Jouw contactpersoon
Dit belangrijke evenement richtte zich op de toekomst van de congres- en eventsector, die op een keerpunt staat. Voor blijvend succes is een nieuw en veerkrachtig bedrijfsmodel nodig, met sociale impact als kern. De vraag die centraal stond: Hoe kunnen congressen en evenementen blijvende positieve effecten hebben op gastgemeenschappen en hun inwoners?
Kansen voor bestemmingen en associaties
Impact Day belichtte innovatieve praktijken, baanbrekend onderzoek en samenwerkingsverbanden die gericht zijn op het maximaliseren van de sociale en ecologische waarde van congressen en evenementen.
VISITFLANDERS Convention Bureau presenteerde de methodologie voor het creëren van impactvolle congressen. Dit 4-stappenproces helpt organisatoren om de sociale impact van hun evenementen te meten en te versterken, wat zowel lokale gemeenschappen, associaties als het milieu ten goede komt.
Belangrijke take-aways
- Gemmeke De Jongh (VISITFLANDERS) introduceerde de nieuwe impactmethodologie, die de focus verschuift van “meer” naar “betere” congressen.
- Professor Jan Beyne (Antwerp Management School), een expert op het gebied van duurzaamheid en de circulaire economie, benadrukte dat impact draait om tastbare resultaten van onze acties. Hij pleitte voor het verminderen van onze ecologische voetafdruk en het vergroten van onze handafdruk (positieve impact).
- Geneviève Leclerc (#MEET4IMPACT) en Guy Bigwood (GDS-Movement) spraken over Impact Funding en de kansen en valkuilen hiervan.
- Ben Hainsworth, uitvoerend directeur van de European Association for the Study of the Liver (EASL), presenteerde een case study over het benutten van samenwerkingsverbanden om impact te vergroten.
- Tina Verstuyft (VISITFLANDERS) legde uit hoe toerisme een duurzame impact kan hebben op de gemeenschap. Ze gaf als voorbeeld het initiatief “Iedereen Verdient Vakantie,” dat mensen die in armoede leven of een beperking hebben de mogelijkheid biedt om op vakantie te gaan.
- Piet Colruyt, bekende Belgische industriekapitein en oprichter van het Impact House, bood verschillende manieren aan om de “social first”-mentaliteit van non-profitorganisaties te combineren met de “finance first”-aanpak van commerciële bedrijven. Hiermee inspireerde hij congresorganisatoren om financiering te verkrijgen voor impactvolle initiatieven.
Evelyne Bardyn, directeur van het VISITFLANDERS Convention Bureau:
Vandaag is een belangrijke mijlpaal. Het markeert het begin van een toekomst waarin betekenisvolle congressen een nog grotere, langdurige impact zullen hebben.
Geneviève Leclerc, CEO en mede-oprichter van #MEET4IMPACT:
Vandaag hebben we met 120 van onze branchegenoten verzameld om ons gezamenlijk in te zetten voor het vergroten van onze impact. Ik ben ontzettend enthousiast dat we de dialoog zijn aangegaan over hoe we op een zinvolle manier kunnen samenwerken met andere ecosystemen die net zo toegewijd zijn aan het realiseren van positieve veranderingen voor de samenleving en de planeet.
Guy Bigwood, CEO van GDS-Movement:
Met de uitdagingen waar we voor staan, is het cruciaal dat we strategischer worden en effectief samenwerken om de financiering veilig te stellen die nodig is om echte veranderingen te bewerkstelligen. Vandaag was een belangrijke eerste stap in de juiste richting.
De volgende stap
De GDS-Movement zet de komende dagen het gesprek voort in het prachtige Brugge, met onder meer het GDS-Forum en de CityDNA Autumn Conference. Het doel van het evenement is om nieuwe ideeën om te zetten in actie voor het verbeteren van de sociale, economische en ecologische welvaart van steden en regio’s. CityDNA, GDS-Movement en Visit Bruges presenteren samen dit unieke live-evenement dat gewijd is aan het verbeteren van het milieu en de sociaal-economische welzijn van steden.