Functie van toeristisch onthaal
Toeristisch onthaal is er voor bezoekers. Strikt genomen zijn dat mensen van buiten de bestemming die daar naartoe zijn gekomen om hun vrije tijd door te brengen. Maar toeristisch onthaal richt ook op lokale inwoners. Zolang zij hun eigen plek verkennen buiten hun dagelijkse activiteiten, horen ze erbij. Ook bezoekers die om andere redenen zoals werk, studie of gezondheid naar de bestemming komen, kunnen tips krijgen om hun vrije tijd aangenaam te besteden.
Doelen van toeristisch onthaal:
- Verwelkomen en afscheid nemen van gasten.
- Bezoekers ontzorgen door oplossingen voor noden aan te reiken en gerust te stellen.
- Informeren en wegwijs maken over verblijf, vermaak, verbruik en vervoer.
- Inspireren met ideeën voorafgaand aan of tijdens het verblijf.
- Verkopen van producten en diensten zoals publicaties, souvenirs, tickets en tours.
- Introduceren van een unieke beleving (van een stad, met een bezoekerscentrum...).
- Creëren of versterken van een band tussen bezoekers en bestemming (de plek, de bewoners, de ondernemers en mensen werkzaam in toerisme).
- Versterken van de reputatie van de bestemming door ambassadeurschap en branding.
- Oriënteren van bezoekersstromen en -gedrag om overdruk en overlast te vermijden.
Wat omvat de 'onthaalwereld' zoal?
Het overzicht van functies laat zien dat onthaal veel facetten heeft en dat achter dit schijnbaar eenvoudige begrip diverse processen schuilgaan. City Destination Alliance, een internationaal netwerk van toeristische steden, heeft geprobeerd de complexiteit van onthaal te vatten in het TIC Constellation Model. TIC staat voor Tourist Information Centre. Dit model toont de relaties tussen functies, kanalen, competenties en outputs van onthaal en biedt zo een uitstekend beeld van de onthaalwereld.
Rol van destinatiemanagementorganisaties
Destinatiemanagementorganisaties (DMO’s) en hun onthaalteams zijn vooral verantwoordelijk voor het verwelkomen van bezoekers. Steeds vaker stimuleren zij ook de kwaliteit van het onthaal bij andere toeristische punten in hun bestemming. Ze ondersteunen aan sitebeheerders die belangrijk zijn voor relevante verhaallijnen en het ontvangen van bezoekers.
Voordelen van goed toeristisch onthaal
Een goed toeristisch onthaal verhoogt de tevredenheid van bezoekers. Tevreden gasten blijven langer, geven meer uit en keren sneller terug. Ze worden de beste ambassadeurs van de bestemming. Daarom is 'Kwaliteit in onthaal' cruciaal voor steden en onthaalcentra die meer impact willen maken met hun toeristische ontvangst.