Jouw contactpersoon
Samen met de taskforce Kwaliteit in Onthaal starten we een project om de komende jaren houvast te bieden. Tijdens een inspirerende studiedag deelden we onze inzichten en bespraken we deze met jullie, de ervaringsexperten. Wat staat ons te wachten en wat kunnen we doen? Niet om enkel te overleven, maar om nog beter te worden in toeristisch onthaal.
Documentatie inspiratie-event
Aanleiding
Het event is onderdeel van het programma 'Kwaliteit in onthaal', gericht op de kwaliteitsontwikkeling van het (internationaal) onthaal in Vlaanderen. Dit event vormt de afsluiting van een breder project, waarin ook deskresearch, gevalstudies en toolontwikkeling worden ingezet. Ons doel is om onthaalcentra in Vlaanderen beter te laten inspelen op de digitale transformatie.
De centrale vragen daarbij zijn:
- hoe kunnen destinatiemanagementorganisaties (DMO’s) op het gebied van onthaal relevant blijven nu bezoekers meer en meer gebruik maken van digitale informatie en applicaties?
- en hoe kunnen zij de digitale mogelijkheden zelf aangrijpen om een betere service en beleving te bieden?
Onthaalcentra zien we daarbij in een dubbele rol: enerzijds als specialistische dienstverleners in toeristisch onthaal (B2C) en anderzijds als regisseur van het onthaal in de eigen bestemming (B2B).
Presentatie Gerrie Smits
Download de presentatie van het inspiratie-event
Wat zijn relevante trends waarmee je met toeristisch onthaal best rekening houdt?
Download de resultaten van het trends- en omgevingsonderzoek van Gerrie Smits
Laat je inspireren!
- Download de presentatie van Gerrie Smits met de use cases van Uppsala en Rotterdam.
- Bekijk het interview met John Ringh (project manager Uppsala Visitor Services).
- Bekijk het interview met Charlotte Schillemans (Rotterdam Tourist Information) op het paneel rechts.
- Bekijk de presentatie van case visit.brussels door Audrey Benoit/Elisabeth Van Ingelgem (fundament en randvoorwaarden).
- Bekijk de presentatie van Wesley Butstraen over case Visit Ieper (data).
- Bekijk hier de getuigenis van Klaar Van hoeymissen over case Visit Leuven (online ticketverkoop).
- Bekijk hier de case VisitLimburg (SEO, met dank aan Jeroen Peeters).
- Getuigenis van Stefanie Sjouken over case Visit Antwerpen (chatbot/Ask Antwerp) op het paneel rechts.
- Getuigenis van Gisel Vercauteren over case Visit Mechelen (decentraal/project bakfiets) op het paneel rechts.
- Getuigenis van Sam Versele over case VisitFlanders (mobiele app) op het paneel rechts.
De kwaliteit van de video's is niet super, maar zeker voldoende om de boodschap te begrijpen.
Het belangrijkste van al: ga zelf aan de slag !
Het Stappenplan voert je stapsgewijs naar een set van ruim 50 mogelijke verbeteracties. Neem je tijd! Volg de stappen en kies de acties die het best passen bij jouw situatie, profiel en prioriteiten.
Tip 1: Verzeker je ervan dat voldaan is aan de randvoorwaarden voor succes.
Tip 2: Zoek samenwerking binnen en buiten je organisatie.
De Matrix van Mogelijke Acties (MaMA) biedt een gestructureerd overzicht van acties die je als onthaalverantwoordelijke in stad of regio kunt ondernemen om je dienstverlening future proof te maken. Via de bookmarks in het MaMA-werkblad spring je direct naar de acties in het Stappenplan.
De zelfscan Toeristisch Onthaal 2025 is een online zelfevaluatieformulier. Het helpt je te zien waar je staat, waar de prioritaire verbeterpunten liggen, en om je progressie te meten na het opzetten en uitvoeren van een actieplan.