Culinair Vlaanderen

Visit Nordic Foodies in Ghent and Antwerp Jonas Togo

Jouw contactpersoon

Met het thema Culinair Vlaanderen zetten we ons lokale eten en drinken centraal als toeristische troef en maken we van Vlaanderen een culinaire topbestemming.

Eten en drinken zijn een essentieel onderdeel van vrijwel elke reiservaring. Zo’n 40% van de Europese internationale reizigers zoekt actief naar culinaire belevingen tijdens hun vakantie. Deze ervaringen vormen een krachtige hefboom om bezoekers te verbinden met de cultuur, geschiedenis en tradities van een regio. Vlaanderen onderscheidt zicht met een eigenzinnige mix van baanbrekend vakmanschap en rijke culinaire tradities. 

Van iconische producten zoals bier en chocolade tot streekgebonden specialiteiten zoals grondwitloof en de Noordzeegarnaal: Vlaanderen biedt een divers kwalitatief aanbod op elk niveau. Beleving staat centraal: bezoekers willen niet alleen proeven, maar ook de verhalen horen, de makers ontmoeten en het ambacht achter de smaken ontdekken. 

Samen met de sector ontwikkelen en promoten we Vlaanderen als een florerende culinaire bestemming. We zetten in op kwaliteit, duurzaamheid en innovatie, met respect voor de draagkracht van onze bestemming. Zo versterken we niet alleen het toeristisch aanbod, maar dragen we ook bij aan het behoud van ons culinair erfgoed. 

Verhaallijn Belgische biercultuur

Bier is een van onze meest iconische producten en geniet een sterke internationale reputatie. Onze biercultuur, erkend als immaterieel cultureel erfgoed door UNESCO, omvat veel meer dan het bier zelf. Het vakmanschap van brouwers, diverse brouwtechnieken en bierstijlen, een rijke cafécultuur en de nauwe verwevenheid met de Vlaamse gastronomie maken deze cultuur uniek. Dit erfgoed wordt binnen Culinair Vlaanderen extra in de verf gezet via een verhaallijn. We versterken onze internationale positionering bij een specifieke doelgroep van bierliefhebbers en spelen onze biercultuur uit als een unieke culinaire troef van Vlaanderen.  

Een man voegt hop toe aan een brouwketel.

Projecten en samenwerkingen

Om Vlaanderen te versterken als culinaire bestemming, werken we met onze partners aan een kwalitatief en divers aanbod van culinaire belevingen.

Smaakhaven

Met de Smaakhaven creëren we een thuishaven voor culinair Vlaanderen aan de Scheldekaai in Antwerpen. In deze erfgoedrijke omgeving kunnen culinaire makers en liefhebbers proeven, experimenteren, leren en elkaar ontmoeten. In dit culinaire belevingscentrum komen traditie en innovatie samen.

Zicht op de Smaakhaven (Loodswezen) en het MAS vanaf de Schelde.

Relanceprojecten

Verscheidene groepen mensen zitten aan tafeltjes in het café van de microbrouwerij Hopspot.

In 2022 lanceerde Toerisme Vlaanderen, als onderdeel van het relancebeleid voor de heropleving van de toeristische sector na de coronacrisis, verschillende thematische relance-oproepen. Binnen het thema Culinair Vlaanderen was er een oproep voor bierbelevingen met de focus op kwaliteitsvolle bezoekersbelevingen bij brouwerijen en een oproep voor culinaire belevingen rond verschillende typische Vlaamse producten

In totaal ondersteunen we 14 projecten gericht op bierbelevingen en 3 projecten gericht op culinaire belevingen. De realisatie van deze projecten is gepland ten laatste eind 2025.

Lambiekland

Het project Lambiekland is een initiatief van Toerisme Vlaams-Brabant waarin de Lambiekbieren als uniek lokaal product centraal staan om de bierregio Pajottenland en de Zennevallei zowel lokaal als internationaal te promoten. Het project richt zich op de realisatie van een digitaal platform dat dient als toegangspoort voor bierliefhebbers om hun reis naar de regio te plannen en zich te laten informeren. 

Een man staat achter een toog terwijl hij gevulde glazen bier vasthoudt.

Wijnstraat

De Wijnstraat is een samenwerking tussen Vlaamse en Nederlandse wijngebieden om duurzaam wijntoerisme te bevorderen. Het gaat om de wijngebieden Hageland, Haspengouw, de Belgisch-Nederlandse Maasvallei en Mergelland/Zuid-Limburg. Het project richt zich op onderzoek naar de regionale wijnidentiteit, de ontwikkeling van een wijnroute en wijnhubs, en het bevorderen van een duurzaam wijnecosysteem. Toerisme Vlaanderen werkt 3 jaar samen met verschillende partners aan de realisatie van dit project, mede gefinancierd door het Interreg-programma en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

Kick-off Wijnstraat.

Internationale promotie

We positioneren Vlaanderen als culinaire bestemming bij internationale bezoekers met een interesse in lokaal eten en drinken. We zetten in op onder andere marketingcampagnes, evenementen, persreizen en vakbeurzen om ons divers en kwalitatief aanbod aan culinaire belevingen in de kijker te zetten. 

Ambassadeurscollectief GOESTING

‘Ambassador of GOESTING’ is een collectief van 21 foodmakers die culinair Vlaanderen belichamen. Het zijn chefs, chocolatiers, brouwers, gastvrouwen en culinaire makers, verenigd door één gemeenschappelijk doel: de verborgen verhalen van onze eetcultuur delen.

De ambassadeurs zijn een weerspiegeling van culinair Vlaanderen. Samen met hen nemen we deel aan verschillende internationale evenementen en organiseren we persreizen om zo onze bekendheid te vergroten.

Een vrouw heeft een koekje vast terwijl een man haar glas vult.

Onderzoek

Via prospectie, netwerking, monotoring en onderzoek houden we de kwaliteit van ons aanbod aan culinaire belevingen en onze internationale reputatie in de gaten. 

Contact

Ben je een gepassioneerde toeristische ondernemer of organisatie, en wil je graag samenwerken rond dit thema? Neem contact op met de thema coördinator Culinair Vlaanderen.

Samen promoten en ontwikkelen we Vlaanderen als culinaire topbestemming. Heb je een vraag, wil je meewerken rond culinaire thema’s of zoek je toeristisch advies? Wij helpen je graag verder.