Jouw contactpersoon
De kunstwerken die 500 jaar geleden zijn paleizen sierden zullen de komende maanden in Mechelen te zien zijn in deze veelzijdige tentoonstelling die veel meer is dan een betoverende ode aan de renaissancetuin. Eeuwige Lente staat ook stil bij de controversiële figuur van Granvelle en wil tegelijk de spanning tussen menselijke kunstgrepen en natuur blootleggen. Want ons verlangen om de natuur vorm te geven is van alle tijden en dus ook vandaag brandend actueel.
Vroege lente
Op zaterdag 14 december 2024 opent in Museum Hof van Busleyden de langverwachte nieuwe tentoonstelling Eeuwige Lente. Tuinen en Wandtapijten in de Renaissance. Tot en met 16 maart 2025 kan je de ondergrondse expozaal komen bezoeken en de mooiste kunstwerken zien die de pracht en praal van de weelderige renaissancetuin weer tot leven brengen.
Bart Somers, burgemeester:
De absolute topstukken van Eeuwige Lente zijn een reeks imposante wandtapijten met levendige tuingezichten. Ze werden in de 16de eeuw in opdracht van kardinaal Antoine Perrenot de Granvelle gemaakt in een Brussels atelier en schitterden aan de muren van zijn stadspaleis. Vandaag maken ze deel uit van de collectie van het Kunsthistorisch Museum in Wenen, maar voor Eeuwige Lente brengen we deze unieke reeks naar Mechelen, de stad waarvan Granvelle de eerste aartsbisschop was.
De interactie tussen natuur en kunst
Vertrekkende van de indrukwekkende wandtapijten met tuingezichten en de al even kleurrijke figuur van hun opdrachtgever Antoine Perrenot de Granvelle, verkent Eeuwige Lente de interactie tussen natuur en kunst in 5 boeiende thema’s. De reeks wandtapijten wordt daarvoor aangevuld met tal van andere topstukken, van schilderijen en beeldhouwwerken tot boeken en naturalia, die in de 16de eeuw deel uitmaakten van de kunstcollectie van de kardinaal en die zich verspreid hebben over verschillende Europese musea.
Greet Geypen, schepen van Erfgoed:
We zijn trots dat we voor deze tentoonstelling opnieuw nauw samenwerken met internationale en nationale topmusea. Zo komen voor Eeuwige Lente prachtige kunstwerken naar Mechelen van Musée du Louvre in Parijs of Museo Nacional del Prado in Madrid, maar net zo goed van Museum Plantin-Moretus en Rubenshuis in Antwerpen. Dankzij de goede relaties die we met onze bruikleengevers onderhouden, zullen we ook in de toekomst prestigieuze tentoonstellingen kunnen voorstellen in Mechelen en zo de rijke geschiedenis van onze stad in de schijnwerpers zetten.
5 boeiende en bloeiende thema’s
De tentoonstelling opent met een introductie tot de wereld van mecenas en politicus Granvelle. Zijn onvoorwaardelijke trouw aan de Habsburgse macht maakt hem als staatsman ook een controversiële figuur in de geschiedenis van de Nederlanden. Vervolgens komen de fascinatie voor Rome en de Klassieke Oudheid en de impact van architect Hans Vredeman de Vries op de renaissancetuinen in de Nederlanden uitgebreid aan bod.
Daarnaast onderzoekt Eeuwige Lente het belang van wetenschap voor de verhouding tussen mens, natuur en kunst en de alomtegenwoordige symbolische voorstellingen die de kunst in deze periode bepalen. Tegelijk krijgen ook het onderliggende menselijke verlangen om de natuur te temmen en de keerzijde daarvan, zowel in de renaissance als vandaag, een plaats. Alles komt samen in een verrukkelijke scenografie van de internationale topscenografe Asli Çiçek. Door in te spelen op al onze zintuigen komt de lente plots heel dichtbij.
Een kritische én hedendaagse blik
Maar Eeuwige Lente is meer dan een betoverende ode aan de natuur.
Caroline Gennez, minister van Cultuur:
Deze veelzijdige tentoonstelling staat ook stil bij de controversiële figuur die Granvelle als staatsman in de geschiedenis van de Nederlanden tot op vandaag is. Daarnaast is Eeuwige Lente ook verrassend actueel. Enkele hedendaagse kunstwerken leggen de spanning bloot tussen menselijke kunstgrepen en natuur.
Kennis maken met onze rijke geschiedenis en ons erfgoed is de belangrijkste motivatie van internationale bezoekers om naar Vlaanderen te reizen. Vandaar dat we deze tentoonstelling met veel plezier ondersteunen. Onze vele erfgoedschatten waaronder deze wandtapijten zijn een uitgelezen voedingsbodem om Vlaanderen en zijn bezoekers te laten floreren, bewoners trots te maken en ondernemers dit mooie verhaal verder te laten vertellen.
De foto’s van de Belgische fotograaf Nick Hannes zijn haast surreëel en roepen vragen op over de impact van onze grootschalige manipulatie van de natuur. Maar de meest opvallende werken zijn zonder twijfel 2 gigantische tapijten van Alexandra Kehayoglou. Ze kregen de naam Pastizal, wat verwijst naar de ongerepte graslandschappen van Argentinië, en staan in schril contrast met de ideale tuinen op de wandtapijten van Granvelle. De Argentijnse kunstenaar maakte deze graslandschappen uit natuurlijke wol voor het Parijse defilé van Dries van Notens SS15 collectie. Vandaag, 10 jaar later, neemt de Belgische modeontwerper afscheid en zijn de tapijten weer te zien. Je kan je er zelfs even op neervlijen tijdens je tentoonstellingsbezoek.
Van workshop tot belevingsparcours
Museum Hof van Busleyden organiseert groepsrondleidingen in het Nederlands, Frans en Engels (Duits en Spaans op aanvraag). Individuele bezoekers kunnen aansluiten bij een instaprondleiding op zondag. Speciaal voor deze tentoonstelling werkt het museum samen met de nabijgelegen Koninklijke Manufactuur De Wit. Tijdens een bezoek aan de wereldvermaarde manufactuur kom je alles te weten over de wandtapijtenkunst.
Daarnaast pakt het museum uit met een belevingsparcours dat al je zintuigen prikkelt. Met extra publieksactiviteiten zoals creatieve workshops voor kinderen én volwassenen nodigt Museum Hof van Busleyden iedereen uit om mee af te tellen naar de eerste lentedagen.