Overslaan en naar de inhoud gaan
HomeOndersteuning voor vakantiemakers
  • Thema’s en projecten
    • Vlaanderen Erfgoedbeleving
    • Vlaanderen Natuurlijk
    • Culinair Vlaanderen
    • Vlaanderen Fietsland
    • Congressen en events
      • Congressen
      • EventFlanders
    • Iedereen Verdient Vakantie
    • Gastvrijheid
      • Jongeren
      • Toegankelijkheid
      • Familievriendelijkheid
    • Gidsenwerking
  • Tools en ondersteuning
    • Toolkit
    • Activiteiten & opleidingen
    • Open data
  • Cijfers en onderzoek
    • Onderzoeksthema's
      • Ambassadeursonderzoek
      • Bewonersonderzoeken
      • Reputatieonderzoek
      • Logiesonderzoek
      • De recreatieve toerist
      • Economie en toerisme
      • Congressen en events
      • Trends in toerisme
      • Vlaamse Meesters
      • Onderzoeksagenda 2025
    • Toeristische barometers
      • Bezoekersbarometer
      • Logiesbarometer
      • Bestemmingsbarometer
      • Meeting- en Congresbarometer
    • Cijfers
      • Landenfiches
      • Logiesaanbod
      • Overnachtingen en aankomsten
  • Erkenningen en subsidies
    • Labels
      • A-label
      • M-label
      • Green Key
      • Blue flag
    • Erkenningen
      • Erkenning als toeristisch logies
      • Erkenning als sociaal-toeristische organisatie
      • Erkenning als bemiddelingskantoor voor sociaal toerisme
    • Subsidies
      • Relance-oproepen
      • Subsidies voor logies
      • Subsidies voor jeugdverblijven (Toerisme voor Allen)
      • Subsidies voor bemiddelingskantoren voor sociaal toerisme
      • Subsidies voor sociaal-toeristische organisaties
      • Projectsubsidies 'Iedereen verdient vakantie'
      • Projectoproep Digitale Transformatie Congresvenues
      • Vlaams Stimulusprogramma
      • Hefboomprojecten
  • Logies uitbaten
    • Je logies aanmelden
    • Basisnormen van het Logiesdecreet
    • Openings- en uitbatingsnormen voor logies
    • Brandveiligheidsnormen logies
    • Comfortclassificatie voor logies
    • Controles op logies
    • Basisregister Vlaams logiesaanbod
    • Overnachtingsgegevens doorgeven als jeugdverblijf’
  • Home
  • Nieuws
  • Kalender
  • Publicaties
  • Over ons
    • Visie en strategie
    • Beleid
    • Organisatie en werking
    • Overeenkomsten
    • Branding
    • Vacatures
    • Contact

Kruimelpad

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Retabel van Averbode keert na 150 jaar terug

Retabel van Averbode keert na 150 jaar terug

29 november 2023
Averbode
Retabel Averbode

Jouw contactpersoon

Veerle Viane
Veerle Viaene
Coördinator Vlaamse Meesters
+32 2 504 03 30
Stuur een e-mail
Het Retabel van Averbode, een Vlaams Topstuk uit de collectie van het MAS, keert na 150 jaar terug naar zijn oorspronkelijke thuis: de abdij van Averbode. Met deze langdurige bruikleen verbindt het MAS het collectiestuk met de erfgoedgemeenschap waar het vandaan komt. De terugkeer kadert ook in het project (Vlaamse meesters op hun plek’ van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen.

Het Retabel van Averbode is sinds 2015 erkend als Vlaams Topstuk omdat het als zeldzaam en onmisbaar erfgoed wordt beschouwd. Het is een prachtig voorbeeld van laatmiddeleeuwse beeldhouw- en schilderkunst dat ons veel leert over retabelkunst uit de 15e en 16e eeuw. Bovendien is de opbouw ervan bijzonder. Er zijn niet veel voorbeelden van retabels die 1 groot centraal tafereel tonen in plaats van meerdere kleine.

Het begon allemaal met honing 

In 1514 gebruikte de abdij van Averbode de opbrengst van de honing om het retabel te laten maken: in totaal goed voor 34 rijnsgulden en 20 stuivers. Ter vergelijking: afhankelijk van de grootte, zou de prijs voor een retabel ongeveer overeenkomen met het jaarloon van een bouwvakker uit de 16e eeuw.  

De abdij betaalde Jacob van Cothem, een beeldsnijder en handelaar uit de Antwerpse Kammenstraat, om het stuk te laten maken. Een retabel is een mooi voorbeeld van teamwerk: er komt een schrijnwerker, beeldsnijder, metselsnijder, schilder én een prenter aan te pas. Eens klaar, kreeg het kunstwerk een plek op het altaar van de kerk van de abdij.  

Schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud:

Het is mooi om te zien dat Het Retabel van Averbode uiteindelijk terugkeert naar de plek waarvoor het oorspronkelijk werd gemaakt. Omstreeks 1874 kocht het Antwerpse Museum voor Oudheden het retabel aan en intussen maakt het deel uit van de MAS-collectie. Wie goed oplet, kan op de buitenrand van de retabelkist Antwerpse handjes zien, wat bewijst dat het bij ons is gemaakt. Als dat niet iets is om trots op te zijn!

Het Retabel van Averbode is eerder klein van formaat. Het centrale gebeeldhouwde deel toont de Bewening van Christus. Het dode lichaam van Jezus wordt er omringd door zijn naasten met de stad Jeruzalem op de achtergrond. Links en rechts van dit tafereel zien we de Kruisiging  en de Verrijzenis van Christus geschilderd in de stijl van de Antwerpse Maniëristen. 

Retabel Averbode

Terug thuis 

Na 150 jaar keert het Retabel van Averbode terug naar huis. Met deze langdurige bruikleen realiseert het MAS een belangrijke ambitie: de collectie duurzaam verbinden met de betrokken erfgoedgemeenschappen.   

Het tentoonstellen van het retabel in een niet-museale ruimte heeft veel tijd en zorg gekost met aandacht voor de strikte richtlijnen die gelden voor een Topstuk. Een nieuw gebouwde passieve klimaatvitrine zorgt voor een verhoogde bescherming van het stuk in de kerk. Speciale meters registreren in real time het binnenklimaat en het licht zodat er indien nodig snel kan ingegrepen worden.  

De terugkeer kadert in het project ‘Vlaamse meesters op hun plek’ van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen. Mede dankzij hun financiële steun kunnen kunstliefhebbers uit Vlaanderen en ver daarbuiten kennis maken met Vlaamse meesters op hun oorspronkelijke locaties. 

Ik ben verheugd dat dit Vlaams topstuk terugkeert naar zijn oorspronkelijke plek en zo deel kan uitmaken van het netwerk ‘Vlaamse meesters op hun plek. Met dit netwerk van 100 sites in Vlaanderen wil Toerisme Vlaanderen bezoekers uit binnen- en buitenland Vlaamse meesterwerken laten ontdekken op de plek waarvoor ze gemaakt zijn of waar ze al lange tijd toe behoren. Maar we willen ook bewoners bewust maken van de erfgoedpareltjes die ze soms letterlijk om de hoek hebben hangen en hen aanmoedigen trots te zijn op hun lokale schatten.

Peter De Wilde

Peter De Wilde

CEO ad interim Toerisme Vlaanderen

Ook interessant

Vlaanderen Erfgoedbeleving
Vlaamse meesters
Facebook
Twitter
E-mail
LinkedIn
whatsapp

Ontdek onze recentste nieuwsbrieven.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in en ontvang ze voortaan in je mailbox!

Volg ons op:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube