Je kan als attractie of museum nog meer op maat van je klant werken door gedetailleerde informatie over die klant te verwerven. Met informatie over de kenmerken en verwachtingen van je klant kan je de dienstverlening en beleving mee op basis daarvan gaan ontwerpen. Het concrete aanbod spreekt daardoor al je doelgroepen aan, ook al lijkt dat aanbod uniform, of het is zodanig divers dat iedereen ervaart dat hij voor jouw organisatie echt meetelt.

Hieronder kan je een uitgebreide tekst, een schematische checklist en een mindmap downloaden. Ze omvatten telkens zes bouwstenen:

  • contactpersoon
  • samenstelling van de groep
  • motivatie
  • omgang met het programma (inhoud en methode)
  • voorkennis en culturele context
  • flexibiliteit op het gebied van timing en mobiliteit.

In de lijst van de kenmerken van de klant krijg je een uitvoerig overzicht van allerlei mogelijke kenmerken van de klant die zijn ervaring kunnen beïnvloeden.

Een checklist met de kenmerken van de klant geeft een schematisch inzicht in hoe klanten kunnen verschillen.

Je vindt al deze kenmerken ook nog eens samengebracht in een overzichtelijke mindmap.