Verslag inspiratie-event 'Toekomstbestendig toeristisch onthaal - hoe inspelen op de digitale transformatie?'

Jouw contactpersoon

Heeft toeristisch onthaal een toekomst? Absoluut! Wat gebeurt er dan met toeristische onthaalmedewerkers? Hun werk blijft relevant. De echte vraag is: hoe ziet onthaal eruit in een steeds digitalere wereld? En hoe blijven we relevant nu toeristen – ook op hun bestemming – online zijn?

Samen met de taskforce Kwaliteit in Onthaal starten we een project om de komende jaren houvast te bieden. Tijdens een inspirerende studiedag deelden we onze inzichten en bespraken we deze met jullie, de ervaringsexperten. Wat staat ons te wachten en wat kunnen we doen? Niet om enkel te overleven, maar om nog beter te worden in toeristisch onthaal.

Documentatie inspiratie-event

Aanleiding

Het event is onderdeel van het programma 'Kwaliteit in onthaal', gericht op de kwaliteitsontwikkeling van het (internationaal) onthaal in Vlaanderen. Dit event vormt de afsluiting van een breder project, waarin ook deskresearch, gevalstudies en toolontwikkeling worden ingezet. Ons doel is om onthaalcentra in Vlaanderen beter te laten inspelen op de digitale transformatie.

De centrale vragen daarbij zijn:

  • hoe kunnen destinatiemanagementorganisaties (DMO’s) op het gebied van onthaal relevant blijven nu bezoekers meer en meer gebruik maken van digitale informatie en applicaties?
  • en hoe kunnen zij de digitale mogelijkheden zelf aangrijpen om een betere service en beleving te bieden?

Onthaalcentra zien we daarbij in een dubbele rol: enerzijds als specialistische dienstverleners in toeristisch onthaal (B2C) en anderzijds als regisseur van het onthaal in de eigen bestemming (B2B).

Presentatie Gerrie Smits

Download de presentatie van het inspiratie-event

Wat zijn relevante trends waarmee je met toeristisch onthaal best rekening houdt?

Download de resultaten van het trends- en omgevingsonderzoek van Gerrie Smits

Laat je inspireren!

De kwaliteit van de video's is niet super, maar zeker voldoende om de boodschap te begrijpen.

Het belangrijkste van al: ga zelf aan de slag !

Bestand met stappenplan en Matrix van Mogelijke Acties.
Vouw dit zip-bestand uit en je zal twee gekoppelde bestanden te zien krijgen:

  • het Stappenplan voert je vertrekkende vanuit de trends stapsgewijs naar een set van ruim 50 mogelijke verbeteracties. Bij elke actie krijg je duiding. Om de acties vermeld in de online zelfscan goed te begrijpen, is het nuttig om die toelichting bij de hand te hebben. Neem je tijd! Volg de stappen en kies de acties die best passen bij jouw situatie, profiel en prioriteiten. Tip 1: Verzeker je er vooraf van dat voldaan is aan de randvoorwaarden voor succes. Tip 2: zoek samenwerking binnen en buiten je organisatie.
  • de Matrix van Mogelijke Acties (MaMA voor de vrienden) geeft een gestructureerd overzicht van allerhande acties die je als onthaalverantwoordelijke bij stad of regio kan ondernemen om je dienstverlening futureproof te maken. Via de bookmarks in het MaMA-werkblad spring je direct naar de acties in het Stappenplan.

De zelfscan Toeristisch Onthaal 2025 is een online zelfevaluatieformulier. Het helpt je te zien waar je staat, waar de prioritaire verbeterpunten liggen, en om je progressie te meten na het opzetten en uitvoeren van een actieplan.