Datum?
Locatie?
Programma
11u30 – 13u: Onthaal
11u30 – 13u: Lunch en netwerkgelegenheid
13u – 13u05: Verwelkoming en kadering – Ben De Vriendt (Toerisme Vlaanderen)
13u05 – 14u: Evaluatie Focusjaar 2025 en vooruitblik 2026– Anne-Greet Denolf en Lisa Demeyere (Toerisme Vlaanderen)
14u – 14u30: Meten is weten – Mia Lammens (Toerisme Vlaanderen)
14u30 – 14u55: Netwerkmoment
14u55 – 15u55: Ontsluiting van erfgoed via de ErfgoedApp – Bram Wiercx (FARO). Getuigenis Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaartkerk in Watervliet - Bart Van Damme (Comeet)
15u55 – 16u55: Projectfinanciering via crowdfunding – Karel Pype (Growfunding). Getuigenis Museum den AST over crowdfundingactie voor het kunstboek over Louis Thevenet
16u55 – 17u: Slotwoord – Ben De Vriendt (Toerisme Vlaanderen)
Praktische info
Deelname is gratis, maar inschrijven is verplicht en kan tot en met 12 november 2025.
Je kan kiezen aan welk deel van het programma je deelneemt. Duid je keuze aan op onderstaand inschrijfformulier.
Schrijf je in en kun je er toch niet bij zijn? Dan kun je tot 14 november kosteloos annuleren door een mail te sturen. Voor latere annuleringen rekenen we een no show fee van 75 EUR.
Bereikbaarheid: De Heilige Magdalenakerk bevindt zich op 20 minuten wandelen van het station van Brugge of 10 minuten met de bus (lijn 1) tot halte 'Brugge Schaarstraat'. Ook de centrumshuttle passeert langs de kerk. Elke 20 min. rijdt een elektrische bus gratis een tour in Brugge.
Toegankelijkheid: Heb je vragen over de toegankelijkheid van dit evenement? Contacteer ons en we beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.
Meer details namiddagprogramma
Voor wie graag meer details wil over de themasessies “Meten is weten”, “Ontsluiting van erfgoed via de ErfgoedApp” en “Projectfinanciering via crowdfunding”, is hier de volledige beschrijving beschikbaar.
Meten is weten
Toerisme Vlaanderen vraagt aan de sites uit het Vlaamse Meesters op hun plek netwerk om bezoekersaantallen te meten en te delen via de Bezoekersbarometer of de jaarlijkse bevraging. Trends in bezoekersaantallen en andere bezoekersinformatie geven namelijk interessante inzichten in o.a. de effectiviteit van marketingcampagnes, het profiel van de bezoekers,… en bieden een houvast om beslissingen te nemen rond toekomstige ontwikkelingen of investeringen.
Mia Lammens (Toerisme Vlaanderen) vertelt waarom deze cijfers zo waardevol zijn voor de Vlaamse overheid en voor lokale (toeristische) instanties. Ze belicht ook waarom het meten van bezoekersaantallen, -tevredenheid en dergelijke ook voor sites zelf een meerwaarde betekent. Tenslotte doorloopt ze stap voor stap de aanmeldingsprocedure voor de Bezoekersbarometer.
Ontsluiting van erfgoed via de Erfgoedapp
De sites die deelnemen aan Vlaamse Meesters op hun plek en de werken die ter plekke te ontdekken zijn, herbergen massa’s verhalen. Het blijkt echter vaak een uitdaging om die verhalen verteld te krijgen en te delen met de bezoeker. De ontwikkelde Meestertochten en het Focusjaar Vlaamse Meesters op hun plek inspireerden al verschillende sites en toeristische diensten om hiermee op hun beurt aan de slag te gaan.
De ErfgoedApp van FARO biedt eveneens een interessante oplossing: eenvoudig in gebruik, flexibel inzetbaar en specifiek ontworpen om bezoekers mee te nemen in de verhalen achter de collectie en de plek. Tijdens deze sessie laat Bram Wiercx (FARO) zien hoe de ErfgoedApp kan worden ingezet om je verhaal tot bij de bezoeker te krijgen. Daarnaast getuigt Bart Van Damme van erfgoedcel Comeet over hoe zij de app gebruiken bij de ontsluiting van de Onze-Lieve-vrouw Hemelvaartkerk van Watervliet.
Projectfinanciering via crowdfunding
Het zorg dragen voor en ontsluiten van een Vlaamse Meesters op hun plek site vraagt passie en engagement. Om het verhaal van de plek te kunnen vertellen en de betrokkenheid van bezoekers te verhogen zijn meestal ook (extra) middelen nodig. Crowdfunding is een nog relatief ongekende vorm van projectfinanciering die ook voor kleinere organisaties mogelijkheden biedt.
Karel Pype (Growfunding) licht toe hoe Growfunding je kan helpen om de middelen voor jouw wild idee of goed doordacht project te verzamelen. Hij vertelt je wat civic crowdfunding is, hoe Growfunding te werk gaat, aan welke criteria een project dient te voldoen om in aanmerking te komen, welke ondersteuning je mag verwachten bij de ontwikkeling van een crowdfundingcampagne,… Het kiezen voor deze alternatieve vorm van projectfinanciering biedt eveneens opportuniteiten om mensen te betrekken bij jouw project, je netwerk uit te breiden, je aanbod uit te testen, een communicatiecampagne te voeren,… We krijgen ook de ervaringen van Museum den AST te horen die met behulp van crowdfunding het kunstboek Louis Thevenet wist te realiseren.