Overslaan en naar de inhoud gaan
HomeOndersteuning voor vakantiemakers
  • Thema’s en projecten
    • Vlaanderen Erfgoedbeleving
    • Vlaanderen Natuurlijk
    • Culinair Vlaanderen
    • Vlaanderen Fietsland
    • Congressen en events
      • Congressen
      • EventFlanders
    • Iedereen Verdient Vakantie
    • Gastvrijheid
      • Jongeren
      • Toegankelijkheid
      • Familievriendelijkheid
    • Gidsenwerking
  • Tools en ondersteuning
    • Toolkit
    • Activiteiten & opleidingen
    • Open data
  • Cijfers en onderzoek
    • Onderzoeksthema's
      • Ambassadeursonderzoek
      • Bewonersonderzoeken
      • Reputatieonderzoek
      • Logiesonderzoek
      • De recreatieve toerist
      • Economie en toerisme
      • Congressen en events
      • Trends in toerisme
      • Vlaamse Meesters
      • Onderzoeksagenda 2025
    • Toeristische barometers
      • Bezoekersbarometer
      • Logiesbarometer
      • Bestemmingsbarometer
      • Meeting- en Congresbarometer
    • Cijfers
      • Logiesaanbod
      • Overnachtingen en aankomsten
  • Erkenningen en subsidies
    • Labels
      • A-label
      • M-label
      • Green Key
      • Blue flag
    • Erkenningen
      • Erkenning als toeristisch logies
      • Erkenning als sociaal-toeristische organisatie
      • Erkenning als bemiddelingskantoor voor sociaal toerisme
    • Subsidies
      • Relance-oproepen
      • Subsidies voor logies
      • Subsidies voor jeugdverblijven (Toerisme voor Allen)
      • Subsidies voor bemiddelingskantoren voor sociaal toerisme
      • Subsidies voor sociaal-toeristische organisaties
      • Projectsubsidies 'Iedereen verdient vakantie'
      • Projectoproep Digitale Transformatie Congresvenues
      • Vlaams Stimulusprogramma
      • Hefboomprojecten
  • Logies uitbaten
    • Je logies aanmelden
    • Basisnormen van het Logiesdecreet
    • Openings- en uitbatingsnormen voor logies
    • Brandveiligheidsnormen logies
    • Comfortclassificatie voor logies
    • Controles op logies
    • Basisregister Vlaams logiesaanbod
    • Overnachtingsgegevens doorgeven als jeugdverblijf’
  • Home
  • Nieuws
  • Kalender
  • Publicaties
  • Over ons
    • Visie en strategie
    • Beleid
    • Organisatie en werking
    • Overeenkomsten
    • Branding
    • Vacatures
    • Contact

Kruimelpad

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Antwerp Expo investeert in Digital Signage en Wayfinding

Antwerp Expo investeert in Digital Signage en Wayfinding

22 januari 2025
Antwerpen
Antwerp expo schermen subsidieplan.

Jouw contactpersoon

Toerisme Vlaanderen logo leeuw
Zito Ysenbaert
Coach Ontwikkelingsinstrumenten
Stuur een e-mail
Antwerp Expo, 1 van de 4 event locaties van Easyfairs Belgium, toonaangevende speler in de Belgische evenementensector, doet alweer investeringen aan haar infrastructuur. Na de recente investeringen in zonnepanelen om haar duurzaamheidsdoelen te realiseren, is er nu de verdere digitalisering van de venue. Ook dit vormt een belangrijke mijlpaal in het duurzaamheidstraject, maar verhoogt ook de concurrentiepositie van Antwerp Expo in het segment van de Internationale congressen. Daarom zette ook Toerisme Vlaanderen hier mee de schouders onder.

De digitale transformatie situeert zich op verschillende vlakken: de installatie van 8 in- & outdoor LCD schermen, 5 indoor LCD verplaatsbare totums en een mobility platform voor een betere way-finding op maat van bezoekers, exposanten en organisatoren. Dit laatste in samenwerking met Youreka!. Alles samen een investering van maar liefst 150 000 euro. Toerisme Vlaanderen ondersteunde dit traject en kwam met 62 800 euro over de brug.

Philippe Willegems, Head of Venue van Antwerp Expo:

De installatie werd voor het eerst in gebruik genomen in december 2024 en de effecten zijn nu al voelbaar. Zowel tijdens ‘DiveXpo’ als tijdens Art Antwerp waren de reacties positief en kreeg de bezoekerservaring een flinke boost. Ze voelden zich meer welkom, beter geïnformeerd en beter ondersteund. Ook de organisatoren maakten gewag van een vlotter verloop en lieten weten dat ze hierdoor ook hun merk beter in de kijker konden zetten.

Internationale congreslocatie

Niet alleen het creëren van een betere klantenervaring lag aan de basis van deze investering, maar evenzeer het beogen van een efficiëntere werking en het verhogen van de aantrekkelijkheid van Antwerp Expo als congreslocatie, zowel nationaal als internationaal.

Philippe Willegems, Head of Venue van Antwerp Expo:

Antwerp Expo had een digitale basisinfrastructuur voor onze interne werking, maar om de concurrentie aan te gaan op de markt van de internationale congressen, waren investeringen in meer state-of-the-art digitale toepassingen nodig. Dat is nu een feit. In combinatie met onze uitmuntende dienstverlening, kunnen we nu in het vizier komen van internationale bedrijven en federaties voor hun congressen.

Ondersteuning van Toerisme Vlaanderen

Nationale en internationale congressen en evenementen creëren een belangrijke toegevoegde waarde voor de lokale HoReCa en zijn dus een stimulans voor de toeristische sector van Stad Antwerpen. Ze verlenen ook een uitstraling aan de regio en zijn vaak een platform voor ontmoetingen tussen decision makers.

De coronapandemie heeft een enorme impact gehad op de congres- en eventindustrie in Vlaanderen. Het traditionele format van meetings, events en congressen kwam onder druk te staan en de vereisten om op internationaal niveau mee te concurreren zijn op korte tijd sterk veranderd. Met deze investering zorgt Antwerp Expo dat het digitaal state-of-the-art blijft en zich ook op een innovatieve wijze kan onderscheiden.

Peter De Wilde

Peter De Wilde

CEO Toerisme Vlaanderen

Kortom, Antwerp Expo zet met deze investering in op de verdere professionalisering van haar activiteiten als multi-format evenementenlocatie.

Philippe Willegems, Head of Venue van Antwerp Expo:

Met 5 hallen, 3 inkomzones en een meeting&congres center, is deze mate van digitalisering belangrijk voor onze evolutie. 

Ook zet Antwerp Expo hiermee alweer een verdere stap in het duurzaamheidstraject van moederbedrijf Easyfairs. In oktober 2021 ondertekende Easyfairs de “Net Zero Carbon Events Pledge”, met de toezegging om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn en de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 te halveren.

Ook interessant

Congressen en events
Facebook
Twitter
E-mail
LinkedIn
whatsapp

Ontdek onze recentste nieuwsbrieven.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in en ontvang ze voortaan in je mailbox!

Volg ons op:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube