Tips voor een jongerenvriendelijke museumomgeving

Grafisch achteraanzicht portret van twee jonge mensen die naar schilderijen kijken en een audiogids delen terwijl ze de tentoonstelling van moderne kunstgalerijen verkennen.

Jouw contactpersoon

Een project is pas geschikt voor jongeren als er vooraf grondig is over nagedacht. Het is essentieel om in te zetten op onthaal en dienstverlening, infrastructuur, beleving en communicatie. Voor elk van die pijlers is een bewuste strategie naar jongeren essentieel.

Hieronder vind je alvast enkele inspirerende tips voor elk van deze 4 pijlers.  

Inspirerende tips

Onthaal en dienstverlening

Wie wil dat jongeren zich welkom voelen, laat niet alleen wantrouwige blikken achterwege maar denkt na over alle aspecten van het onthaal. Dat kan gaan om jongerenzones – plekken waar jongeren kunnen rondhangen – maar ook over jongerentijdzones, tijdstippen waarop het museum jongeren aanspreekt met een gericht aanbod en meer inbreng van hen toelaat. Weekavonden zijn bijvoorbeeld het meest geschikt voor deze doelgroep.

Infrastructuur

Een aantrekkelijke locatie is cruciaal voor jongeren. Die mag heel divers zijn: opvallende architectuur, iconisch gebouw, hoogtechnologische omgeving… Op je locatie moeten jongeren zich op hun gemak kunnen voelen. Een zitzak zal bijvoorbeeld beter scoren dan een strakke bank. Instagrammable plekken zijn populair en zorgen voor de nodige mond-tot-mondreclame.

Beleving

  • Interactiviteit komt de beleving ten goede: de mate waarin het getoonde werk (van werk tot gebouw) uitnodigt tot dialoog, verhoogt de aantrekkingskracht ervan. Dat kan een uitdaging zijn, omdat in veel musea niet alle tentoongestelde werken zich lenen tot interactie.
  • Scenografie kan bepalend zijn in het vasthouden van aandacht van jongeren. Hoogte, belichting, kleur en sfeer maken een verschil in beleving, net als het gebruik van digitale middelen, zoals digiboards, green screen en Virtual Reality. 
  • Games zijn een laagdrempelige manier om jongeren (en andere bezoekersgroepen) een intensere beleving aan te bieden, die meer en langer bijblijft. Dat kan gaan om digitale (vb. videogames op een smartphone), immersieve (vb. Virtual Reality) of plaatsgebonden games zoals een escape game.
  • Evenementen als optredens, festivals, lezingen, theatervoorstellingen of filmvertoningen kunnen het museum in een nieuw licht plaatsen en het statische karakter ervan doorbreken. Hier is het ook interessant om na te denken over hoe het museum als publieke ruimte kan gebruikt worden om een breder publiek te trekken, bijvoorbeeld als studeerruimte of setting voor een concert. In onderzoek geven jongeren aan dat ook onder meer dj-sets en sociale evenementen hen zouden motiveren om vaker naar het museum te komen. Niet alleen kan het museum zijn deuren openzwaaien voor andere activiteiten, ook omgekeerd kan dat werken: het verhaal of de collectie buiten de museummuren brengen. 
     

Communicatie

De manier waarop je informatie over je aanbod verspreidt, bepaalt mee of de doelgroep zich aangesproken voelt of niet. Voor jongeren is een op maat gemaakte digitale kanalenmix cruciaal. Je kunt hier zo breed in gaan als je zelf wil: van een online tentoonstelling tot podcast voor jongeren of een tijdelijke take over van de sociale media van je museum.