Eten en drinken zijn een essentieel onderdeel van vrijwel elke reiservaring. Zo’n 40% van de Europese internationale reizigers zoekt actief naar culinaire belevingen tijdens hun vakantie. Deze ervaringen vormen een krachtige hefboom om bezoekers te verbinden met de cultuur, geschiedenis en tradities van een regio. Vlaanderen onderscheidt zicht met een eigenzinnige mix van baanbrekend vakmanschap en rijke culinaire tradities.
Van iconische producten zoals bier en chocolade tot streekgebonden specialiteiten zoals grondwitloof en de Noordzeegarnaal: Vlaanderen biedt een divers kwalitatief aanbod op elk niveau. Beleving staat centraal: bezoekers willen niet alleen proeven, maar ook de verhalen horen, de makers ontmoeten en het ambacht achter de smaken ontdekken.
Samen met de sector ontwikkelen en promoten we Vlaanderen als een florerende culinaire bestemming. We zetten in op kwaliteit, duurzaamheid en innovatie, met respect voor de draagkracht van onze bestemming. Zo versterken we niet alleen het toeristisch aanbod, maar dragen we ook bij aan het behoud van ons culinair erfgoed.

Projecten en samenwerkingen
Om Vlaanderen te versterken als culinaire bestemming, werken we met onze partners aan een kwalitatief en divers aanbod van culinaire belevingen.
Smaakhaven

Relanceprojecten
In 2022 lanceerde Toerisme Vlaanderen, als onderdeel van het relancebeleid voor de heropleving van de toeristische sector na de coronacrisis, verschillende thematische relance-oproepen. Binnen het thema Culinair Vlaanderen was er een oproep voor bierbelevingen met de focus op kwaliteitsvolle bezoekersbelevingen bij brouwerijen en een oproep voor culinaire belevingen rond verschillende typische Vlaamse producten.
In totaal ondersteunen we 14 projecten gericht op bierbelevingen en 3 projecten gericht op culinaire belevingen. De realisatie van deze projecten is gepland ten laatste eind 2025.
Lambiekland

Wijnstraat
Internationale promotie
We positioneren Vlaanderen als culinaire bestemming bij internationale bezoekers met een interesse in lokaal eten en drinken. We zetten in op onder andere marketingcampagnes, evenementen, persreizen en vakbeurzen om ons divers en kwalitatief aanbod aan culinaire belevingen in de kijker te zetten.

Onderzoek
Via prospectie, netwerking, monotoring en onderzoek houden we de kwaliteit van ons aanbod aan culinaire belevingen en onze internationale reputatie in de gaten.