Jouw contactpersoon
Kampeerders willen kunnen kiezen
Het type kampeerder dat genoeg heeft aan enkel een goede ligging en een goed gemaaid grasveld, is met uitsterven bedreigd. Arie Stoffelen, universitair docent en onderzoeker toeristische geografie aan de Universiteit van Groningen, stelde onlangs in een interview: “Mensen willen een vakantie die aansluit bij hun persoonlijke voorkeuren. Ze willen meer dan kamperen alleen en nemen geen genoegen meer met alleen een goede kampeerlocatie. Mensen willen naar een camping met een verhaal." Dit is waar consumenten aan gewend zijn geraakt. Kampeerders willen een camping kunnen kiezen die bij hen past, maar kunnen die nog lang niet altijd vinden omdat er veel gemeengoed is.
Maar mijn camping is al bijzonder, toch?
Het merendeel van de campingeigenaren in Vlaanderen en de Benelux denkt dat hun camping bijzonder is, maar ze hebben het mis. “Onze camping onderscheidt zich omdat gasten terugkomen, we op een bijzondere locatie liggen en omdat we echt persoonlijk contact hebben”, is vaak wat ik hoor.
Dat is natuurlijk mooi, maar is dat echt anders dan de drie andere campings in de buurt of dan alle andere familiecampings in België? In de meeste gevallen is het antwoord ‘nee’ en dat is zonde. Juist door je als camping te onderscheiden kun je groeien en het campingpubliek aantrekken waar je naar op zoek bent. Er zijn campings die zich niet alleen onderscheiden van die drie andere campings in de buurt, maar ook van de andere campings in het land en zelfs Europa. Een aantal voorbeelden van over de grens:
Adult only-camping ‘De Nieuwe Riet’
Moddercamping Lolotte
Camping Lolotte in de Nederlandse Achterhoek is een voorbeeld van hoe een standaard familiecamping kan veranderen in een nichecamping. Het familiebedrijf werd zo’n vier jaar geleden door de volgende generatie overgenomen. Voorheen heette het camping ’t Klumpke, waar een deel van de camping zich met éénoudervelden al op de niche van éénoudervakanties richtte. De nieuwe generatie gooide het echter over een andere boeg. In een geleidelijke transformatie veranderde niet alleen de naam, maar ook de sfeer en de positionering. De camping richt zich nu specifiek met kampeerplekken en glamping-accommodaties op natuur-liefhebbende gezinnen met kinderen tot tien jaar. Om die doelgroep aan te trekken werd de huisstijl aangepast, het maaibeleid werd van strak naar ruig bijgesteld, kwamen er modderbaden en natuurspeeltuinen, vertrokken de stacaravans en veranderde het activiteitenaanbod en daarmee binnen twee jaar ook de doelgroep.