Elke nacht, bij goed weer, vertrekken de Oostendse kustvissers op zee om de volgende dag dagverse grijze Noordzeegarnalen en vis aan te voeren. Deze unieke traditie maakt van de Vistrap een bijzonder stukje kustbeleving, maar het harde werk en het ritme van de vissers blijft vaak onzichtbaar voor het grote publiek.
Niko Geldhof, schepen van Toerisme:
De Visserskaai is één van de drukke invalswegen voor bezoekers van Oostende, maar toch weten heel wat passanten niet dat ze in de Vistrap kunnen binnenwandelen om verse vis en garnalen te kopen, we kozen voor een opvallend scherm om zo stopping power te creëren en mensen te overtuigen om de Vistrap te ontdekken.
Het nieuwe interactieve scherm wil mensen op een speelse manier in contact brengen met de unieke verhalen die leven op de Vistrap. Bezoekers kunnen het dagverloop van de vissers volgen: van het uitvaren in de vroege uren tot de aanvoer van de vangst op de Vistrap. Dit doe je door terug in de tijd te reizen met een draaihendel.
Charlotte Verkeyn, schepen van Economie:
Veel mensen beseffen niet dat de vangst die ze hier kopen diezelfde nacht nog gevangen is. Met dit scherm maken we dat proces zichtbaar en tastbaar. Het versterkt niet alleen de appreciatie voor de lokale visserij, maar ook voor de versheid en kwaliteit van het product. Deze Noordzeevis staat ook centraal in de gerechten van onze Oostendse restaurants, wat uiteraard alle aandacht verdient.
Het project past binnen de bredere ambitie om de grijze garnaal, een culinair en cultureel icoon van de Noordzee, opnieuw in de kijker te zetten. De combinatie van authenticiteit, technologie en storytelling maakt van de Vistrap meer dan een markt: een belevenis.
Wie denkt aan de kust, denkt aan garnalen en verse vis. Onze heldhaftige vissers zijn vaak al vroeg uit de veren om onze kustgangers van dagverse vis en garnalen te voorzien. Met deze investering zetten we de Vistrap – een echt Oostends icoon – en onze vissers in de kijker. En krijgt jong en oud een inkijk in het harde werk van onze vissers. Een echte boost voor zowel de Vistrap als ons Kusttoerisme. Allen daarheen!
Het project werd gerealiseerd door Fisheye, met steun van Toerisme Vlaanderen, Westtoer, Stad Oostende en Toerisme Oostende, binnen het relanceproject ‘Beleef de Noordzeegarnaal’. Het project omvat diverse initiatieven van verschillende partners. Zo zijn de verbouwingswerken aan gebouw Duin & Zee afgerond en is de vernieuwde infrastructuur gerealiseerd door Horizon Educatief. Het ponton aan de Vismijn van Nieuwpoort zal nog dit jaar gerealiseerd worden, terwijl de vernieuwde beleving met onder andere een VR-kijker al beschikbaar is. Daarnaast heeft Westtoer via 'Zee van Smaak' reeds gezorgd voor een bredere bekendmaking van het verhaal van de garnaal, van boord tot bord, bij de kustbezoekers.