Een hoogstaande beleving en kwaliteitsvolle bezoekerservaring zijn belangrijke succesfactoren voor elke speler in het toeristische werkveld. Dat geldt niet het minst voor attracties, musea en erfgoedplekken, want die behoren bij de meeste bestemmingen tot het kernaanbod en bepalen er mee de aantrekkingskracht van. Voor Toerisme Vlaanderen is het dan ook logisch om hier actief op in te zetten.
Samen met het designbureau Gelo (voorheen Gelotology) maakte Toerisme Vlaanderen de vorige jaren zo'n 120 medewerkers van ruim 90 verschillende attracties en musea wegwijs in het mensgericht ontwerpen. Het begeleidingstraject kreeg de toepasselijke naam ‘Door de bril van de bezoeker’.
De opzet van het traject? Medewerkers instrumenten aanreiken waarmee ze zelf aan de slag kunnen om steeds betere omstandigheden te creëren die zorgen voor een uitstekende bezoekerservaring.
Hoe ging dat dan in de praktijk, dat mensgericht ontwerpen? Welke uitdagingen en oplossingen kwamen zoal aan bod? En welke voordelen leverde het op voor de deelnemers en hun organisatie?
Lees hieronder de 5 boeiende getuigenissen en laat je inspireren om ook zelf met mensgericht ontwerpen aan de slag te gaan.