Jouw contactpersoon
HIVA - KULeuven
Onderzoeksrapport ‘Van jongerenpanel tot escape room. Hoe kunnen musea en erfgoedsites tieners bereiken?’
In het onderzoeksrapport 'Van jongerenpanel tot escape room' vind je de resultaten en meer achtergrondinformatie van een onderzoek naar hoe musea en erfgoedsites in Nederland en Engeland jongeren succesvol benaderen en betrekken. De studie werd uitgevoerd door het HIVA – KU Leuven in opdracht van Toerisme Vlaanderen.
RETINA
Het doel van dit internationale onderzoeksproject is het ondersteunen van de cultureel-erfgoedsector in het opzetten van strategieën voor musea om jonge tieners (10-14 jaar), een moeilijk te bereiken publiek, aan te spreken. Het onderzoek spitste zich in het bijzonder toe op kansen om visuele geletterdheid bij jongeren in musea te ondersteunen. Als resultaat liggen er een samenvatting en video over het onderzoeksopzet en de resultaten en een poster met aanbevelingen voor musea. Je kan alles nakijken op de website van RETINA.
Onderzoeksnota ‘Pukkelpop 2019’
Door kunst te programmeren op Pukkelpop en dit te koppelen aan een onderzoek bij de aanwezigen, verwierf onderzoeksgroep Cudos – Vakgroep Sociologie (UGent) in opdracht van ART United nieuwe inzichten over de interesse van jongeren voor kunst en kunstmusea die ze bundelden in de onderzoeksnota 'Pukkelpop 2019'. Ook onderzochten ze op welke manier je jongeren kan warm maken voor een bezoek aan jouw kunsttentoonstelling of museum.
FARO
Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw ondersteunt musea en andere cultureel erfgoedhuizen in hun werking. Hildegarde Van Genechten is het aanspreekpunt educatie en participatie en bij haar kan iedereen terecht voor vragen en advies. FARO bundelde alvast een aantal (lees)tips via deze pagina op de FARO-website.
publiq
Het vroegere Cultuurnet + CJP is specialist in vrijetijdscommunicatie en marketing van het gevarieerde vrijetijdsaanbod. Zij promoten volop cultuur en zetten ook in op de doelgroep jongeren. Hou de rubriek ‘Events en opleidingen’ op de website van publiq zeker in de gaten, want er staan regelmatig interessante studiedagen op het programma.
AmuseeVous
AmuseeVous eist ruimte op voor jongeren (16-30j) binnen de culturele sector. Van het opzetten van drempelverlagende evenementen tot het doorlichten van organisaties, AmuseeVous werkt op verschillende fronten aan een culturele wereld die meer jongerenproof is. Sinds 2004 zetten ze samen met jongeren heel wat events op in de sector. AmuseeVous heeft dus een grote bagage aan kennis en ervaring, met name rond jongerenparticipatie en -communicatie. Expertise die ze delen met de diverse (non-)profitsector door middel van lezingen, doorlichtingen, publicaties ... Ontdek de publicaties op de pagina van AmuseeVous.
ART United
ART United, een samenwerking tussen een zestiental musea, jongerenorganisaties en ondersteunende partners, is een onderzoeksproject dat kunst en jongeren dichter bij elkaar wil brengen. Hun samenwerking vloeide voort uit de overtuiging dat jongeren, het museumpubliek van morgen, steeds moeilijker te bereiken zijn en te overhalen vallen tot een museumbezoek. Om die tendens te keren, achten de deelnemende musea het belangrijk om elkaar te inspireren en samen te werken. Dat doen ze door onderzoek te voeren naar jongeren, kunst uit het museum te halen en te experimenteren met online communicatie. Zo is er bijvoorbeeld een gemeenschappelijk Instagram-account dat gebruikt kan worden door (de jongerenwerkingen) van alle musea.
Cultuurkuur
Cultuurkuur, een initiatief van CANON Cultuurcel en publiq in opdracht van de Vlaamse overheid, is het platform waar cultuur en school elkaar vinden. Organisatoren van cultuureducatief aanbod publiceren hun activiteiten en bereiken meteen de juiste doelgroep. Scholen contacteren organisatoren en gaan met hen aan de slag. Op Cultuurkuur vind je onder het tabblad ‘Organisatoren' een overzicht van tal van cultuurpartners en kunsteducatieve organisaties die inzetten op de doelgroep van jongeren. Ontdek het op website van Cultuurkuur.
Gezinsbond
De Gezinsbond is een pluralistisch samengestelde ledenorganisatie die zich inzet voor alle gezinnen in Vlaanderen en Brussel. Met hun museumproject Krokuskriebels wil zij gezinnen (ouders, grootouders met kinderen en tieners) samen en actief kennis laten maken met het aanbod van musea. Tijdens de Krokuskriebelsweek organiseren de deelnemende musea in Vlaanderen en Brussel tal van activiteiten op maat van gezinnen en tieners. In 2021 leggen ze een bijkomende focus op de doelgroep van tieners van 10 tot 14 jaar. Voor wie meer voeling wil krijgen met de leefwereld van tieners, loont het de moeite om een kijkje te nemen in BOTsing, het magazine van Gezinsbond over omgaan met tieners in een gezinscontext. Lees meer op de website van de Gezindsbond.
WAT WAT
WAT WAT is een platform van meer dan 70 organisaties (denk aan Awel, Sensoa, VDAB, publiq, Child Focus, etc.) die jongeren willen informeren en toeleiden naar advies of hulp. Door de krachten te bundelen onder één merknaam is WAT WAT het referentiepunt voor jongeren met vragen. De Ambrassade coördineert WAT WAT in opdracht van de Vlaamse overheid. Lees het op WAT WAT.
Jeugdverblijven
We hebben in Vlaanderen en Brussel een rijke jeugdwerktraditie die nood heeft aan groepsaccommodaties om op uitstap te gaan. Heel wat jeugdverblijven spelen hierop in en bieden ook faciliteiten aan voor bos-, zee- en stadsklassen voor scholen, of een goedkope vakantiemogelijkheid voor het bredere verenigingsleven of privaat verhuur. Voor heel wat jongeren betekent dit een eerste vakantie-ervaring. Naast deze jeugdverblijven, zijn er ook nog de hostels. Deze verblijfplekken focussen zich meer op (jonge) buitenlandse, individuele bezoekers of kleine groepjes. De ‘backpackers’ zijn hun voornaamste publiek.