Overslaan en naar de inhoud gaan
HomeOndersteuning voor vakantiemakers
  • Thema’s en projecten
    • Vlaanderen Erfgoedbeleving
    • Vlaanderen Natuurlijk
    • Culinair Vlaanderen
    • Vlaanderen Fietsland
    • Congressen en events
      • Congressen
      • EventFlanders
    • Iedereen Verdient Vakantie
    • Gastvrijheid
      • Jongeren
      • Toegankelijkheid
      • Familievriendelijkheid
    • Gidsenwerking
  • Tools en ondersteuning
    • Toolkit
    • Activiteiten & opleidingen
    • Open data
  • Cijfers en onderzoek
    • Onderzoeksthema's
      • Ambassadeursonderzoek
      • Bewonersonderzoeken
      • Reputatieonderzoek
      • Logiesonderzoek
      • De recreatieve toerist
      • Economie en toerisme
      • Congressen en events
      • Trends in toerisme
      • Vlaamse Meesters
      • Onderzoeksagenda 2025
    • Toeristische barometers
      • Bezoekersbarometer
      • Logiesbarometer
      • Bestemmingsbarometer
      • Meeting- en Congresbarometer
    • Cijfers
      • Logiesaanbod
      • Overnachtingen en aankomsten
  • Erkenningen en subsidies
    • Labels
      • A-label
      • M-label
      • Green Key
      • Blue flag
    • Erkenningen
      • Erkenning als toeristisch logies
      • Erkenning als sociaal-toeristische organisatie
      • Erkenning als bemiddelingskantoor voor sociaal toerisme
    • Subsidies
      • Relance-oproepen
      • Subsidies voor logies
      • Subsidies voor jeugdverblijven (Toerisme voor Allen)
      • Subsidies voor bemiddelingskantoren voor sociaal toerisme
      • Subsidies voor sociaal-toeristische organisaties
      • Projectsubsidies 'Iedereen verdient vakantie'
      • Projectoproep Digitale Transformatie Congresvenues
      • Vlaams Stimulusprogramma
      • Hefboomprojecten
  • Logies uitbaten
    • Je logies aanmelden
    • Basisnormen van het Logiesdecreet
    • Openings- en uitbatingsnormen voor logies
    • Brandveiligheidsnormen logies
    • Comfortclassificatie voor logies
    • Controles op logies
    • Basisregister Vlaams logiesaanbod
    • Overnachtingsgegevens doorgeven als jeugdverblijf’
  • Home
  • Nieuws
  • Kalender
  • Publicaties
  • Over ons
    • Visie en strategie
    • Beleid
    • Organisatie en werking
    • Overeenkomsten
    • Branding
    • Vacatures
    • Contact

Kruimelpad

  1. Home
  2. Nieuws
  3. The Crystal Ship brengt James Ensor tot leven in Oostende

The Crystal Ship brengt James Ensor tot leven in Oostende

21 mei 2024
Oostende
Oostende_Street art van Sozy One, geïnspireerd op Ensor  © Jules Césure 12
© Jules Césure

Jouw contactpersoon

Foto van Julie Pauwels, hubcoach Ontwikkelingsinstrumenten.
Julie Pauwels
Hubcoach Ontwikkelingsinstrumenten
+32 2 504 04 93
+32 497 46 39 01
Stuur een e-mail
In Oostende wordt de geest van James Ensor op een bijzondere manier nieuw leven ingeblazen. Dankzij een baanbrekend kunstwerk van The Crystal Ship spreekt de kunstenaar nu de bezoekers aan via augmented reality. Ter ere van het James Ensorjaar spreekt hij rechtstreeks tot het publiek, terwijl enkele van zijn kenmerkende maskers ook beschikbaar zijn als Instagram-filters. Toerisme Vlaanderen ondersteunde het festival in het kader van een relanceproject.

Dit project neemt de bezoeker mee in het werk en het universum van de iconische Oostendenaar. Daarnaast wordt er ook een nieuwe audiowandeling gelanceerd langs 30 Oostendse gevels. Elk van deze gevels kreeg een miniatuurwerk van de Baden van Oostende door street artist Jaune.

