Man met kleinkinderen kijken naar een schilderij.

Musea, monumenten en andere aanbieders van cultureel erfgoed gaan meer en meer op zoek naar virtuele manieren om hun aanbod voor het publiek te ontsluiten. De aanleiding daartoe kan heel divers zijn: bieden van een betere beleving, managen overdruk, noodzaak (cf. corona), versterken van het merk enzovoort.

Er zijn dus ook meer en meer inspirerende voorbeelden te vinden. 

  • Stay at Home Museum: online campagne van Toerisme Vlaanderen om ook tijdens de lockdown de Vlaamse Meesters beleefbaar te maken voor een internationaal publiek. Concreet: 5 gepersonaliseerde rondleidingen op Youtube (te bekijken bij Vlaamse Meesters).
  • FAAM of Flanders All Around Museum (2024) is een virtueel museum waarmee het aanbod van de Vlaamse musea en erfgoedlocaties digitaal wordt ontsloten. De website is opgebouwd rond verschillende thema's zoals 'Wonen', 'Werken', of 'Eten en drinken'. Via een interactieve app laat kan de bezoeker ook op locatie zelf meer ontdekken over de Vlaamse collecties.
  • Met de virtual reality-zuilen van Timescoop krijg je bovenop de realiteit extra dimensies te zien (bv. 'terug in de tijd') en kan je dus de beleving verdiepen. In Vlaanderen vond het een eerste toepassing in het project van de Verdwenen Zwinhavens
  • Er bestaat een groeiend aanbod van immersieve belevingen van kunst (Van Gogh, Magritte, Ensor, ... waarbij niet de kunstwerken zelf maar projecties centraal staan.