Overslaan en naar de inhoud gaan
HomeOndersteuning voor vakantiemakers
  • Thema’s en projecten
    • Vlaanderen Erfgoedbeleving
    • Vlaanderen Natuurlijk
    • Culinair Vlaanderen
    • Vlaanderen Fietsland
    • Congressen en events
      • Congressen
      • EventFlanders
    • Iedereen Verdient Vakantie
    • Gastvrijheid
      • Jongeren
      • Toegankelijkheid
      • Familievriendelijkheid
    • Gidsenwerking
  • Tools en ondersteuning
    • Toolkit
    • Activiteiten & opleidingen
    • Open data
  • Cijfers en onderzoek
    • Onderzoeksthema's
      • Ambassadeursonderzoek
      • Bewonersonderzoeken
      • Reputatieonderzoek
      • Logiesonderzoek
      • De recreatieve toerist
      • Economie en toerisme
      • Congressen en events
      • Trends in toerisme
      • Vlaamse Meesters
      • Onderzoeksagenda 2025
    • Toeristische barometers
      • Bezoekersbarometer
      • Logiesbarometer
      • Bestemmingsbarometer
      • Meeting- en Congresbarometer
    • Cijfers
      • Logiesaanbod
      • Overnachtingen en aankomsten
  • Erkenningen en subsidies
    • Labels
      • A-label
      • M-label
      • Green Key
      • Blue flag
    • Erkenningen
      • Erkenning als toeristisch logies
      • Erkenning als sociaal-toeristische organisatie
      • Erkenning als bemiddelingskantoor voor sociaal toerisme
    • Subsidies
      • Relance-oproepen
      • Subsidies voor logies
      • Subsidies voor jeugdverblijven (Toerisme voor Allen)
      • Subsidies voor bemiddelingskantoren voor sociaal toerisme
      • Subsidies voor sociaal-toeristische organisaties
      • Projectsubsidies 'Iedereen verdient vakantie'
      • Projectoproep Digitale Transformatie Congresvenues
      • Vlaams Stimulusprogramma
      • Hefboomprojecten
  • Logies uitbaten
    • Je logies aanmelden
    • Basisnormen van het Logiesdecreet
    • Openings- en uitbatingsnormen voor logies
    • Brandveiligheidsnormen logies
    • Comfortclassificatie voor logies
    • Controles op logies
    • Basisregister Vlaams logiesaanbod
    • Overnachtingsgegevens doorgeven als jeugdverblijf’
  • Home
  • Nieuws
  • Kalender
  • Publicaties
  • Over ons
    • Visie en strategie
    • Beleid
    • Organisatie en werking
    • Overeenkomsten
    • Branding
    • Vacatures
    • Contact

Kruimelpad

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Meestertochten: op pad van de ene naar de andere Vlaamse Meester op bijzondere plekken in Vlaanderen

Meestertochten: op pad van de ene naar de andere Vlaamse Meester op bijzondere plekken in Vlaanderen

3 april 2025
Leuven
Boodschapkapel in Heverlee(2) (c)Jef Schoors

Jouw contactpersoon

Ben De Vriendt
Thema Expert Erfgoed
+32 2 504 25 21
Stuur een e-mail
Toerisme Vlaanderen presenteert bij de start van het toeristisch seizoen de nieuw ontwikkelde Meestertochten binnen het initiatief 'Vlaamse Meesters op hun plek'’. Het gaat om 9 nieuwe Meestertochten verspreid over heel Vlaanderen. Bedoeling is om bezoekers nog meer toe te leiden naar de verborgen parels van Vlaamse Meesters op bijzondere plekken in Vlaanderen en Brussel.

Toerisme Vlaanderen lanceerde in de zomer van 2023 'Vlaamse Meesters op hun plek', een netwerk van bijzondere plekken in Vlaanderen en Brussel waar je werk van Vlaamse Meesters kan bewonderen. Het netwerk bevat verschillende soorten locaties: kerken, kastelen, abdijen, stadhuizen, kunstenaarswoningen, stoomtreinen,… Bijna 2 jaar later groepeert het netwerk al meer dan 100 locaties die kunstwerken herbergen die speciaal gemaakt zijn voor de plek of waar het werk vaak al eeuwen thuis is. De bezoeker staat waar de kunstenaar gestaan moet hebben en ziet wat hij zag: de precieze plek waar zijn werk zou komen, de lichtinval, de ruimte eromheen. Dichter bij de essentie van een kunstwerk, en bij de ziel van een plek, kun je onmogelijk komen.

Meestertochten: een rode draad van plek naar plek

De plekken met Vlaamse Meesters verspreid over heel Vlaanderen zijn geen eilandjes op zich. Integendeel, tussen een groot aantal van deze plekken hangt een prachtige rode draad. De Gouden Rivier, bijvoorbeeld, zoals de bijnaam van de Leie luidt. Of een zee van paarlemoer, zoals James Ensor de Noordzee omschreef. Deze rode draad vormt de leidraad voor de 9 Meestertochten die Toerisme Vlaanderen samen met zijn partners ontwikkelde.

Toerisme Vlaanderen luisterde van bij de opstart van het netwerk aandachtig naar de noden van interne en externe stakeholders. Al gauw kwamen we tot de vaststelling dat er meer nodig was dan het louter in kaart brengen van deze locaties. We zijn dan ook begonnen met verbindingen te leggen tussen de plekken in het netwerk. Een bezoeker is immers altijd op zoek naar een boeiende uitstap, een totaalbeleving. Het Vlaamse Meesters team binnen Toerisme Vlaanderen werkte nauw samen met toeristische partners en plaatselijke siteverantwoordelijken voor het ontwikkelen van deze Meestertochten. Het resultaat zijn negen boeiende uitstappen in de voetsporen van Vlaamse Meesters, met tips voor een lekkere hap of een zijstap op je uitstap.

Peter De Wilde

Peter De Wilde

CEO Toerisme Vlaanderen

Aandacht voor fietsen, wandelen en toegankelijkheid

De 9 Meestertochten zijn verspreid over heel Vlaanderen te ontdekken.

Vlaanderen is niet groot en er zijn uitstekende verbindingen. Bovendien beschikken we over een uitgebreid netwerk van fiets- en wandelroutes. Met de Meestertochten takken we dan ook aan op de Flanders’ Finest fietsroutes en het bestaande wandel- en fietsknooppuntennetwerk. Bovendien hebben we oog voor bezoekers met een beperking. In Vlaanderen en dragen we toegankelijkheid hoog in het vaandel. Zo zullen we tegen de zomer van 2025 voor zo'n 80 procent van de deelnemende sites via de website kunnen doorlinken naar meertalige toegankelijkheidsinformatie in de toegankelijkheidszoeker.

Peter De Wilde

Peter De Wilde

CEO Toerisme Vlaanderen

Al deze informatie vind je uitgebreid terug op de website. Bovendien is er voor iedere Meestertocht een handige downloadbare digitale versie voorzien. Van een aantal Meestertochten zijn er vanaf april 2025 ook gedrukte kaarten af te halen in toeristische centra of op de plekken van de tocht zelf. Hou ook je socials en andere kanalen in de gaten, want in april gaan ook de nationale en internationale marketingcampagnes van start.

Ontdek alle deelnemende sites Bekijk de reportage van ROB TV

Ook interessant

Vlaanderen Erfgoedbeleving
Facebook
Twitter
E-mail
LinkedIn
whatsapp

Ontdek onze recentste nieuwsbrieven.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in en ontvang ze voortaan in je mailbox!

Volg ons op:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube