Vereiste competenties voor succesvol onthaal

Soft skills

Jouw contactpersoon

Toeristisch onthaal gaat tegenwoordig veel verder dan alleen informatie verstrekken. Het omvat een breed scala aan functies zoals inspireren, verkopen en ontzorgen. En dat liefst helemaal op maat van de bezoeker. Productkennis en goede communicatievaardigheden zijn niet meer voldoende.

Het TIC Constellation Model © (City DNA)

Als je begrijpt hoe toeristisch onthaal werkt, met zijn diverse functies, processen, kanalen en productportfolio, weet je welke vaardigheden het onthaalteam nodig heeft.

City Destination Alliance, een internationaal netwerk van toeristische steden, heeft de complexiteit van onthaal vastgelegd in het TIC Constellation Model ©. TIC staat voor Tourist Information Centre. Dit model toont de relaties tussen functies, processen, kanalen en productportfolio en geeft zo een duidelijk beeld van de onthaalwereld. Vanuit dit model kun je eenvoudig de benodigde vaardigheden afleiden om het onthaal goed te laten functioneren. Het model ondersteunt zo ook het aanwervings- en ontwikkelingsbeleid binnen HR.

The TIC Constellation Model ©

10 soft skills voor de digitale transformatie in toerisme

De digitale transformatie vraagt om nieuwe vaardigheden bij toerismemedewerkers. Het gaat niet alleen om kennis van hard- en software, maar ook om soft skills. Deze infografiek helpt jou als DMO-manager of teamleider toerisme om de competenties van je team (en jezelf) te toetsen en te verbeteren. Ideaal om te delen of te bespreken tijdens een teamoverleg.

Infographic: 10 soft skills voor de digitale transformatie in het toerisme

BRON:  Het lijstje met 10 skills komt van Matthias Burzinski van het Duitse toerismeplatform destinet.de. Deze vaardigheden zijn gebaseerd op indrukken van een bezoek aan de ITB-beurs in Berlijn, waar digitalisering hoog op de agenda stond. Toerisme Vlaanderen vertaalde Burzinski's infographic naar het Nederlands als voorbereiding op een meer structurele aanpak van digitaal onthaal.