Webinar ‘Naar een betere bezoekerservaring voor groepen’

Jouw contactpersoon

Groepen en wie er deel van uitmaakt hebben specifieke noden. Aanbieders van belevingen die daar gepast op inspelen kunnen dan ook een verschil maken als het aankomt op de uiteindelijke bezoekerservaring. Het onderstaand webinar (Koepel van Attracties & Musea, dec. 2024) verkent met een rondetafelgesprek wat er daarbij zoal komt kijken.

Doelgroep

Dit ronde tafel-webinar is opgezet door onze partner Riebedebie (Koepel van Attracties & Musea). Het is bedoeld voor Riebedebie-leden en medewerkers van attracties, belevingscentra en musea die voor of achter de schermen een rol spelen bij het bezoek van groepen en die zodoende bijdragen tot de bezoekerservaring van wie deel uitmaakt van zo’n groep.

Inhoud

Algemeen uitgangspunt voor het rondetafelgesprek is dat je als attractie, museum, bezoekerscentrum, of erfgoedsite niet alleen individuele bezoekers een fijne bezoekerservaring wil bieden, maar ook dat de mensen die in groep komen een belevenisvol bezoek ervaren. Hoe stem je de dienstverlening daarop af? Hoe zorg je ervoor dat zij ook van die memorabele beleving kunnen genieten?

Tijdens het webinar zorgen de sprekers voor inspirerende voorbeelden. Dat kunnen zowel ‘best practices’ zijn als minder goede ervaringen, waaruit we veel kunnen leren.

Er zijn groepen en er zijn groepen, met een grote heterogeniteit op het vlak van grootte, doel van het groepsbezoek, duur van het bezoek, formele of informele groep, bestaande groep of toevallig ter plaatse samengestelde groep (i.f.v. een gidsbeurt bv.) …). Hoe speel je in op die heterogeniteit?

Wat zijn specifieke aandachtspunten in de verschillende fasen van de ