Overslaan en naar de inhoud gaan
HomeOndersteuning voor vakantiemakers
  • Thema’s en projecten
    • Vlaanderen Erfgoedbeleving
    • Vlaanderen Natuurlijk
    • Culinair Vlaanderen
    • Vlaanderen Fietsland
    • Congressen en events
      • Congressen
      • EventFlanders
    • Iedereen Verdient Vakantie
    • Gastvrijheid
      • Jongeren
      • Toegankelijkheid
      • Familievriendelijkheid
    • Gidsenwerking
  • Tools en ondersteuning
    • Toolkit
    • Activiteiten & opleidingen
    • Open data
  • Cijfers en onderzoek
    • Onderzoeksthema's
      • Ambassadeursonderzoek
      • Bewonersonderzoeken
      • Reputatieonderzoek
      • Logiesonderzoek
      • De recreatieve toerist
      • Economie en toerisme
      • Congressen en events
      • Trends in toerisme
      • Vlaamse Meesters
      • Onderzoeksagenda 2025
    • Toeristische barometers
      • Bezoekersbarometer
      • Logiesbarometer
      • Bestemmingsbarometer
      • Meeting- en Congresbarometer
    • Cijfers
      • Logiesaanbod
      • Overnachtingen en aankomsten
  • Erkenningen en subsidies
    • Labels
      • A-label
      • M-label
      • Green Key
      • Blue flag
    • Erkenningen
      • Erkenning als toeristisch logies
      • Erkenning als sociaal-toeristische organisatie
      • Erkenning als bemiddelingskantoor voor sociaal toerisme
    • Subsidies
      • Relance-oproepen
      • Subsidies voor logies
      • Subsidies voor jeugdverblijven (Toerisme voor Allen)
      • Subsidies voor bemiddelingskantoren voor sociaal toerisme
      • Subsidies voor sociaal-toeristische organisaties
      • Projectsubsidies 'Iedereen verdient vakantie'
      • Projectoproep Digitale Transformatie Congresvenues
      • Vlaams Stimulusprogramma
      • Hefboomprojecten
  • Logies uitbaten
    • Je logies aanmelden
    • Basisnormen van het Logiesdecreet
    • Openings- en uitbatingsnormen voor logies
    • Brandveiligheidsnormen logies
    • Comfortclassificatie voor logies
    • Controles op logies
    • Basisregister Vlaams logiesaanbod
    • Overnachtingsgegevens doorgeven als jeugdverblijf’
  • Home
  • Nieuws
  • Kalender
  • Publicaties
  • Over ons
    • Visie en strategie
    • Beleid
    • Organisatie en werking
    • Overeenkomsten
    • Branding
    • Vacatures
    • Contact

Kruimelpad

  1. Home
  2. Nieuws
  3. 93% van de deelnemers van het traject “Samenwerken, Samengroeien” gaat inzichten toepassen

93% van de deelnemers van het traject “Samenwerken, Samengroeien” gaat inzichten toepassen

20 november 2024
Vlaanderen
Humus_and_Hortense_©_kris_vlegels_058
Kris Vlegels

Jouw contactpersoon

Toerisme Vlaanderen logo leeuw
Nicole Groot Zevert
Themaverantwoordelijke Culinair
Stuur een e-mail
Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen sloegen begin 2024 de handen in elkaar om 100 horecaondernemers in heel Vlaanderen te ondersteunen bij het voeren van een duurzaam personeelsbeleid. De Vlaamse horecawerkgevers doorliepen een traject dat gebaseerd is op 3 pijlers: een financiële scan, een ondernemersscan en een employee journey. Bij elke stap werd de horeca-uitbater ondersteund door experten in het vakgebied. Samen werken, samen groeien!

Tijdens een dynamisch slotevent op Horeca Expo maakten Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen de resultaten bekend van het traject Samenwerken, Samengroeien. In een interactieve setting werden de belangrijkste inzichten en uitkomsten van het traject toegelicht door de experten. Het werd een mooie gelegenheid om samen te reflecteren op het proces. 

Onze horecaondernemers zijn onmisbaar in ons toeristisch landschap. Maar even belangrijk daarin zijn al deze werknemers die elke dag keihard hun best doen. Een duurzaam personeelsbeleid is dan ook cruciaal. Ik vind het belangrijk dat we blijven inzetten op werkbaar werk. Dat is goed voor het fysiek en mentaal welzijn van ons horecapersoneel. En dat komt dan op zijn beurt onze horecaondernemers ten goede. Want goed en gemotiveerd personeel is van onschatbare waarde.

Melissa Depraetere

Melissa Depraetere

Vlaams minister van Toerisme

Daarnaast ontdekten de aanwezigen in een sessie AI-technologie de nieuwste ontwikkelingen, en hoe deze toegepast kunnen worden in de sector. Met AI-tools kan je bijvoorbeeld berichten op sociale media laten inlezen en de tone of voice bepalen voor jouw reactie, als ondernemer, daarop. Een ander voorbeeld is het gebruik van robots, die borden van zaal naar keuken brengen. Hiermee verminder je de looptijd van kelners. Maar je kan ook de prijszetting van je menu laten bepalen met AI-technologie, op basis van drukte.

