Waarom jij te weinig beleving op je camping hebt

Jouw contactpersoon

Auteur: Tjerk Romkema

The Experience economy

We zien een beleving als ‘Een memorabele ervaring die mensen raakt.’. Al eind jaren 90 publiceerden Pine & Gilmore hun artikel “Welcome to the experience economy’ waarmee ze voorgoed veranderden hoe wij naar vakanties kijken. De belangrijkste conclusie was - kort samengevat - dat gasten bereid zijn meer te betalen voor een ervaring dan voor een product wanneer die ervaring onderscheidend en memorabel is.

Als we dat vertalen naar de kampeersector, wil dat het volgende zeggen: je biedt niet de verzameling van de kampeerplek, elektriciteit, het toiletgebouw en de speeltuin aan jouw gasten, wat je biedt is het gevoel dat ze krijgen van jouw camping. Dát onthouden ze na het bezoek.


Begin niet bij wat je hebt

Het is verleidelijk om wanneer je als kampeerondernemer de stap naar belevingsmarketing wilt zetten, om te beginnen bij het kampeerterrein zoals die er nu is. Echter, Einstein zei het ooit al: ‘If you do what you did, you get what you got!’ Het kan enorm helpen om juist eens met een schone lei te beginnen en je doelgroep(en) echt te leren kennen. Het helpt daarbij om persona’s op te stellen voor je belangrijkste gewenste doelgroepen.

Dit helpt je om het beeld van de verwachtingen van jouw gasten duidelijk te krijgen. Belangrijke vragen daarbij zijn:

  1. Wat verwacht jouw kampeergast van de ervaring op de kampeerterreinen, voor en na de boeking?
  2. Welke pijnpunten ervaren ze in het algemeen met kampeerterreinen en specifiek met jouw terrein? Laat ze deze ook in volgorde van belang zetten.

Je kunt deze informatie natuurlijk vanuit je eigen ervaring opschrijven en samenvatten, maar dan loop je het risico op presumpties. Veel beter is om voor iedere ‘persona’ gerichte interviews te houden of (digitale) rondetafelgesprekken met zowel potentiële gasten als gasten die het kampeerterrein al hebben bezocht. Je zult zien dat je veel nieuwe dingen leert.


Hoe creëer je beleving op de camping

Als je eenmaal weet welke beleving jouw doelgroep verwacht, is het zaak om de beleving naar jouw camping te brengen. Pine & Gilmore geven ook voor de creatie van onderscheidende ervaringen een aantal handvatten:

1. Thematisering is key

Door jouw camping een duidelijk thema mee te geven werk je enerzijds aan onderscheidend vermogen ten opzichte van andere campings. Anderzijds maak je ook duidelijk aan je gasten wat je kunt verwachten, maar misschien nog wel belangrijker: het geeft richting aan jouw ontwerpkeuzes voor de ervaring. Wat past wel bij het thema en wat niet.

Een thema klinkt wellicht drastisch maar in ons eerdere artikel zagen we al dat nichecampings er in vele soorten en maten zijn.

themacamping yoga

Voorbeeld van een themacamping Yoga


2. Let op de details

Een ervaring wordt versterkt als deze van begin tot het einde klopt. ' The devil is in the details’ gaat hier zeker op. Op een camping met een festivalthema verwacht de kampeerder een bewegwijzering die ook feestelijk is en geen standaard kunststof borden. Op een eco-camping verwacht men in de bistro frieten van lokale (zoete) aardappelen in papieren zakken in plaats van plastic bakjes en fabrieksfriet.

Het kan helpen om de hele klantreis van jouw gast vanaf de zoektocht op internet tot het vertellen van vakantieverhalen bij thuiskomst eens onder de loep te nemen. Klopt ieder detail? Heb je de ervaring al geïmplementeerd? Dan kan een mystery campinggast je ook een hoop nieuwe inzichten geven.

details bewegwijzering op een camping

Kleurrijke bewegwijzering op een camping


3. Weg met negatieve ervaringen

In het proces van ‘persona’-ontwikkeling heb je in kaart gebracht wat de pijnpunten voor jouw gewenste kampeergast zijn. Deze pijnpunten moet je zien te elimineren op jouw camping. Wanneer ouders aangeven het vervelend te vinden continu achter hun kinderen aan te moeten lopen en ze kwijt zijn, dan kan de verplaatsing van een centrale speeltuin naar kleine speeltuinen midden op het kampeerveld een oplossing zijn.

Maar pijnpunten kunnen ook in het boekingsproces zitten. Bijvoorbeeld het ontbreken van beschikbaarheid op de website of het ontbreken van de mogelijkheid om een specifieke plek te reserveren. Wanneer je als kampeeruitbater weet wat de pijnpunten zijn van je campinggasten, kun je deze wegnemen en blijven enkel de neutrale en positieve ervaringen over.

4. Faciliteer de herinnering

Eén van de belangrijkste aspecten van ‘beleving’ is volgens Pine & Gilmore dat deze memorabel is. Welke vakantie kun je jezelf nog herinneren? Voor Millennials is het zelfs één van de belangrijkste redenen waarom zij kiezen voor een camping. ‘Kan ik hier herinneringen maken?’ Het mooie is: je kunt jouw gasten hierbij helpen.

Dit kan door memorabele activiteiten te organiseren zoals een proeverij, familiespellen of bijvoorbeeld een workshop ‘kampvuur bouwen’. Daarbij kun je ook samenwerkingen met lokale partners aanhalen.

Een andere manier om de herinnering levend te houden zijn souvenirs. Zo ontving ik al eens een fles wijn en potje zelfgemaakte pruimenconfituur bij het uitchecken. Een ouderwetse postkaart met het mooiste uitzicht van de camping bij thuiskomst. Maar ook dit souvenir moet passen binnen je kampeerthema. Dus voor een avontuurlijke kindercamping zou je ieder kind een kompas met de campingnaam mee kunnen geven die ze ook gebruikt hebben bij een schatzoektocht door het bos.

5. Prikkel de zintuigen

Persoonlijk zie ik het prikkelen van de zintuigen als dé sleutel tot een memorabele beleving. Spreek alle zintuigen aan; des te meer zintuigen de gast moet gebruiken, des te memorabeler is de ervaring. Zorg dat de visuele uitstraling van je camping past in het thema, maar kijk ook eens hoe je smaak, reuk, gevoel en gehoor kunt aanspreken.

Op een kindercamping kan dat bestaan uit vrolijke, ondersteunende muziek in het toiletgebouw, terwijl je op een natuurcamping in dat toiletgebouw juist vogel- en bosgeluiden kunt afspelen. Doe het afbakken van de broodjes in de ochtend in dezelfde ruimte als waar de broodjes afgehaald worden. Geef je gasten bij aankomst een welkomstdrankje, koekje of lokale wijn om te proeven, die je ook in de campingwinkel verkoopt. Als je erbij nadenkt, zijn er meer mogelijkheden om zintuigen te prikkelen dan je denkt en dus meer mogelijkheden om jouw campingbeleving blijvend te maken.

afbakken van broodjes

Verleid je kampeerder met de geur van verse broodjes - copyright Thomas Willmott


Beleving creëren doe je niet in een dag

Beleving creëren op je camping is een proces dat je met kleine aanpassingen kunt toepassen. Wil je het in alle onderdelen van jouw onderneming terug laten komen - wat is aan te raden - dan zorgt een meer procesmatige aanpak voor meer effect. Vergeet niet: met meer beleving op jouw camping zorg je niet alleen voor een betere klantervaring, meer onderscheidend vermogen, maar ook voor inkomsten.

Wat is jouw beleving?


Auteur: Tjerk Romkema is marketeer, docent, trendwatcher en hoofdredacteur van Kampeermeneer.nl. Het grootste online kampeermagazine van de Benelux. Hij kampeert al zijn hele leven en schrijft en adviseert over trends en inspiratie in de kampeerwereld voor kampeerders en campingeigenaren.