Culinair Vlaanderen

Een eet- en drinkcultuur met respect voor traditie en durf voor innovatie.
Een fris slaatje met garnaaltjes.

Jouw contactpersoon

Culinair Vlaanderen karakteriseert zich door een brede waaier aan lokale ambachtelijke producten, weelderige gerechten, uitzonderlijk vakmanschap en een zeer levendige eet- en drinkcultuur met een rijke geschiedenis. Vlaanderen is de plek bij uitstek voor de levensgenieter: een persoon met een fijne smaak in eten en drinken.

Voor meer dan 40% van de Europeanen is lekker eten en drinken één van de belangrijkste factoren bij het kiezen van hun reisbestemming. Culinaire belevingen zijn voor bezoekers, met andere woorden, een uitgelezen manier om Vlaanderen beter te leren kennen. 

We willen vanuit toerisme bijdragen aan een duurzame toekomst voor onze Vlaamse eet- en drinkcultuur. We zetten de Vlaamse culinaire producten en gerechten en de straffe verhalen centraal.

Een thema met een sterke verhaallijn

De Vlaamse eet-en drinkcultuur is een breed begrip en huisvest dus ook een breed aanbod aan culinaire belevingen. Op basis van een aantal criteria zijn er primaire en secundaire producten geselecteerd die we binnen ons aanbod naar voren willen schuiven. Door een selectie te maken zorgen we voor een focus. Daarbij worden alle andere producten en gerechten die Vlaanderen te bieden heeft niet uitgesloten. Op promotioneel vlak zullen we in eerste instantie de bezoekers verlekkeren met de primaire en secundaire producten, om ze daarna te verwonderen met andere producten en gerechten. 

Meer info over de producten vind je in de samenvatting van het 'Strategisch plan Culinair Vlaanderen'

verhaallijn2

Belgische Biercultuur

Bier is één van onze belangrijkste en meest gekende lokale product. Gezien er een specifieke en omlijnde inhoud, een sterk aanbod en een duidelijk afgebakende doelgroep is, zetten we extra in op een specifieke verhaallijn rond de Belgische biercultuur. Onze biercultuur, erkend door UNESCO als immaterieel cultureel erfgoed, gaat breder dan bier als lokaal product. Het vakmanschap en ambacht van de brouwers, de verschillende brouwtechnieken en bierstijlen, de sociale gebruiken (op café) en de link met de lokale gastronomie worden hierin meegenomen. 

Projecten en internationale promotie

Om onze strategische doelstellingen te realiseren zetten we in op verschillende projecten en de internationale promotie van Culinair Vlaanderen. 

Vlaams Culinair Centrum

Met dit pilootproject creëren we, in een betekenisvolle erfgoedcontext, een thuishaven of beter gezegd een Smaakhaven. De Smaakhaven is een open huis waar alle Vlaamse culinaire kernspelers worden samengebracht om de know-how en kennis over onze culinaire tradities en innovaties te versterken en uit te dragen.
 

 

Culinaire belevingen

Binnen het project "Belevingen rond Vlaamse producten" gaan we sterke culinaire belevingen rond Vlaamse producten identificeren, ontwikkelen en promoten.
 

 

Bierbelevingen

Binnen de verhaallijn van de Belgische biercultuur gaan we met het project “Bierbelevingen” sterke belevingen rond de biercultuur identificeren, ontwikkelen en promoten.
 

 

Vlaamse (culinaire) ambassadeurs

Dit ambassadeurscollectief bestaat uit een groep sterke culinaire makers die Vlaanderen als culinaire bestemming internationaal willen promoten en versterken.
 

 

Internationale promotie

Om het culinair aanbod te vermarkten richten we ons samen met ons buitenlands netwerk op buitenlandse ‘CIP’s’ (Culinary Influential People), op de pers (journalisten, bloggers, ...) en op de reisindustrie (tour operators, reisagenten, …). We voeden hen met nieuws over Vlaanderen als culinaire bestemming en laten hen proeven van onze troeven. Ook werken we met (internationale) culinaire evenementen en congressen. 
 

 

Onderzoek

Via prospectie, netwerking en onderzoek wordt onderzocht wat het potentieel is van nieuwe verhaallijnen en culinaire producten. Daarnaast wordt vooral onderzoek gevoerd ter ondersteuning van de verder uitwerking van deze strategie.
 

Benieuwd naar meer?

Wil je meer weten over het thema ‘Culinair Vlaanderen’ en onze plannen? Het strategisch plan Culinair Vlaanderen biedt een kader voor de ontwikkeling en promotie van het thema. Hierin vertellen we waar we precies op inzetten en wat de focus is om te komen tot een florerende culinaire bestemming. In dit plan komen volgende aspecten aan bod: de afbakening, de ontwikkelingsnoden, de positionering waarmee we ons competitief in de markt kunnen zetten, de doelgroepen en internationale markten, en de doelstellingen. 

Ben je geïnteresseerd in nog meer informatie over de inhoud van het strategische plan? Neem contact met ons op voor het volledig strategisch plan Culinair Vlaanderen. 

Download de samenvatting

Samenvatting strategisch plan Culinair Vlaanderen

 

Bekijk ook de documentaire over het thema Culinair Vlaanderen

Ben je een gepassioneerde toeristische ondernemer of organisatie en wil je graag met ons samenwerken rond dit thema?

Contacteer de themaverantwoordelijke ‘Culinair Vlaanderen’ via greet.gosseye@toerismevlaanderen.be