Oostende heeft er een nieuw technologisch hoogstandje bij, want het is vanaf nu mogelijk om James Ensor opnieuw tot leven te wekken. De Oostendse kunstenaar, die 75 jaar geleden overleed, spreekt bezoekers aan bij het nieuwste kunstwerk van Case Maclaim in de Blauwkasteelstraat in Oostende. Aan de hand van augmented reality worden originele audiofragmenten ingezet om het portret van de kunstenaar aan het woord te laten.

Naast de stem van Ensor zijn er ook enkele van zijn bekende maskers gedigitaliseerd. Deze kunnen bezoekers nu terugvinden als Instagram-filter op hun selfiecamera om mee te duiken in het kunstwerk.

Dit jaar vieren we een jaar lang leven en werk van James Ensor, één van de beroemdste kunstschilders van Vlaanderen. Net als Ensor een vernieuwer was die maar al te graag de gangbare regels durfde in vraag te stellen, wordt ook nu de bezoeker uitgedaagd en verrast aan de hand van augmented reality en andere technologische spitsvondigheden. Daarmee zetten we Vlaanderen verder op de kaart als regio die bruist van talent, creativiteit en innovatie.

Vlaams minister van Toerisme

De Baden van Oostende

Naast deze nieuwe ontwikkeling lanceert de stad ook een nieuwe audiowandeling rond ‘De Baden van Oostende’. Het bekende kunstwerk van James Ensor kreeg namelijk een unieke hommage van de hand van de Brusselse kunstenaar Jaune. Hij schilderde in het kader van The Crystal Ship op 30 Oostendse gevels miniatuurtaferelen van Oostendenaars, die rechtstreeks uit het originele werk lijken te komen. Met een hedendaagse toets en de nodige satire blaast hij deze nieuw leven in en ging hij ook in gesprek met de inwoners. Hun unieke verhalen en band met Ensor werden vereeuwigd in een audioroute, waarbij je als luisteraar alle verhalen als het ware kan verzamelen.

Bart Tommelein, burgemeester Oostende: 

Deze nieuwe technologische ontwikkelingen brengen niet alleen de kunstwerken op de gevels tot leven, maar creëren ook een boeiende ervaring voor zowel inwoners als bezoekers. We brengen James Ensor hiermee echt tot bij de Oostendenaars. Dit project toont aan hoe innovatie kan bijdragen aan het verrijken van ons cultureel erfgoed en het vergroten van de toegankelijkheid van kunst voor een breed publiek.

Wandelplannen en applicatie

The Crystal Ship is een internationaal bekend street art festival dat Oostende jaarlijks transformeert tot een openluchtmuseum met adembenemende muurschilderingen van gerenommeerde kunstenaars. Bij het vorige festival, dat liep tot 6 april 2024, werden meer dan vijftig nieuwe kunstwerken gecreëerd. Deze nieuwe werken werden toegevoegd aan het bestaande parcours van meer dan 80 kunstwerken. Bezoekers kunnen vanaf nu alle werken bezoeken aan de hand van een papieren brochure, een wandel- en fietskaart of de gratis Ostend City Walks-app. Daarnaast is het ook mogelijk om in het centrum aan de hand van een Facebook Messenger-chatbot een geleide wandeling te doen. Hier krijg je niet alleen de richtlijnen van het parcours, maar leer je ook bij aan de hand van toffe anekdotes van de (inter)nationale artiesten. 

Relance

Dit project is een realisatie van Yondr Agency met financiële steun van Toerisme Vlaanderen in het kader van een relanceproject. Toerisme Oostende vzw streeft met dit project nog meer na om het internationale karakter van The Crystal Ship verder uit te dragen. Het zet bezoekers en inwoners ook extra aan om nieuwe wijken te ontdekken en de stad zo nog meer te leren kennen.

Ook interessant

Vlaanderen Erfgoedbeleving
Facebook
Twitter
E-mail
LinkedIn
whatsapp

Ontdek onze recentste nieuwsbrieven.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in en ontvang ze voortaan in je mailbox!

Volg ons op:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube