Jouw contactpersoon
In 1998 produceerde St.Bernardus 8000 hectoliter bier per jaar. Anno 2023 is dat volume gegroeid naar 50 000 hectoliter, of 5 miljoen liter. Die 15 miljoen flesjes vinden ondertussen hun weg naar meer dan 80 landen. Ongeveer 55% van het gebrouwde volume blijft in België. De Verenigde Staten is de grootste buitenlandse afnemer, met Nederland en Frankrijk in hun kielzog. St.Bernardus heeft 9 bieren in het assortiment, waarvan de St.Bernardus Abt 12 en St.Bernardus Tripel de populairste blijven.
Zaakvoerder Hans Depypere:
Toen ik de brouwerij kocht was er al enkele decennia weinig tot niets geïnvesteerd. Voor mij voelt dit aan als het sluitstuk van alle investeringen die we sindsdien wel deden. Het maakt van mij dan ook een fier man om te zien hoe we in die 25 jaar gegroeid zijn zonder onze roots te verloochenen. Voor mij is de kwaliteit van ons bier van het grootste belang en dat zal ook altijd zo blijven.
Brewery tour
Meer dan 10 jaar werden authentieke, gegidste rondleidingen georganiseerd in de brouwerij. Eind 2021 moest de pauzeknop noodgedwongen worden ingedrukt voor de installatie van de nieuwe afvul- en verpakkingslijn. Halfweg 2021 startte het creatief traject naar een nieuwe en unieke bezoekersbeleving ter vervanging van de rondleidingen. De Brewery Tour is een heuse beleving geworden, waarbij je op eigen tempo het verhaal van St.Bernardus ontdekt.
Je wordt ondergedompeld in de geschiedenis van de brouwerij, ontdekt het assortiment, leert meer over het brouwproces en werpt een exclusieve blik achter de schermen van de productie. De Brewery Tour is een zintuigprikkelende, audiovisuele ervaring met als afsluiter een bierdegustatie in de rooftopbar Bar Bernard.
Investeren in bezoekers
Deze investering kon rekenen op een subsidie van Toerisme Vlaanderen ter waarde van 300 000 euro en een subsidie van Provincie West-Vlaanderen ter waarde van 100 000 euro. In 2018 werd al een stevige impuls gegeven aan de toeristische werking met de ingebruikname van de nieuwe bezoekersvleugel, met ruimte voor een brouwerijwinkel, verschillende vergader- en eventruimtes voor bedrijven en de rooftopbar Bar Bernard. Het is de ambitie van de brouwerij om jaarlijks 80 000 à 100 000 bezoekers te ontvangen.
Biertoerisme zit in de lift en daar wil Vlaanderen - als bierbestemming met internationale faam bij uitstek - actief op inzetten. De St.Bernardusbrouwerij genoot al lang internationale bekendheid met haar vakmanschap, boeiende geschiedenis en kwaliteitsbieren. In het gloednieuwe belevingscentrum komen niet alleen de bieren, de ingrediënten en het brouwproces aan bod. Ook de rijke verhaallijnen rond de brouwerij komen beter dan ooit tot leven. Het is een eigentijds belevingscentrum geworden, waarin de bezoeker een self-guided tour aflegt tussen tal van audiovisuele, interactieve en multimediale elementen. Echt een nieuwe parel op de kroon van Vlaanderens biererfgoed.
Bedrijfsarrangementen voor MICE
Sinds een aantal jaren zet de brouwerij haar deuren ook open voor bedrijven. Zo kan ieder bedrijf een arrangement naar keuze samenstellen, waarbij Bar Bernard kan gebruikt worden als plaats om te lunchen of te dineren en waarbij Guesthouse Brouwershuis, de logies op de site, dienst doet voor meerdaagse arrangementen.
Via hun netwerk met lokale toeristische actoren biedt de St.Bernardusbrouwerij een totaalpakket met het beste wat de streek te bieden heeft. En hun gloednieuwe Brewery Tour mag daar uiteraard niet ontbreken.