Jouw contactpersoon
Op onze website vind je onder "Tools & ondersteuning" een uitgebreide toolkit. Deze toolkit biedt praktische tips, nuttige informatie en inspiratie voor toeristische ondernemers die een kwaliteitsvolle beleving willen creëren.
Ook op het vlak van gastvrijheid vind je hier waardevol materiaal. Alle tools en informatie over gastvrijheid hebben we overzichtelijk op 1 pagina gebundeld.
Op deze pagina vind je tools rond volgende onderwerpen:
Organisatie en klantgerichtheid
Challenge jezelf
Met deze tool kan elke werknemer aan de slag om succesvoller en gastvrijer te worden. Je krijgt een aantal uitdagingen voorgeschoteld die je op eigen tempo kan afvinken. Deze tool werd ontleend aan Gastvrijheid in Bedrijf.
Sollicitatiegesprek gastvrije drijfveren
Wil je organisatie of bedrijf graag nieuwe medewerkers aantrekken die beschikken over bijzondere gastvrijheidsskills? Met deze gespreksleidraad krijg je als rekruteerder een tool in handen om gastvrijheidsdrijfveren uit te vragen tijdens sollicitaties. De tool kan daarnaast ook ingezet worden om gastvrijheid op de agenda te zetten tijdens een evaluatiegesprek.
Stellingenspel
Dit stellingenspel dient als ijsbreker tijdens een workshop of teammeeting die rond gastvrijheid draait. Je leert van elkaar hoe ieder gastvrijheid invult en kan met elkaar in gesprek gaan over verschillende verwachtingen of noden die komen bovendrijven.
Teamanalyse SWOT
Deze tool kan je als leidinggevende inzetten om samen met je team een analyse te maken van hoe gastvrij je beleving of organisatie is. Dat doe je aan de hand van onderzoeksresultaten, en introspectie over dienstverlening en samenwerking met andere afdelingen binnen je organisatie. Aan het einde van de oefening krijg je een oplijsting van concrete verbeter- en aandachtspunten. Maar vergeet ook eerst niet om de kwaliteiten van je team in de kijker te zetten.
Gastvrijheidsdashboard
Deze tool helpt een team om gastvrijheid te monitoren en te visualiseren. Dat doe je aan de hand van feedback van gasten, zelfbeoordelingen, brainstormen over mogelijke oplossingen en het opzetten van een actieplan. Ook het uitdelen van complimenten en het vieren van succes mag niet vergeten worden.
Klantgerichtheid en beleving
Mystery visit
Deze tool brengt de gastreis in kaart. In team of individueel kan je een mystery visit uitvoeren, in eigen huis of bij een andere dienstverlenende organisatie. Op die manier kan je een zelfanalyse uitvoeren of beter begrijpen wanneer en waardoor jij een gevoel van gastvrijheid ervaart.
DISC Persoonlijkheidstypes
Deze tool helpt dienstverleners om hun klanten beter te begrijpen aan de hand van DISC, een persoonlijkheidsanalyse die je inzicht heeft in je eigen persoonlijkheidsstijl en die van anderen. Eens je begrijpt welk type klant je voor je neus hebt, kan je je dienstverlening op maat aanpassen.
Persona werkblad
Aan de hand van dit werkblad kan je samen met je team een of – liefst – meerdere personae uitwerken. Met deze personae in het achterhoofd kan je vervolgens de gastreis afleggen. Dit geeft je de kans om een rijkere analyse te maken.
Observatietools
Met deze 3 observatietools (onthaal, verblijf/bezoek en afscheid) kan je je eigen of andermans dienstverlening uitgebreid onder de loep nemen. Dit hulpmiddel kan je op regelmatige basis toepassen om je dienstverlening blijvend aan een kritische blik te onderwerpen.
Theoretische modellen
Er bestaan verschillende theoretische modellen die je kunnen helpen om het ‘mechanisme’ achter gastvrijheid beter te leren begrijpen, zoals het P4-model, PGOB-model en SERVQUAL-model.