Jouw contactpersoon
De coronapandemie heeft een enorme impact gehad op de congres- en eventindustrie in Vlaanderen. Het traditionele format van meetings, events en congressen kwam onder druk te staan en de vereisten om op internationaal niveau mee te concurreren zijn op korte tijd sterk veranderd. Daarom is er nu dus deze specifieke ondersteuning voor de Vlaamse congresvenues.
Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir kent via Toerisme Vlaanderen 750 000 euro toe aan 12 investeringen.
Vlaanderen heeft de sterke ambitie om een state of the art congresbestemming te zijn en vooral ook te blijven. Ik ben ervan overtuigd dat deze financiële impuls voor de digitale transformatie van onze congresvenues zal helpen om zich op innovatieve wijze te onderscheiden. Daardoor zullen ze op internationaal vlak kunnen blijven mee spelen met de concurrentie.
Projecten
Antwerp Expo (DIGTR-009)
- Antwerp Expo voegt met een investering in digitale bewegwijzering en digital signage een meerwaarde toe aan haar bestaande infrastructuur en services voor de organisatie van congressen. Dit project moet de venue helpen de markt voor high-end internationale congressen versneld te betreden.
- Investeringsbedrag: € 62 800
Antwerp’s Augmented Renaissance (DIGTR-014)
- Antwerp’s Augmented Renaissance is een baanbrekende fusie tussen de fysieke en digitale wereld in onze historische congresvenue. Dit innovatieve project maakt van de Handelsbeurs Antwerpen een toonaangevende congresfaciliteit waar moderne technologie en cultureel erfgoed samenkomen in een verbluffende AR-beleving.
- Investeringsbedrag: € 75 000
Concertgebouw Brugge (DIGTR-003)
- Concertgebouw Brugge wil middels de implementatie van een CRM-systeem de communicatie- en sales processen automatiseren, de internationale organisatoren ontzorgen met performante dienstverlening en bezoekers verrassen met een verdiepte congresbeleving in Vlaanderen.
- Investeringsbedrag: € 75 000
La Brugeoise Brugge (DIGTR-008)
- La Brugeoise zet met een investering in VR- en AR-toepassingen in op een uitmuntende digitale beleving in de venue. Met de mix van de historische site en de high-tech infrastructuur waar middels dit project op ingezet wordt mikt de venue op een unieke beleving.
- Investeringsbedrag: € 74 042
BMCC Brugge (DIGTR-012)
- Met dit project zet het BMCC in hoofdzaak in op het verder professionaliseren en digitaliseren van het bestaande aanbod. Concreet gaat het over het uitbreiden van de bestaande AV infrastructuur van het auditorium, het aanbieden van hybride vergadersystemen voor de kleinere vergaderzalen, het plaatsen van digital signage voor digital wayfinding en de optimalisatie van wifi access points.
- Investeringsbedrag: € 62 800
Thor Central Genk (DIGTR-005)
- Thor Central investeert in digitale totems die de wayfinding voor bezoekers van congressen zal verbeteren. Daarnaast zet het project ook in op de ontwikkeling van een wayfinding app. Zowel totems als app kunnen afhankelijk van evenement en bezoekersprofiel gerichte informatie dragen.
- Investeringsbedrag: € 36 674
Flanders Expo Gent (DIGTR-002)
- Flanders Expo investeert in WiFi 6 technologie en een mobiel privé 5G netwerk. Met de investering in WiFi 6 wordt maximaal op het digitaal comfort van organisatoren en bezoekers ingezet. Op het 5G netwerk kunnen in de toekomst tal van IoT (Internet of Things) toepassingen geïmplementeerd worden die de venue ook internationaal competitiever zullen maken.
- Investeringsbedrag: € 75 000
De Oude Vismijn Gent (DIGTR-004)
- De Oude Vismijn wil van haar venue een internationaal makkelijk vindbare en toegankelijke locatie maken die tegemoet komt aan alle hedendaagse basisvoorzieningen van de internationale congresbezoekers. Om dit doel te bereiken investeert het project in een grondige transformatie van zowel de hardware als de software die gebruikt wordt voor de uitbating van de site.
- Investeringsbedrag: € 75 000
Muziekcentrum De Bijloke en STAM Gent (DIGTR-011)
- Muziekcentrum De Bijloke en STAM liggen op de historische Bijlokesite. Dit is een complexe site die moeilijk leesbaar is. Door de implementatie van een digitale wayfinding app zullen bezoekers makkelijker hun weg kunnen vinden, waarmee op een verhoogde klantentevredenheid wordt gemikt.
- Investeringsbedrag: € 23 412
Kortrijk Xpo (DIGTR-010)
- Kortrijk Xpo investeert middels dit project in de nodige technologie om hybride events mogelijk te maken. Daarnaast wordt gemikt op een versnelde digitalisering en vereenvoudiging van de customer journey. Er wordt ook ingezet op een performante back-office met efficiënte processen om dit alles te bewerkstelligen.
- Investeringsbedrag: € 75 000
Irish College Leuven (DIGTR-001)
- Irish College Leuven investeert in digitale tools zoals het intern evenementbeheersysteem, en digital signage. Het doel van het project is tweevoudig. Enerzijds wordt met dit project op de efficiëntie van de interne werking ingezet, anderzijds op een betere beleving voor deelnemers van congressen in de venue.
- Investeringsbedrag: € 66 000
De Hoorn Leuven (DIGTR-015)
- De Hoorn streeft ernaar meer internationale congressen binnen te rijven. Concrete acties omvatten 1) de aankoop & implementatie van een CRM-en planningsysteem en 2) de daaraan gekoppelde marketing automation & content marketing acties, 3) kwalitatievere en veiligere internetvoorziening en 4) website-optimalisatie. Dit alles wordt door zoveel mogelijk bovenstaande samenwerking met diverse kwalitatieve partners bewerkstelligd.
- Investeringsbedrag: € 49 272
Alle projecten zullen tegen eind 2024 gerealiseerd zijn.