Er zijn dus ook meer en meer inspirerende voorbeelden te vinden.
- Stay at Home Museum: online campagne van Toerisme Vlaanderen om ook tijdens de lockdown de Vlaamse Meesters beleefbaar te maken voor een internationaal publiek. Concreet: 5 gepersonaliseerde rondleidingen op Youtube (te bekijken bij Vlaamse Meesters).
- FAAM of Flanders All Around Museum (2024) is een virtueel museum waarmee het aanbod van de Vlaamse musea en erfgoedlocaties digitaal wordt ontsloten. De website is opgebouwd rond verschillende thema's zoals 'Wonen', 'Werken', of 'Eten en drinken'. Via een interactieve app laat kan de bezoeker ook op locatie zelf meer ontdekken over de Vlaamse collecties.
- Met virtual reality-zuilen krijg je bovenop de realiteit extra dimensies te zien (bv. 'terug in de tijd') en kan je dus de beleving verdiepen. In Vlaanderen vond het een eerste toepassing in het project van de Verdwenen Zwinhavens.
- Met de inzet van onder meer drones of 3D scanning wordt het mogelijk om belevingen te ontsluiten die anders moeilijk bereikbaar zijn (bijv. details buiten het zichtveld) of toegankelijk voor bezoekers met een beperking. Een YouTube-filmpje over de Handelsbeurs in Antwerpen geeft je een idee van de mogelijkheden.
- Er bestaat een groeiend aanbod van immersieve belevingen van kunst (Van Gogh, Magritte, Ensor, ... waarbij niet de kunstwerken zelf maar projecties centraal staan.