Kijken naar je organisatie door de ogen van de bezoeker is essentieel om een goed beeld te krijgen van de bezoekerservaring. Door te werken met persona's kan je gemakkelijker sterkten en zwakten achterhalen en prioriteiten formuleren.

Op basis van realistische en gedetailleerde kenmerken creëer je een fictieve bezoeker om je beter in te leven in diens ervaring met je dienstverlening en organisatie. Persona's vormen een hulpmiddel om anders te gaan kijken naar de kwaliteit van je gidsenwerking. In de kadertekst rond persona's of in de handleiding van het innovatiecentrum (met stappenplan en basisregels) leer je er meer over.

Kadertekst Persona
Werkdocument personas



Aan de hand van een voorbeeld van een persona concretiseren we wat we bedoelen met een persona, met zeer specifieke realistische en gedetailleerde kenmerken.

Voorbeeld persona



Er zijn talloze manieren om persona's voor te stellen. We geven je enkele verschillende voorbeelden van persona's waarmee Toerisme Vlaanderen al werkte:

Voorbeelden personas toerisme algemeen
Voorbeelden personas onthaal
Voorbeelden personas beleving



Eén kenmerk waarin je klanten onderling verschillen, is de manier waarop zij kijken en informatie verwerven. Deze tekst over dimensies in leerstijlen kan je helpen nadenken over de diversiteit in leerstrategieën bij je klanten en de manier waarop je met een gediversifieerde gidsaanpak hierop kan inspelen.