Jouw contactpersoon
11 onderzoeken
Om in te spelen op de actuele en toekomstige noden van het toerisme in Vlaanderen is de onderzoeksagenda opgebouwd rond 2 pijlers:
Globale onderzoeken
De globale onderzoeken richten zich op brede, overkoepelende thema’s die relevant zijn voor de hele toeristische sector. Denk daarbij aan onderwerpen zoals het profiel van de bezoeker die naar Vlaanderen komt, de reputatie van Vlaanderen in het buitenland, maatschappelijke trends die de sector beïnvloeden en analyses van internationale toerismestromen. Het doel van globale onderzoeken is om een breed kennisfundament te leggen waar de hele sector baat bij heeft.
Onderzoek | Onderzoeksdoel | Veldwerk | Resultaten beschikbaar |
---|---|---|---|
Onderzoek naar de congrestoerist en congresorganisatoren | Onderzoek om een beeld te krijgen over het profiel van de congrestoerist (tevredenheid, activiteiten, bestedingen, etc.) én het profiel van organisatoren van associatiecongressen in Vlaanderen (tevredenheid, belang van duurzaamheid, bestedingen, etc.). | 2024-2025 | Najaar 2025 |
Bewonersonderzoek kunststeden | Onderzoek waarbij we de houding van de bewoners van de kunststeden ten opzichte van het toerisme bekijken | 2025 | 2026 |
Bewonersonderzoek kust | Onderzoek waarbij we de houding van de bewoners van de kunststeden ten opzichte van het toerisme bekijken | Eind 2024-begin 2025 | Voorjaar 2025 |
Ambassadeursonderzoek | Onderzoek waarbij we nagaan in hoeverre de Vlaming/Brusselaar ambassadeur is voor de thema’s waar Toerisme Vlaanderen op werkt en hoe goed ze onze toeristische belevingen en troeven kennen | Eind 2024 | Februari 2025 |
Reputatieonderzoek | Onderzoek over de kennis en reputatie van Vlaanderen en zijn deelbestemmingen | Eind 2024 | Februari 2025 |
Thematische onderzoeken
Thematische onderzoeken zoomen in op specifieke onderwerpen die voor bepaalde doelgroepen of regio’s van belang zijn. Voorbeelden daarvan zijn onderzoeken naar het potentieel van specifieke vormen van nichetoerisme (vb. wijntoerisme, natuurbeleving op en langs het water), het profiel van de oorlogstoerist in Vlaanderen, of het meten van de sociale impact van evenementen. Die onderzoeken bieden concrete handvaten en inzichten die direct toepasbaar zijn binnen specifieke contexten.
Onderzoek | Onderzoeksdoel | Veldwerk | Resultaten beschikbaar |
---|---|---|---|
WOI onderzoek | Monitoren van het volume van het WOI-herdenkingstoerisme en onderzoek naar het profiel van de toerist in de Westhoek | 2024 | Februari 2025 |
Sociale impact van Evenementen | Opmaken van een methodologie om de sociale impact van een event te meten | 2024-2025 | Zomer 2025 |
Natuurbeleving op en langs het water | Onderzoek naar het potentieel van natuurbeleving op en langs het water voor de internationale bezoeker | November-december 2024 | Maart 2025 |
Marktonderzoek agrotoerisme | Onderzoek naar de noden/wensen van de culinaire producenten en noden/wensen van de internationale bezoekers op vlak van agrotoerisme | Voorjaar 2025 | |
Inclusie in toerisme | Onderzoek naar inclusief toerisme en hoe men hier internationaal mee omgaat om te bepalen op welke inclusiethema’s we in de toekomst (verder) inzetten | Najaar 2025 | |
Impact van evenementen op de leefbaarheid van de kernen. | Onderzoek naar de impact van evenementen op de leefbaarheid van de (stads) kernen | Najaar 2025 |
Door deze 2 soorten onderzoek te combineren, zorgen we ervoor dat zowel brede strategische vraagstukken als gerichte, praktische uitdagingen worden aangepakt.
Er komen in de loop van het jaar vermoedelijk ook nog een aantal extra onderzoeken op de planning te staan.
Samenwerking centraal
Toerisme Vlaanderen werkt nauw samen met kennisinstellingen, beleidsmakers, ondernemers en internationale partners om de onderzoeksdoelen te bereiken. Die samenwerkingen moeten niet alleen bijdragen aan een bredere kennisbasis voor de hele sector, maar ook actie inspireren en leiden tot praktische oplossingen.
Toerisme Vlaanderen wil ook de sector ondersteunen met onderzoek. Een succesvolle en gefundeerde ontwikkeling van toerisme begint bij kennis en samenwerking. De nieuwe onderzoeksagenda biedt een helder kompas om met innovatieve en toekomstgerichte oplossingen vooruitgang te boeken.
De resultaten en inzichten uit de geplande onderzoeken zullen beschikbaar zijn via de website toerismevlaanderen.be.