Toegankelijkheid en Toerisme Vlaanderen

Twee personen op het strand: één staat. De andere zit in een aangepaste rolstoel met dikke banden.

Jouw contactpersoon

Iedereen moet kunnen genieten van vakantie. Daarom werkt Toerisme Vlaanderen sinds 2001 – samen met heel wat publieke en private partners – aan toegankelijk toerisme.

We hebben intussen al heel wat stappen gezet, maar we zijn nog lang niet klaar. Toegankelijkheid blijft de komende jaren een speerpunt in ons toeristisch beleid. Niet als aparte pijler, maar als vanzelfsprekend onderdeel van élk toeristisch project.

De stappen die we reeds hebben gezet

Ruim 2 decennia geleden begon het als pionierswerk. Vandaag staat er een stevig fundament waarop we samen met vakantiemakers blijven bouwen aan een sector waar gastvrijheid geen grenzen kent. Dit deden we concreet: 

 

Kennis en bewustzijn vergroten in de sector

Heel wat ondernemers in de toeristische sector willen toegankelijk zijn, maar weten vaak niet hoe ze eraan beginnen. Daarom zetten we al jaren in op sensibilisering en kennisdeling via:

  • Vormingen, studiedagen en Lerende Netwerken
  • Inspirerende voorbeeldprojecten
  • Praktische tools en handleidingen

Zo groeit de kennis in de sector en de goesting om ermee aan de slag te gaan.

Vakantieplekken toegankelijk maken

Toegankelijkheid stopt niet bij goede bedoelingen. We helpen toeristische aanbieders om hun gebouwen, beleving, dienstverlening en communicatie ook écht toegankelijk te maken.

  • Met subsidies
  • Met coaching op maat
  • Met toegankelijkheidslabels

Zodat iedereen veilig, zelfstandig en comfortabel kan genieten van vakantie.

Duidelijke info voor bezoekers

Mensen met een beperking moeten op voorhand weten wat ze mogen verwachten. Daarom zorgen we voor betrouwbare informatie over de toegankelijkheid van logies, attracties en activiteiten in Vlaanderen.

  • Op onze website
  • Via het toegankelijkheidslabel
  • En in handige brochures

Zoveel mogelijk in mensentaal, met heldere pictogrammen en eerlijke info. 

cover boek 20 jaar toegankelijkheid in Vlaanderen

Boek: 20 jaar toegankelijk reizen in Vlaanderen en Brussel

💡 Wil je weten wat deze inspanningen reeds hebben opgeleverd? In ons boek “20 jaar toegankelijk toerisme” lees je het volledige verhaal.

Waar we de komende jaren op inzetten

In 2026 vieren we 25 jaar toegankelijk toerisme in Vlaanderen met een feestjaar vol aandacht voor inspirerende initiatieven, sterke verhalen en nieuwe mogelijkheden. 

Samen met de sector, ervaringsdeskundigen en verschillende partners bouwen we de komende jaren verder aan een Vlaanderen waar iedereen mee kan genieten van toerisme. Dit zijn de 3 pijlers waar we ons op richten. 

 

Mensen met een beperking nog beter informeren en inspireren

In Vlaanderen is vandaag al veel mogelijk voor mensen met een beperking. Toch kent niet iedereen het bestaande aanbod. Daarom willen we hen nog beter informeren én inspireren. Want wie de juiste info vindt, vertrekt met meer vertrouwen. En dat zorgt voor méér reisplezier. 

Onze focus:

  • We werken aan een doordachte communicatiestrategie voor binnen- en buitenland. Die combineert online en offline communicatie.
  • We verspreiden informatie via de kanalen en communities die bezoekers met een beperking gebruiken. We verkennen ook nieuwe technologieën om die info nóg beter af te stemmen.
  • We voeren gerichte promotieacties in het buitenland. Daarbij vertrekken we vanuit de passies en interesses van mensen, niet vanuit hun beperking.
  • We werken in Vlaanderen samen met toeristische overheden én sociale en doelgroeporganisaties, zodat het aanbod ook écht bij de juiste mensen terechtkomt. 

 

Lynn Dauwe en Katrien Timmermans van het marketing team bij Toerisme Vlaanderen:

Wanneer we mensen warm proberen te maken om Vlaanderen te bezoeken, spreken we mensen aan op hun passie, niet op hun beperking.

Lees het artikel over hoe zij Vlaanderen promoten als inclusieve bestemming. 

Toeristische ondernemers versterken

Toegankelijkheid roept nog vaak vragen op bij ondernemers. Hoe ontvang je gasten met verschillende noden? Waar begin je? En hoe breed moet je denken? Wij helpen toeristische aanbieders om sterker in hun schoenen te staan door kennis, praktische tools en inspiratie uit het veld met hen te delen.

Onze focus:

  • In het najaar van 2025 lanceren we een campagne die toegankelijkheid in de verf zet als kwaliteitskenmerk, niet als extraatje.
  • We blijven vormingen, infosessies en Lerende Netwerken organiseren over thema’s zoals onthaal, beleving, infrastructuur, communicatie en gidsenwerking. Dit in samenwerking met Inter en doelgroeporganisaties.
  • We ontwikkelen een online toolbox met praktische checklists, mogelijkheid tot zelfevaluatie en tools om toegankelijkheidsinfo makkelijk te delen op je eigen website.
  • We evalueren onze subsidieprogramma’s met oog op toegankelijkheid.
  • We bundelen onze krachten met andere beleidsdomeinen: van cultuur en natuur tot mobiliteit en zorg. Zo werken we samen aan een toegankelijke reiservaring. 

 

Wendy Metten, algemeen directeur van Inter, het Vlaams Expertisecentrum toegankelijkheid:

Stel dat je als rolstoelgebruiker de bus neemt om naar een tentoonstelling te gaan kijken. Dat is één ervaring, maar je komt wel in aanraking met minstens drie verschillende beleidsdomeinen: de publieke ruimte, openbaar vervoer en cultuur. Daarom willen we mensen bij elkaar brengen en samen aan oplossingen werken.

Lees het volledige interview met Wendy Metten over het belang van samenwerking over beleidsdomeinen heen. 

Vakantie haalbaar en betaalbaar maken

Toegankelijkheid gaat niet alleen over infrastructuur of communicatie. Ook financiële drempels, zorgnoden of vervoersproblemen houden mensen weg van vakantiebeleving. Via Iedereen Verdient Vakantie (IVV) willen we deze hindernissen mee helpen wegwerken. 

Onze focus:

  • We versterken het IVV-netwerk met aanbieders en sociale partners die werken met mensen met een beperking.
  • We verspreiden info over het toegankelijk aanbod via zorgorganisaties, doelgroepverenigingen en gespecialiseerde reisaanbieders.
  • We versterken de rol van Rap-op-Stap-kantoren als aanspreekpunt voor vakantiegangers met een beperking.
  • We onderzoeken, samen met andere beleidsdomeinen, hoe de extra kosten van extra zorg op vakantie (assistentie, hulpmiddelen, speciaal vervoer, etc.) verlaagd kunnen worden.
  • We ondersteunen innovatieve oplossingen via het Impulsprogramma Iedereen Verdient Vakantie

 

Jeroen Marijsse en Flora Joossen van Iedereen Verdient Vakantie 

Daar zijn we sterk in bij Iedereen Verdient Vakantie: mensen en organisaties samenbrengen, vragen stellen en mee nadenken over oplossingen.

Lees hoe Jeroen en Flora zich blijven inzetten voor vakanties met zorg 

Reizen naar morgen: ons kompas voor toegankelijk toerisme

Wat je hierboven leest, is geen optelsom van losse initiatieven. Het maakt deel uit van een bredere visie: Reizen naar Morgen.

Het doel van deze visie is om van Vlaanderen een florerende bestemming te maken met veerkrachtige, duurzame en toekomstgerichte plekken die een meerwaarde bieden voor álle betrokkenen. 

Een florerende bestemming is er één waar iedereen zich welkom voelt en kan meegenieten. Een florerende bestemming is per definitie inclusief en dus toegankelijk.