Overslaan en naar de inhoud gaan
HomeOndersteuning voor vakantiemakers
  • Thema’s en projecten
    • Vlaanderen Erfgoedbeleving
    • Vlaanderen Natuurlijk
    • Culinair Vlaanderen
    • Vlaanderen Fietsland
    • Congressen en events
      • Congressen
      • EventFlanders
    • Iedereen Verdient Vakantie
    • Gastvrijheid
      • Jongeren
      • Toegankelijkheid
      • Familievriendelijkheid
    • Gidsenwerking
  • Tools en ondersteuning
    • Toolkit
    • Activiteiten & opleidingen
    • Open data
  • Cijfers en onderzoek
    • Onderzoeksthema's
      • Ambassadeursonderzoek
      • Bewonersonderzoeken
      • Reputatieonderzoek
      • Logiesonderzoek
      • De recreatieve toerist
      • Economie en toerisme
      • Congressen en events
      • Trends in toerisme
      • Vlaamse Meesters
      • Onderzoeksagenda 2025
    • Toeristische barometers
      • Bezoekersbarometer
      • Logiesbarometer
      • Bestemmingsbarometer
      • Meeting- en Congresbarometer
    • Cijfers
      • Logiesaanbod
      • Overnachtingen en aankomsten
  • Erkenningen en subsidies
    • Labels
      • A-label
      • M-label
      • Green Key
      • Blue flag
    • Erkenningen
      • Erkenning als toeristisch logies
      • Erkenning als sociaal-toeristische organisatie
      • Erkenning als bemiddelingskantoor voor sociaal toerisme
    • Subsidies
      • Relance-oproepen
      • Subsidies voor logies
      • Subsidies voor jeugdverblijven (Toerisme voor Allen)
      • Subsidies voor bemiddelingskantoren voor sociaal toerisme
      • Subsidies voor sociaal-toeristische organisaties
      • Projectsubsidies 'Iedereen verdient vakantie'
      • Projectoproep Digitale Transformatie Congresvenues
      • Vlaams Stimulusprogramma
      • Hefboomprojecten
  • Logies uitbaten
    • Je logies aanmelden
    • Basisnormen van het Logiesdecreet
    • Openings- en uitbatingsnormen voor logies
    • Brandveiligheidsnormen logies
    • Comfortclassificatie voor logies
    • Controles op logies
    • Basisregister Vlaams logiesaanbod
    • Overnachtingsgegevens doorgeven als jeugdverblijf’
  • Home
  • Nieuws
  • Kalender
  • Publicaties
  • Over ons
    • Visie en strategie
    • Beleid
    • Organisatie en werking
    • Overeenkomsten
    • Branding
    • Vacatures
    • Contact

Kruimelpad

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Opening van BRUSK wordt Vlaams topevenement

Opening van BRUSK wordt Vlaams topevenement

6 mei 2025
Brugge
Brugge - Vlaanderen-Fietscampagne-Kunststedenroute-HR-013
MEDIALIFE.BE

Jouw contactpersoon

Foto Bert Hatse
Bert Hatse
Event Expert
Stuur een e-mail
De publieke opening van de nieuwe Brugse kunsthal BRUSK op 8, 9 en 10 mei 2026 wordt één van de culturele hoofdpunten van 2026. De Vlaamse Regering besliste de plannen van de stad Brugge voluit te ondersteunen om van de opening van BRUSK een topevenement te maken. De stad Brugge mag hiervoor rekenen op een subsidie van 1,75 miljoen euro vanuit EventFlanders. Focus ligt op het breed positioneren van BRUSK als nieuwe culturele hotspot in de stad. Bijzondere aandacht zal gaan naar het toeleiden van nieuwe doelgroepen naar BRUSK en bij uitbreiding de Brugse musea.

Het Brugse stadsbestuur is alvast verheugd met de bijkomende Vlaamse steun om de opening van BRUSK een nationaal én internationaal elan te geven.

Dirk De fauw, burgemeester Brugge:

Met BRUSK realiseren we een nieuwe artistieke hotspot hier in het hart van de binnenstad. Een kunsthal die een vaste waarde zal worden in de internationale profilering van Vlaanderen op cultuurhistorisch en artistiek vlak, maar ook als cultuur-toeristische bestemming. Ik ben dan ook bijzonder tevreden dat we de nodige steun krijgen om met de opening - een belangrijke mijlpaal voor onze stad - Brugge krachtdadig en vernieuwend op de kaart kunnen zetten. Dit wordt het uitgelezen moment om ons aan het grote publiek te tonen als hedendaagse cultuurstad met een rijk en gevarieerd aanbod.

Nieuwe doelgroepen

Doorslaggevend voor de benoeming tot Vlaams topevenement is de ambitie om met BRUSK ook nieuwe doelgroepen te bereiken. 

Elviera Velghe, directeur Musea Brugge (Publiek & Tentoonstellingen):

We bereiden een bijzonder sterk cultureel aanbod voor, waarmee een brede waaier van (inter)nationale bezoekers op een andere manier met Brugge zal kennismaken. Een van onze belangrijkste doelstellingen daarbij is om ons publiek te verbreden, en nieuwe doelgroepen te bereiken zoals jonge mensen, gezinnen en cultureel diverse bezoekers. In EventFlanders vinden we een gedroomde partner om die ambitie waar te maken.

Ook cultuurschepen Nico Blontrock onderstreept het belang van de erkenning tot topevenement.

Nico Blontrock, cultuurschepen Brugge:

Vlaanderen is al van in het begin onze belangrijkste partner bij de realisatie van BRUSK. Als cultureel-erfgoedinstelling behoort Musea Brugge bovendien tot de absolute top in de (inter)nationale museale sector. Dat Vlaanderen de opening van BRUSK beschouwt als een dé belangrijkste culturele gebeurtenissen van 2026 is veelbetekenend. Deze bijkomende middelen maken het mogelijk om van de opening van BRUSK een onvergetelijk moment te maken voor Brugge én Vlaanderen. Om een breed en divers publiek niet alleen te laten kennismaken met BRUSK, maar ook met de eerste twee toptentoonstellingen die we op dat moment openen. Iets waar een cultuurschepen alleen maar naar kan uitkijken.

Minister Caroline Gennez:

BRUSK zal niet alleen Brugge, maar heel Vlaanderen versterken als topbestemming voor cultuurtoerisme. We investeren bewust in internationale uitstraling, omdat kunst geen grenzen kent, en Vlaanderen veel te bieden heeft aan de wereld.

Ook interessant

EventFlanders
Deel deze pagina op
Facebook
Twitter
E-mail
LinkedIn
whatsapp

Ontdek onze recentste nieuwsbrieven.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in en ontvang ze voortaan in je mailbox!

Volg ons op:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube