Overslaan en naar de inhoud gaan
HomeOndersteuning voor vakantiemakers
  • Thema’s en projecten
    • Vlaanderen Erfgoedbeleving
    • Vlaanderen Natuurlijk
    • Culinair Vlaanderen
    • Vlaanderen Fietsland
    • Congressen en events
      • Congressen
      • EventFlanders
    • Iedereen Verdient Vakantie
    • Gastvrijheid
      • Jongeren
      • Toegankelijkheid
      • Familievriendelijkheid
    • Gidsenwerking
  • Tools en ondersteuning
    • Toolkit
    • Activiteiten & opleidingen
    • Open data
  • Cijfers en onderzoek
    • Onderzoeksthema's
      • Ambassadeursonderzoek
      • Bewonersonderzoeken
      • Reputatieonderzoek
      • Logiesonderzoek
      • De recreatieve toerist
      • Economie en toerisme
      • Congressen en events
      • Trends in toerisme
      • Vlaamse Meesters
      • Onderzoeksagenda 2025
    • Toeristische barometers
      • Bezoekersbarometer
      • Logiesbarometer
      • Bestemmingsbarometer
      • Meeting- en Congresbarometer
    • Cijfers
      • Landenfiches
      • Logiesaanbod
      • Overnachtingen en aankomsten
  • Erkenningen en subsidies
    • Labels
      • A-label
      • M-label
      • Green Key
      • Blue flag
    • Erkenningen
      • Erkenning als toeristisch logies
      • Erkenning als sociaal-toeristische organisatie
      • Erkenning als bemiddelingskantoor voor sociaal toerisme
    • Subsidies
      • Relance-oproepen
      • Subsidies voor logies
      • Subsidies voor jeugdverblijven (Toerisme voor Allen)
      • Subsidies voor bemiddelingskantoren voor sociaal toerisme
      • Subsidies voor sociaal-toeristische organisaties
      • Projectsubsidies 'Iedereen verdient vakantie'
      • Projectoproep Digitale Transformatie Congresvenues
      • Vlaams Stimulusprogramma
      • Hefboomprojecten
  • Logies uitbaten
    • Je logies aanmelden
    • Basisnormen van het Logiesdecreet
    • Openings- en uitbatingsnormen voor logies
    • Brandveiligheidsnormen logies
    • Comfortclassificatie voor logies
    • Controles op logies
    • Basisregister Vlaams logiesaanbod
    • Overnachtingsgegevens doorgeven als jeugdverblijf’
  • Home
  • Nieuws
  • Kalender
  • Publicaties
  • Over ons
    • Visie en strategie
    • Beleid
    • Organisatie en werking
    • Overeenkomsten
    • Branding
    • Vacatures
    • Contact

Kruimelpad

  1. Home
  2. Nieuws
  3. St.Bernardus investeert fors in productie en toeristische werking

St.Bernardus investeert fors in productie en toeristische werking

20 september 2023
Een dronefoto toont aan een zijde het moderne dakterras en aan de andere zijde een weelderig hopveld
St.Bernardus

Jouw contactpersoon

Toerisme Vlaanderen logo leeuw
Nicole Groot Zevert
Themaverantwoordelijke Culinair
Stuur een e-mail
Brouwerij St.Bernardus werd opgericht in 1946. In 1998 nam huidig eigenaar Hans Depypere de brouwerij over. De brouwerij was op dat moment erg verouderd, en de afgelopen 25 jaar werd dan ook voortdurend geïnvesteerd in de (brouw)infrastructuur. Naast de groei van de productie werd ook fors geïnvesteerd in de bezoekersbeleving. En de resultaten, die mogen er zijn.

In 1998 produceerde St.Bernardus 8000 hectoliter bier per jaar. Anno 2023 is dat volume gegroeid naar 50 000 hectoliter, of 5 miljoen liter. Die 15 miljoen flesjes vinden ondertussen hun weg naar meer dan 80 landen. Ongeveer 55% van het gebrouwde volume blijft in België. De Verenigde Staten is de grootste buitenlandse afnemer, met Nederland en Frankrijk in hun kielzog. St.Bernardus heeft 9 bieren in het assortiment, waarvan de St.Bernardus Abt 12 en St.Bernardus Tripel de populairste blijven.

 

Zaakvoerder Hans Depypere:

Toen ik de brouwerij kocht was er al enkele decennia weinig tot niets geïnvesteerd. Voor mij voelt dit aan als het sluitstuk van alle investeringen die we sindsdien wel deden. Het maakt van mij dan ook een fier man om te zien hoe we in die 25 jaar gegroeid zijn zonder onze roots te verloochenen. Voor mij is de kwaliteit van ons bier van het grootste belang en dat zal ook altijd zo blijven.

 

Brewery tour

Meer dan 10 jaar werden authentieke, gegidste rondleidingen georganiseerd in de brouwerij. Eind 2021 moest de pauzeknop noodgedwongen worden ingedrukt voor de installatie van de nieuwe afvul- en verpakkingslijn. Halfweg 2021 startte het creatief traject naar een nieuwe en unieke bezoekersbeleving ter vervanging van de rondleidingen. De Brewery Tour is een heuse beleving geworden, waarbij je op eigen tempo het verhaal van St.Bernardus ontdekt.

Je wordt ondergedompeld in de geschiedenis van de brouwerij, ontdekt het assortiment, leert meer over het brouwproces en werpt een exclusieve blik achter de schermen van de productie. De Brewery Tour is een zintuigprikkelende, audiovisuele ervaring met als afsluiter een bierdegustatie in de rooftopbar Bar Bernard.

 

Investeren in bezoekers

Deze investering kon rekenen op een subsidie van Toerisme Vlaanderen ter waarde van 300 000 euro en een subsidie van Provincie West-Vlaanderen ter waarde van 100 000 euro. In 2018 werd al een stevige impuls gegeven aan de toeristische werking met de ingebruikname van de nieuwe bezoekersvleugel, met ruimte voor een brouwerijwinkel, verschillende vergader- en eventruimtes voor bedrijven en de rooftopbar Bar Bernard. Het is de ambitie van de brouwerij om jaarlijks 80 000 à 100 000 bezoekers te ontvangen.

Biertoerisme zit in de lift en daar wil Vlaanderen - als bierbestemming met internationale faam bij uitstek - actief op inzetten. De St.Bernardusbrouwerij genoot al lang internationale bekendheid met haar vakmanschap, boeiende geschiedenis en kwaliteitsbieren. In het gloednieuwe belevingscentrum komen niet alleen de bieren, de ingrediënten en het brouwproces aan bod. Ook de rijke verhaallijnen rond de brouwerij komen beter dan ooit tot leven. Het is een eigentijds belevingscentrum geworden, waarin de bezoeker een self-guided tour aflegt tussen tal van audiovisuele, interactieve en multimediale elementen. Echt een nieuwe parel op de kroon van Vlaanderens biererfgoed.

Peter De Wilde

Peter De Wilde

CEO Toerisme Vlaanderen

Bedrijfsarrangementen voor MICE

Sinds een aantal jaren zet de brouwerij haar deuren ook open voor bedrijven. Zo kan ieder bedrijf een arrangement naar keuze samenstellen, waarbij Bar Bernard kan gebruikt worden als plaats om te lunchen of te dineren en waarbij Guesthouse Brouwershuis, de logies op de site, dienst doet voor meerdaagse arrangementen.

Via hun netwerk met lokale toeristische actoren biedt de St.Bernardusbrouwerij een totaalpakket met het beste wat de streek te bieden heeft. En hun gloednieuwe Brewery Tour mag daar uiteraard niet ontbreken.

Ook interessant

Vlaanderen Erfgoedbeleving
Congressen en events
Facebook
Twitter
E-mail
LinkedIn
whatsapp

Ontdek onze recentste nieuwsbrieven.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in en ontvang ze voortaan in je mailbox!

Volg ons op:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube