Overslaan en naar de inhoud gaan
HomeOndersteuning voor vakantiemakers
  • Thema’s en projecten
    • Vlaanderen Erfgoedbeleving
    • Vlaanderen Natuurlijk
    • Culinair Vlaanderen
    • Vlaanderen Fietsland
    • Congressen en events
      • Congressen
      • EventFlanders
    • Iedereen Verdient Vakantie
    • Gastvrijheid
      • Jongeren
      • Toegankelijkheid
      • Familievriendelijkheid
    • Gidsenwerking
  • Tools en ondersteuning
    • Toolkit
    • Activiteiten & opleidingen
    • Open data
  • Cijfers en onderzoek
    • Onderzoeksthema's
      • Ambassadeursonderzoek
      • Bewonersonderzoeken
      • Reputatieonderzoek
      • Logiesonderzoek
      • De recreatieve toerist
      • Economie en toerisme
      • Congressen en events
      • Trends in toerisme
      • Vlaamse Meesters
      • Onderzoeksagenda 2025
    • Toeristische barometers
      • Bezoekersbarometer
      • Logiesbarometer
      • Bestemmingsbarometer
      • Meeting- en Congresbarometer
    • Cijfers
      • Landenfiches
      • Logiesaanbod
      • Overnachtingen en aankomsten
  • Erkenningen en subsidies
    • Labels
      • A-label
      • M-label
      • Green Key
      • Blue flag
    • Erkenningen
      • Erkenning als toeristisch logies
      • Erkenning als sociaal-toeristische organisatie
      • Erkenning als bemiddelingskantoor voor sociaal toerisme
    • Subsidies
      • Relance-oproepen
      • Subsidies voor logies
      • Subsidies voor jeugdverblijven (Toerisme voor Allen)
      • Subsidies voor bemiddelingskantoren voor sociaal toerisme
      • Subsidies voor sociaal-toeristische organisaties
      • Projectsubsidies 'Iedereen verdient vakantie'
      • Projectoproep Digitale Transformatie Congresvenues
      • Vlaams Stimulusprogramma
      • Hefboomprojecten
  • Logies uitbaten
    • Je logies aanmelden
    • Basisnormen van het Logiesdecreet
    • Openings- en uitbatingsnormen voor logies
    • Brandveiligheidsnormen logies
    • Comfortclassificatie voor logies
    • Controles op logies
    • Basisregister Vlaams logiesaanbod
    • Overnachtingsgegevens doorgeven als jeugdverblijf’
  • Home
  • Nieuws
  • Kalender
  • Publicaties
  • Over ons
    • Visie en strategie
    • Beleid
    • Organisatie en werking
    • Overeenkomsten
    • Branding
    • Vacatures
    • Contact

Kruimelpad

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen lanceren project ‘Samen werken, Samen groeien’

Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen lanceren project ‘Samen werken, Samen groeien’

13 mei 2024
Vlaanderen
Foto van de drankenkaart voor het event VISIT FLANDERS.

Jouw contactpersoon

Toerisme Vlaanderen logo leeuw
Nicole Groot Zevert
Thema Coördinator Culinair
Stuur een e-mail
Gastvrij ondernemen doe je het best met een ploeg van tevreden medewerkers. Uit een onderzoek hieromtrent, afgenomen bij 1129 Vlaamse horecamedewerkers door het sectorale kenniscentrum, op vraag van de werkgever- en werknemersorganisaties blijkt immers het volgende: 7 op de 10 personeelsleden een goede relatie met hun leidinggevende te hebben maar alsnog zegt 4 op de 10 onder hen dat hun werkuren een negatieve impact op hun privéleven hebben. Daarom slaan Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen de handen in elkaar om 100 ondernemers in Vlaanderen te ondersteunen met een gratis begeleidingstraject bij het voeren van een duurzaam personeelsbeleid.

Duurzaamheid is vandaag de dag niet meer weg te denken uit onze leefwereld: van voeding en ecologische materialen tot een gezond personeelsbeleid. Op dat laatste zet Horeca Vlaanderen, samen met Toerisme Vlaanderen, in met een nieuw project: Samen werken, Samen groeien. In de praktijk ziet de federatie al dat horecazaken waar een leefbaar personeelsbeleid wordt gevoerd ook meer geïnteresseerde medewerkers aantrekken, die bovendien langer aan boord blijven. Maar met de uitrol van dit traject, kunnen ondernemers het volledige potentieel benutten van elk talent op de werkvloer.

3 pijlers voor duurzaam ondernemen

Ondernemers die deelnemen aan Samenwerken, Samengroeien zullen een traject doorlopen dat gebaseerd is op 3 pijlers: een financiële scan, een ondernemersscan en een ‘employee journey’. Op die manier worden ondernemers en hun medewerkers begeleid in de ontwikkeling van hun competenties die nodig zijn om te leren doel- alsook resultaatgericht samen te werken. 

Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen:

2 op de 3 horecamedewerkers haalt plezier uit zijn of haar werk. Zo’n cijfers tonen aan dat we als sector goed op weg zijn om die negatieve connotatie rond werken in de horeca weg te werken, maar uiteraard is er steeds ruimte voor verbetering. Werkbaar werk mogelijk maken, waarbij rekening wordt gehouden met de talenten en beschikbaarheden van werknemers, wil iedere werkgever maar in de praktijk is dit steeds een heuse zoektocht. Zeker in een horecalandschap, waar aan het einde van 2023 bijna 83% van de horecawerkgevers in Vlaanderen minder dan 5 mensen in dienst had. In die zaken is de ondernemer zowel werkgever als HR-verantwoordelijke en dat is uitdagend. Daarom gaan we, samen met Toerisme Vlaanderen, 100 kleinere ondernemingen hierin actief ondersteunen en gratis begeleiden gedurende de komende maanden.

Wie Vlaanderen zegt, die zegt ook goed eten en drinken, genieten en gastvrijheid. De horeca is niet alleen een essentieel onderdeel van onze economie, maar een wezenlijk onderdeel van onze Vlaamse cultuur. Met deze nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen Toerisme Vlaanderen en Horeca Vlaanderen zetten we een belangrijke stap richting een bestendige toekomst voor beide sectoren. We investeren in onze horecaondernemers als stabiele, duurzame werkgevers. Daarmee streven we niet alleen naar een beter behoud en jobtevredenheid van hun personeel, maar we zorgen er ook voor dat ze zich ambassadeurs voelen van een gastvrij, culinair Vlaanderen.

Vlaams minister van Toerisme

Naar een beter personeelsbeleid in 6 maanden

Met 5 provinciale KICK-OFF events, die plaatsvinden in de maand mei, maakt Horeca Vlaanderen de horecaondernemers warm om dit unieke begeleidingstraject te volgen. Eens de inschrijvingen zijn gesloten, volgen online en fysieke sessies met een individuele aanpak.

Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen:

Aan het einde van het project, in november, zullen we de resultaten ook breder delen, met de sector. Zo bouwen we verder aan een nog gastvrijere horecasector in Vlaanderen met een oog voor werkbaar werk.

Ook interessant

Culinair Vlaanderen
Facebook
Twitter
E-mail
LinkedIn
whatsapp

Ontdek onze recentste nieuwsbrieven.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in en ontvang ze voortaan in je mailbox!

Volg ons op:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube