Wat is toeristisch onthaal?

Man toont boekingsinformatie op smartphone aan manager bij hotelreceptie.

Jouw contactpersoon

‘Toeristisch onthaal’ is geen strikt afgebakend of algemeen aanvaard begrip. Het betreft het ontvangen van bezoekers op een bestemming, zoals een stadsdeel, regio of landsdeel. Deze taak valt onder het management van toeristische bestemmingen en de fysieke en online contactpunten die deel uitmaken van de bezoekerscyclus. Het doel is om bezoekers te helpen het meeste uit hun tijdelijke verblijf te halen, terwijl de bestemming er zelf ook beter van wordt.

Functie van toeristisch onthaal

Toeristisch onthaal is er voor bezoekers. Strikt genomen zijn dat mensen van buiten de bestemming die daar naartoe zijn gekomen om hun vrije tijd door te brengen. Maar toeristisch onthaal richt zich niet alleen op toeristen van buiten de bestemming, maar ook op de lokale inwoners. Zolang zij hun eigen plek verkennen buiten hun dagelijkse activiteiten, horen ze erbij. Ook bezoekers die om andere redenen zoals werk, studie of gezondheid naar de bestemming komen, kunnen terecht voor tips om hun vrije tijd aangenaam te besteden.

Doelen van toeristisch onthaal:

  • Verwelkomen en afscheid nemen van gasten.
  • Bezoekers ontzorgen door oplossingen voor noden aan te reiken en gerust te stellen.
  • Informeren en wegwijs maken over verblijf, vermaak, verbruik en vervoer.
  • Inspireren met ideeën voorafgaand aan of tijdens het verblijf.
  • Verkopen van producten en diensten zoals publicaties, souvenirs, tickets en tours.
  • Introduceren van een unieke beleving (van een stad, met een bezoekerscentrum...).
  • Creëren of versterken van een band tussen bezoekers en bestemming (de plek, de bewoners, de ondernemers en mensen werkzaam in toerisme).
  • Versterken van de reputatie van de bestemming door ambassadeurschap en branding.
  • Oriënteren van bezoekersstromen en -gedrag om overdruk en overlast te vermijden.

Rol van destinatiemanagementorganisaties

Destinatiemanagementorganisaties (DMO’s) en hun onthaalteams zijn vooral verantwoordelijk voor het verwelkomen van bezoekers. Steeds vaker stimuleren zij echter ook de kwaliteit van het onthaal bij andere toeristische punten in hun bestemming. Ze bieden ondersteuning aan sitebeheerders die belangrijk zijn voor relevante verhaallijnen en het ontvangen van bezoekers.

Voordelen van goed toeristisch onthaal

Een goed toeristisch onthaal verhoogt de tevredenheid van bezoekers. Tevreden gasten blijven langer, geven meer uit en keren sneller terug. Ze worden de beste ambassadeurs van de bestemming. Daarom is 'Kwaliteit in onthaal' cruciaal voor steden en onthaalcentra die meer impact willen maken met hun toeristische ontvangst.