Jouw contactpersoon
De digitale transformatie situeert zich op verschillende vlakken: de installatie van 8 in- & outdoor LCD schermen, 5 indoor LCD verplaatsbare totums en een mobility platform voor een betere way-finding op maat van bezoekers, exposanten en organisatoren. Dit laatste in samenwerking met Youreka!. Alles samen een investering van maar liefst 150 000 euro. Toerisme Vlaanderen ondersteunde dit traject en kwam met 62 800 euro over de brug.
Philippe Willegems, Head of Venue van Antwerp Expo:
De installatie werd voor het eerst in gebruik genomen in december 2024 en de effecten zijn nu al voelbaar. Zowel tijdens ‘DiveXpo’ als tijdens Art Antwerp waren de reacties positief en kreeg de bezoekerservaring een flinke boost. Ze voelden zich meer welkom, beter geïnformeerd en beter ondersteund. Ook de organisatoren maakten gewag van een vlotter verloop en lieten weten dat ze hierdoor ook hun merk beter in de kijker konden zetten.
Internationale congreslocatie
Niet alleen het creëren van een betere klantenervaring lag aan de basis van deze investering, maar evenzeer het beogen van een efficiëntere werking en het verhogen van de aantrekkelijkheid van Antwerp Expo als congreslocatie, zowel nationaal als internationaal.
Philippe Willegems, Head of Venue van Antwerp Expo:
Antwerp Expo had een digitale basisinfrastructuur voor onze interne werking, maar om de concurrentie aan te gaan op de markt van de internationale congressen, waren investeringen in meer state-of-the-art digitale toepassingen nodig. Dat is nu een feit. In combinatie met onze uitmuntende dienstverlening, kunnen we nu in het vizier komen van internationale bedrijven en federaties voor hun congressen.
Ondersteuning van Toerisme Vlaanderen
Nationale en internationale congressen en evenementen creëren een belangrijke toegevoegde waarde voor de lokale HoReCa en zijn dus een stimulans voor de toeristische sector van Stad Antwerpen. Ze verlenen ook een uitstraling aan de regio en zijn vaak een platform voor ontmoetingen tussen decision makers.
De coronapandemie heeft een enorme impact gehad op de congres- en eventindustrie in Vlaanderen. Het traditionele format van meetings, events en congressen kwam onder druk te staan en de vereisten om op internationaal niveau mee te concurreren zijn op korte tijd sterk veranderd. Met deze investering zorgt Antwerp Expo dat het digitaal state-of-the-art blijft en zich ook op een innovatieve wijze kan onderscheiden.
Kortom, Antwerp Expo zet met deze investering in op de verdere professionalisering van haar activiteiten als multi-format evenementenlocatie.
Philippe Willegems, Head of Venue van Antwerp Expo:
Met 5 hallen, 3 inkomzones en een meeting&congres center, is deze mate van digitalisering belangrijk voor onze evolutie.
Ook zet Antwerp Expo hiermee alweer een verdere stap in het duurzaamheidstraject van moederbedrijf Easyfairs. In oktober 2021 ondertekende Easyfairs de “Net Zero Carbon Events Pledge”, met de toezegging om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn en de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 te halveren.