Onderzoeksagenda 2025

statistieken op pagina

Jouw contactpersoon

Om het toeristisch beleid, de werking van Toerisme Vlaanderen en de toeristische sector te ondersteunen voert Toerisme Vlaanderen onderzoek uit, vaak in samenwerking met partners. Voor 2025 lanceert Toerisme Vlaanderen een ambitieuze onderzoeksagenda.

11 onderzoeken

Om in te spelen op de actuele en toekomstige noden van het toerisme in Vlaanderen is de onderzoeksagenda opgebouwd rond 2 pijlers:

Globale onderzoeken

De globale onderzoeken richten zich op brede, overkoepelende thema’s die relevant zijn voor de hele toeristische sector. Denk daarbij aan onderwerpen zoals het profiel van de bezoeker die naar Vlaanderen komt, de reputatie van Vlaanderen in het buitenland, maatschappelijke trends die de sector beïnvloeden en analyses van internationale toerismestromen. Het doel van globale onderzoeken is om een breed kennisfundament te leggen waar de hele sector baat bij heeft.

OnderzoekOnderzoeksdoelVeldwerkResultaten beschikbaar
Onderzoek naar de congrestoerist en congresorganisatorenOnderzoek om een beeld te krijgen over het profiel van de congrestoerist (tevredenheid, activiteiten, bestedingen, etc.) én het profiel van organisatoren van associatiecongressen in Vlaanderen (tevredenheid, belang van duurzaamheid, bestedingen, etc.).
 
2024-2025Najaar 2025
Bewonersonderzoek kunststedenOnderzoek waarbij we de houding van de bewoners van de kunststeden ten opzichte van het toerisme bekijken20252026
Bewonersonderzoek kustOnderzoek waarbij we de houding van de bewoners van de kunststeden ten opzichte van het toerisme bekijkenEind 2024-begin 2025Voorjaar 2025
AmbassadeursonderzoekOnderzoek waarbij we nagaan in hoeverre de Vlaming/Brusselaar ambassadeur is
voor de thema’s waar Toerisme Vlaanderen op werkt en hoe goed ze onze toeristische belevingen en troeven kennen
Eind 2024Februari 2025
ReputatieonderzoekOnderzoek over de kennis en reputatie van Vlaanderen en zijn deelbestemmingenEind 2024Februari 2025

Thematische onderzoeken

Thematische onderzoeken zoomen in op specifieke onderwerpen die voor bepaalde doelgroepen of regio’s van belang zijn. Voorbeelden daarvan zijn onderzoeken naar het potentieel van specifieke vormen van nichetoerisme (vb. wijntoerisme, natuurbeleving op en langs het water), het profiel van de oorlogstoerist in Vlaanderen, of het meten van de sociale impact van evenementen. Die onderzoeken bieden concrete handvaten en inzichten die direct toepasbaar zijn binnen specifieke contexten.

OnderzoekOnderzoeksdoelVeldwerkResultaten beschikbaar
WOI onderzoekMonitoren van het volume van het WOI-herdenkingstoerisme en onderzoek naar het profiel van de toerist in de Westhoek2024Februari 2025
Sociale impact van EvenementenOpmaken van een methodologie om de sociale impact van een event te meten2024-2025Zomer 2025
Natuurbeleving op en langs het waterOnderzoek naar het potentieel van natuurbeleving op en langs het water voor de internationale bezoekerNovember-december 2024Maart 2025
Marktonderzoek agrotoerismeOnderzoek naar de noden/wensen van de culinaire producenten en noden/wensen van de internationale bezoekers op vlak van agrotoerisme Voorjaar 2025
Inclusie in toerismeOnderzoek naar inclusief toerisme en hoe men hier internationaal mee omgaat om te bepalen op welke inclusiethema’s we in de toekomst (verder) inzetten Najaar 2025
Impact van evenementen op de leefbaarheid van de kernen.Onderzoek naar de impact van evenementen op de leefbaarheid van de (stads) kernen Najaar 2025

Door deze 2 soorten onderzoek te combineren, zorgen we ervoor dat zowel brede strategische vraagstukken als gerichte, praktische uitdagingen worden aangepakt.

Er komen in de loop van het jaar vermoedelijk ook nog een aantal extra onderzoeken op de planning te staan.

Samenwerking centraal

Toerisme Vlaanderen werkt nauw samen met kennisinstellingen, beleidsmakers, ondernemers en internationale partners om de onderzoeksdoelen te bereiken. Die samenwerkingen moeten niet alleen bijdragen aan een bredere kennisbasis voor de hele sector, maar ook actie inspireren en leiden tot praktische oplossingen. 

Toerisme Vlaanderen wil ook de sector ondersteunen met onderzoek. Een succesvolle en gefundeerde ontwikkeling van toerisme begint bij kennis en samenwerking. De nieuwe onderzoeksagenda biedt een helder kompas om met innovatieve en toekomstgerichte oplossingen vooruitgang te boeken.

De resultaten en inzichten uit de geplande onderzoeken zullen beschikbaar zijn via de website toerismevlaanderen.be.