Jouw contactpersoon
Yannick Bouts, general manager:
Voor de gasten is dit een garantie dat we naar absolute topkwaliteit streven, zowel op het vlak van comfort als van service.
Eigenaars Marc Coucke en Bart Versluys staken hun ambitie nooit onder stoelen of banken: hotel La Réserve, in de vorige eeuw 1 van de meest iconische hotels van België, moest zijn vroegere grandeur terugkrijgen. Om die doelstelling te realiseren, haalden ze heel wat competentie aan boord. Voor de supervisie van restaurant La Rigue deden ze een beroep op Peter Goossens, jarenlang chef van 3-sterrenrestaurant Hof van Cleve.
De inrichting van de lobby, private salons, signature room, wijnkluizen, sanitair, kamers, wellness, restaurant en bar vertrouwden ze toe aan architect Glenn Sestig. Yannick Bouts werd aangetrokken als general manager. Hij bracht zijn ruime ervaring in de hotelsector mee naar Knokke.
Yannick Bouts, general manager:
Het voorbije jaar deden we grote inspanningen om het team op punt te stellen en om aan de voorwaarden voor het label 5 sterren superior te beantwoorden.
Om dat label te krijgen, moet je voldoen aan een uitgebreide lijst van objectieve criteria. Naast de aanwezige faciliteiten zijn die voor deze hoogste hotelclassificatie vooral gericht op persoonlijke service en dienstverlening, zoals een bagage-, shuttle- en valetparkeerservice, een conciërge, een restaurant dat 6 dagen op 7 open is, een receptie die 24 uur op 24 geopend en bemand is, wellnessbehandelingen en een was- en strijkdienst. Sinds 2017 gebruikt Toerisme Vlaanderen voor de toekenning van de hotelsterren de normen van de Hotel Stars Union. Doordat een groot deel van de Europese landen die sterrenclassificatie gebruikt, krijgen de toeristen en internationale bezoekers een transparante en vergelijkbare comfortindeling. Dat La Réserve dit resultaat al een jaar na de opening kon bereiken, is het resultaat van een intensief parcours van het hotelmanagement en een nauwe samenwerking tussen general manager Yannick Bouts en de logiesadviseurs van Toerisme Vlaanderen. Wij zijn bijzonder tevreden dat de Vlaamse hoteltop met dit nieuwe 5-sterren superior hotel alsmaar breder wordt.
Beloning
Het is heel knap dat La Réserve op zo’n korte tijd het label 5 sterren superior heeft bemachtigd. Dat getuigt van hard werk en kwaliteit. De toekenning van het label zet onze Vlaamse kust nog eens extra op de kaart als toeristische trekpleister. Deze erkenning is dus niet alleen een individuele beloning voor de aanpassingen en de vele investeringen die gebeurden in het gebouw en de site de afgelopen jaren, maar ondersteunt ook de algemene kwaliteitsvolle uitstraling van de hele logiessector in Vlaanderen.
La Réserve is nog maar het 4de hotel in Vlaanderen dat de hoogste 5 sterren superior kwalificatie krijgt. La Butte aux Bois in Lanaken, Hotel Dukes’ Palace in Brugge en Botanic Sanctuary in Antwerpen gingen La Réserve voor.
Wellness
Bart Versluys benadrukt dat hij trots is op het teamwork dat tot de onderscheiding leidde:
Dit is zonder meer een bekroning van het collectief. Vanaf dag 1 trokken we alle registers open. We investeerden in duurzame materialen, in hospitality, in comfort … Kortom, in alles wat van het verblijf van de hotel- en restaurantgast een topbeleving kan maken. Deze week openen we ook een high-end wellness met onder meer 6 massagetafels, zwembad, hamam, sauna en fitnessruimte met toestellen van Technogym. Het zicht op het Zegemeer, het casino en de Noordzee én de high-end akoestiek maken van La Réserve een nog exquisere locatie.
Ook Marc Coucke toont zich uitermate tevreden met het label 5 sterren superior:
Vanaf de eerste ontwerptekening legden we de lat hoog, maar dat betekent niet dat je er ook over geraakt. Het maakt me dan ook bijzonder gelukkig dat La Réserve het eerste 5 sterren superior hotel aan de Belgische kust is. Sommige mensen zeggen me dat ze zich in Miami wanen als ze binnenkomen. Een fantastische infrastructuur is natuurlijk 1 zaak, maar zonder service en hospitality haakt de gast snel af. Vanuit dat oogpunt zeg ik chapeau voor Yannick Bouts en zijn team.
La Rigue
Restaurant La Rigue en de signatuur van Peter Goossens bepalen mee de hoge standaard die La Réserve Resort nastreeft.
Peter Goossens, topchef:
Ik heb veel respect voor Bart Versluys en Marc Coucke, ondernemers van het zuiverste water. Dankzij hen kunnen we in een prachtige setting werken. Ik hoor gasten zeggen dat La Réserve de allure heeft van tophotels in Londen, Parijs of New York. Ook over de keuken horen we alleen maar lovende woorden. We proberen gerechten te brengen die voor iedereen toegankelijk, maar tegelijk hoogstaand zijn. We hebben meteen ook hoog ingezet op het ontbijt. Meer dan 100 kamers, dat betekent elke dag – 7 op 7 – een topontbijt voor iedere gast. Ik durf zonder schroom zeggen dat je lang niet overal dezelfde kwaliteit krijgt. We brengen alles vers. Sandwiches, viennoiserie, gebak, noem maar op. Voor de lunch en het diner hanteren we dezelfde kwaliteitsnorm, ook in de bediening. En dat alles in een ongelooflijke setting, met zicht op het Zegemeer. Op het terras krijg je een zomerse beleving die ik gerust als uniek durf omschrijven. En als je je diner sfeervol wilt voortzetten, dan kun je terecht in een van de mooiste bars van het land.
Monsterscore
Yannick Bouts is trots op het resultaat:
Er is duidelijk sprake van een monsterscore (800 punten). We scoorden 2 keer zo hoog als een 4-sterrenhotel (410 punten) en ruim boven de verwachtingen van 5 sterren superior (710 punten).
4 sterren: verplichte normen 4 sterren + minimum 410 punten
4 sterren superior: verplichte normen 4 sterren + minimum 610 punten
5 sterren: verplichte normen 5 sterren + minimum 610 punten
5 sterren superior: verplichte normen 5 sterren + minimum 710 punten
Score La Reserve Resort voor 5 sterren superior: verplichte normen 5 sterren + 800 punten