Auteur: Tjerk Romkema
Wie zijn millennials?
Millennials, ook wel generatie Y genoemd, bestaat uit iedereen geboren tussen 1980 en 1995. Dat betekent dat ze anno 2021 tussen de 26 en 41 jaar zijn. Een groot deel heeft of start jonge gezinnen.
Uit onderzoek blijkt dat millennials in het algemeen handig zijn met technologie, kunnen worden gezien als idealistisch, een grote focus op zichzelf, houden van flexibiliteit, staan open voor verandering en zijn bovengemiddeld geïnteresseerd in cultuur. Daarnaast zijn niet alle millennials over één kam te scheren. Het onderzoek onderscheidt vijf types, maar eerdergenoemde karakteristieken spelen een rol bij ieder van de types.
Waarom zijn juist millennials een interessante doelgroep?
De afgelopen jaren heeft het buitenleven, hiken en ook kamperen enorm aan populariteit gewonnen onder millennials. Ze zien het als een wel gewaardeerde break van het drukke en online leven. Steeds meer campings zien hierdoor hun bezoekers verjongen.
Millennials hebben hogere klantverwachtingen dan hun ouders, de babyboomers. Het serviceniveau en vooral de klantbeleving moet zorgen voor een unieke ervaring. 83 procent van de millennials zegt dat de ervaringen die een bedrijf te bieden heeft, net zo belangrijk zijn als de producten en diensten. Het goede nieuws is dat 75% voor die unieke ervaring ook een premium prijs wil betalen.
De babyboomgeneratie zal de komende tien jaar langzaamaan van de campings verdwijnen. Wil je de bezettingsgraad van jouw kampeerterrein op peil houden, dan moet je zorgen dat je ook millennials en de daaropvolgende generatie Z (geboren tussen 1996 -2015) naar de camping blijft komen.
Wat millennials zoeken in een camping
Vooropgesteld dat we niet alle millennials over één kam kunnen scheren en er dus ook binnen deze doelgroep segmenten kunnen bestaan. Binnen deze segmenten zijn onderstaande ‘musthaves’ voor millennialkampeerders een terugkerend item.
1. Beleving is key bij millennials
De ‘experience’ oftewel ervaring tijdens een vakantie of kampeertrip is belangrijk voor millennials. Ze zijn vaak carrièregericht en zien vrije tijd als een schaars goed. Als je dan iets onderneemt tijdens je vakantie, dan moet het ook goed en bijzonder zijn. Dat maakt dat nichecampings rond een thema, pop-up festivalcampings en campings die bijzondere ervaringen organiseren het goed doen. Die unieke ervaring is naast de aankleding van een camping ook terug te vinden in de activiteiten of ervaringen die op en rondom de camping, eventueel in samenwerking met lokale partners, te vinden zijn: yoga-retraites, MTB-clinics, wild spotten, maar ook sociale culinaire avonden op de camping.
2. Een safaritent is leuk maar niet bijzonder
Ook bijzondere accommodaties kunnen bijdragen aan die unieke beleving die een millennial zoekt. Daarbij kun je denken aan een ingerichte safaritent. Maar de mogelijkheid om daar een avond een hot tub bij te huren of de eigen buitendouche in het bos, maakt het pas een bijzondere ervaring. Net als slapen in een boomhut, een wijnvat, een yurt of zelfs een daktent of rioolbuis. Afhankelijk van je doelgroep hoeft een unieke ervaring namelijk niet gelijk te staan aan een luxe-ervaring.
5. Gastvrijheid 2.0
Omdat beleving voor deze generatie voorop staat, is juist voor millennials Gastvrijheid 2.0 op de camping eerder een drempelvoorwaarde dan een extra. Ze zijn opgegroeid in een digitaal ‘connected’ wereld waarin de smartphone voor gebruiksgemak, een hoog serviceniveau en altijd toegang zorgt. Dit verwachten ze ook van een camping. Het boekingssysteem moet realtime de beschikbaarheid tonen en boekbaar zijn. Voor informatie over de omgeving kijken ze niet in een reisgids en vragen het ook niet bij de receptie, maar gebruiken ze blogs, social media en platformen als Tripadvisor. Zorg dus dat in deze basisbehoeften is voorzien en dat je aanwezig bent op de plaatsen waar je gasten zoeken.
Millennials op jouw camping?
Langzaamaan zullen millennials en generatie Z de plek van babyboomers op de camping gaan overnemen. Ze zijn opgegroeid met een ander wereldbeeld dan hun ouders en wil je als camping ook in de toekomst je bezettingsgraad op orde houden, dan is inspelen op deze doelgroep eerder noodzaak dan een keuze.
Auteur:
Tjerk Romkema is marketeer, docent, trendwatcher en hoofdredacteur van Kampeermeneer.nl. Het grootste online kampeermagazine van de Benelux. Hij kampeert al zijn hele leven en schrijft en adviseert over trends en inspiratie in de kampeerwereld voor kampeerders en campingeigenaren.