Inspiratie-event 'Door de bril van de bezoeker'

Een optimale beleving bieden in attracties of musea, dat leer je door het standpunt van de bezoeker in te nemen. Vanuit dit opzet organiseerden we het inspiratie-event ‘Door de bril van de bezoeker’ op 14 oktober 2019 Gent) en 15 oktober (Antwerpen). Samen met partner Gelotology maakten we bijna 200 geïnteresseerden warm om de ervaring van bezoekers in hun attractie of museum te verbeteren. In een vervolgtraject vormen we enkele tientallen verantwoordelijken om tot echte ‘belevingsexperts’. Met deze initiatieven ondersteunen we attracties en musea om hun kwaliteit en gastbeleving te verbeteren.

Op 14 en 15 oktober 2019 zakten bijna 200 verantwoordelijken en medewerkers van attracties en musea af naar het KASK in Gent en Felix Pakhuis in Antwerpen. Hun doel? Ideeën opdoen om de bezoekersbeleving in hun museum of attractie te verhogen. Samen met partner Gelotology werkten we voor het inspiratie-event ‘Door de bril van de bezoeker’ een boeiend dagprogramma uit. En een selectie van geïnteresseerden kan genieten van een langdurig begeleidingstraject op maat.

Het inspiratie-event had een duidelijk uitgangspunt. Om de totaalbeleving te verhogen, moeten attracties en musea zich inleven in de bezoeker. Het Gentse bureau Gelotology is expert in bezoekerservaring en belevingsontwerp. Zij bleken de ideale partner voor de organisatie van dit evenement. Daarbij namen enkele van de experts ook zelf de inspirerende lezingen voor hun rekening. Vervolgens stond een bezoekje aan de ‘Expo van de iets mindere beleving’ op het programma. Deze humoristische gelegenheidstentoonstelling toonde de deelnemers hoe je bezoekerservaring net niet stimuleert. Afsluitend wisselden de gasten ideeën uit tijdens het netwerkmoment.

De bijna 200 aanwezigen vormden een interessante mix van directieleden en medewerkers van publiekswerking, kwaliteit, communicatie, … van attracties of musea uit Vlaanderen en Brussel. Veertig belangstellenden krijgen de kans zich dankzij een vervolgtraject zelfs echte ‘belevingsexperts’ te noemen. De inschrijvingen voor dit opleidings- en begeleidingstraject zijn intussen afgesloten.

Het inspiratie-event gaf een eerste aanzet voor het optimaliseren van de bezoekerservaring. En met het opleidingstraject zetten we theorie om in praktijk bij een selectie van attracties en musea. Deze acties kaderen in het programma ‘Kwaliteit in Attracties en Musea’. Dat heeft als doel de kwaliteit van de dienstverlening, de beleving van het productaanbod in attracties en musea, te bewaken en waar nodig te verbeteren. Een doel waar niet alleen de bezoekers baat bij hebben, maar ook de attracties en musea zelf én de bestemming.

Documentatie