Gastvrije tips van de uitbaters van Buitengewoon Veurs

gastvrijheid

Jouw contactpersoon

Buitengewoon Veurs is een luxueuze vakantiewoning gelegen in het idyllische Voeren. We klopten aan bij de drijvende krachten Bea Machiels en Herman Verwimp, die zich de trotse winnaars mogen noemen van de Visit Limburg Award voor gastvrijheid. Wat voor hen gastheerschap betekent? Lang moeten ze daar niet over nadenken. Ontdek hier hun verhaal doorspekt van tips en tricks.

Gefeliciteerd Herman en Bea! Jullie werden als uitbaters van de vakantiewoning ‘Buitengewoon Veurs’ bekroond met de Visit Limburg Award voor gastvrijheid. Hoe komt jullie gastvrijheid tot uiting in het contact met de gasten? 

Herman: “Eerst en vooral willen wij ervoor zorgen dat gasten zich welkom en thuis voelen. Daarbij is de experience tijdens hun verblijf uiteraard belangrijk, maar ook de ‘reis’ die de klant aflegt van het prille vakantie-idee tot de terug-thuis-ervaring. De rode draad? Ons maximaal inleven in wat de gast verwacht en dat bij elke ‘touchpoint’ van de customer journey. Het hoeven niet per se grote dingen te zijn. Gewoon iets waar je de gast plezier mee doet: wandel- en fietstips, een ontbijtmand met lokale specialiteiten, een verjaardagstaart, een welkomstpakket, een geurbar, …

Bea: “Gastvrijheid reikt verder dan de vakantiewoning zelf. Je straalt dit ook uit door een enthousiast en persoonlijk onthaal. Oog en oor hebben voor de gasten, daar draait het om. Voor, tijdens en na het verblijf. Van tips bij minder mooi weer tot een handgeschreven kerstkaartje. Kwestie van de gasten zo goed mogelijk in de watten te leggen. Zo zetten wij in 2023 een jaar lang Limburgse vlaai op tafel. De award heet niet voor niets VLA (Visit Limburg Award), toch?
 

VisitLimburg Awards 2022 winaar gastvrijheid  (c) VisitLimburg

Naast gastvrijheid, is er ook het aspect ‘gastheerschap’. Wat betekent dit voor jullie? Hoe zetten jullie hierop in?

Herman: “Duurzaamheid en authenticiteit zijn basiswaarden die wij willen meegeven aan onze gasten. Dit waren belangrijke uitgangspunten bij de verbouwing van wat ooit een koeienstal was, naar een vakantiewoning voorzien van alle comfort. We zetten maximaal in op natuurlijk, ecologisch en duurzaam bouwen. Van geometrische verwarming tot het recupereren van authentieke elementen."

"Het is bovendien al lokaal wat de klok slaat. Van de keuze van de materialen tot de plaatselijke aannemers. Door elke stap goed te overdenken, konden wij het eeuwenoude vakwerk zoveel mogelijk behouden. De ‘ziel’ van het gebouw, de verbondenheid met streek en natuur namen we mee in het concept. We dragen deze verhalen graag uit. Ze maken immers deel uit van de belevingsvolle ervaring die we willen aanbieden aan onze gasten.”

Bea: “Ook de inrichting is geïnspireerd op de door ons omringende natuur én lokale kunst. Aan alles hangt een verhaal: waarom we kozen voor die antieke kruidenierskast uit het dorp, hoe we ertoe gekomen zijn kaarsen af te nemen bij een lokale start-up. De keuze om met ‘green labels’ en met ‘made in Flanders’-producten te werken, trekken we overal in door. We gaan niet alleen prat op een persoonlijke ontvangst, maar we vertellen ook graag het verhaal achter elk uniek stuk. Onze dochters Lien en Saartje, zijn eveneens doordrongen van onze filosofie rond gastheerschap.”
 

Evalueren jullie de tevredenheid van jullie gasten op het vlak van gastheerschap? 

Bea: “Wij vragen steeds feedback aan onze gasten, gaan er actief mee aan de slag én we laten hen weten wat we met hun suggesties doen. In de beginfase hebben wij zelfs ‘testgasten’ uitgenodigd om hun open, kritische mening te horen en eventuele verbeterpunten aan te pakken. Nog steeds, als wij bepaalde plannen of nieuwe ideeën hebben – zoals onze buitenbeleving “Gewoon Buiten” - toetsen wij graag eens af met onze gasten wat zij ervan vinden. Mensen waarderen dat enorm.”
 

Op welke manier kan gastheerschap een win-winsituatie creëren voor zowel de ondernemer als de gasten?

Herman: “Ik maak graag de vergelijking met een wiskundige breuk. Als de teller hoger is dan de noemer, bekom je een positief resultaat. Je bent dus een goede gastheer, als de beleving die je aanbiedt, de verwachtingen van de gasten overtreft. Als je dit voor ogen houdt in combinatie met een goede visie, dan volgt de return on investment als vanzelf. Dat is tenminste onze ervaring. Uiteraard speelt ook budget een rol. Maar een leuke extra hoeft niet altijd extreem duur te zijn.”

Dank je wel, Herman en Bea. We zijn erg blij dat jullie via dit interview andere toeristische ondernemers willen inspireren.
 

Belangrijkste tips

We vatten de belangrijkste tips rond gastvrijheid samen:

  • Empathie als succesfactor: probeer je zo goed mogelijk in te leven in de noden en wensen van elke klant. Dit is onlosmakelijk verbonden met een persoonlijk onthaal op maat. 
  • Wees authentiek in wat je doet om een goede gastheer te zijn. 
  • Gastvrijheid komt ook tot uiting in kleine dingen. Een leuke tip, een attent gebaar, …