Naar een beter personeelsbeleid in 6 maanden 

In de 1ste pijler werd gekeken naar de financiële stabiliteit van de deelnemende horecazaken. Ondernemers kregen de kans om hun financiële situatie grondig te laten analyseren door een onafhankelijke coach. Door middel van benchmarking konden deelnemers hun prestaties vergelijken met die van andere bedrijven en kregen zij extra inzicht in hun eigen cijfers, vaak met specifieke aanbevelingen voor de boekhouder of accountant. Dit resulteerde in gepersonaliseerde tips en aandachtspunten die hen helpen om de financiële prestaties van hun zaak te versterken. Met dit onderdeel van het traject werd dan ook vooral ingezet op het geven van meer zelfvertrouwen aan de werkgever.

Tijdens de ‘ondernemersscan’ werd de focus gelegd op de persoon achter de ondernemer. Welke persoonskenmerken tekenen hem of haar? Welke taken liggen hen het best en welke geven ze best uit handen? Welke manier van leidinggeven past het best bij hun eigenheid? De deelnemers kregen na de ondernemersscan een correct en compleet beeld van hun sterktes en interesses, zodat ze bewustere keuzes kunnen maken voor hun bedrijf. 

1 van die keuzes is bijvoorbeeld dat ze de verschillen (in persoonlijkheid) moeten benutten en de rollen verduidelijken binnen de organisatie. Dat maakt het efficiënt werken. Deelnemers aan het traject leerden ook een ideale manier van communiceren hierover aan.  

Tijdens de ‘employee journey’ werd er gekeken naar de medewerkers. Gemotiveerd personeel is namelijk essentieel voor een horeca-uitbater. Bovendien wil je het personeel zo lang mogelijk aan boord houden. Coach Charis Libotton stelden met de 100 deelnemers een concreet plan van aanpak op.

Nick Hofman, de mede-eigenaar van Zuru Zuru Ramen in Gent is een van de 100 deelnemers van het traject Samenwerken, Samengroeien. De noedelspecialiteitzaak laat haar klanten kennismaken met de originele en authentieke smaken uit Japan. 

Nick Hofman, mede-eigenaar van Zuru Zuru Ramen:

Het traject leert je hoe je efficiënt kan omgaan met werknemers. Hoe kunnen we een hecht team te vormen? We zijn een jong en dynamisch team, dus er is nog enorm veel groeipotentieel. De horeca is zodanig groot dat uitbaters op zoek moeten naar specifieke functieprofielen die passen binnen hun zaak. Met de hands-on handvaten die we kregen binnen deze sessie ben ik weer een heel stuk verder in de verdere groei van mijn zaak. Zo weet ik nu hoe we deze mensen juist kunnen bereiken en aanspreken.

Resultaten en impact

In 6 maanden tijd leverde het traject voor de 100 deelnemende horecaondernemers leerrijke resultaten op, die goed zijn voor de rest van hun professionele horecacarrière. Deze resultaten ontdekten we samen tijdens het slotevenement van Samenwerken, Samengroeien op de Horeca Expo.

Het traject bood horecazaken specifieke begeleiding van coaches met sectorgerichte expertise. Uit de evaluatie blijkt dan ook dat de meeste deelnemers van het traject "Samenwerken, Samengroeien" van plan zijn om de opgedane kennis in hun horecazaak toe te passen. Veel ondernemers willen bijvoorbeeld efficiënter hun gerechten bereiden, focussen op het aanpakken van voedselverlies, hun personeelsbeleid aanpassen en letten op het taalgebruik bij sollicitaties.

De positieve reacties laten zien dat deelnemers de waarde inzien van de adviezen. Ze zijn zich meer bewust geworden van hun eigen sterke punten, weten beter hoe ze met hun personeel kunnen communiceren, en hebben handige tips gekregen om hun zaak efficiënter te laten draaien.

93% van de deelnemers toont intentie om de inzichten in te zetten en de overgrote meerderheid wil dit op meerdere vlakken doen. Daarnaast is ook 93% tevreden over het traject en de verschillende fases ervan. De overgrote meerderheid raadt het traject dan ook aan collega’s.

Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen:

Op het terrein zien we al dat horecazaken die een duurzaam personeelsbeleid voeren, meer geïnteresseerde medewerkers aantrekken. En die medewerkers blijven bovendien langer aan boord. Met dit begeleidingstraject hebben we de ondernemers willen aantonen dat een duurzaam personeelsbeleid ontwikkelen echt mogelijk is, op maat en binnen ieders mogelijkheden. De positieve evaluatie door de deelnemers is een bewijs dat deze bijkomende inzichten waardevol zijn om, samen met hun medewerkers, (verder) te groeien en gasten met een glimlach te verwelkomen.

Je kan alle informatie terugvinden op de website van Samenwerken, Samengroeien

Ook interessant

Culinair Vlaanderen
Facebook
Twitter
E-mail
LinkedIn
whatsapp

Ontdek onze recentste nieuwsbrieven.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in en ontvang ze voortaan in je mailbox!

Volg ons op:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube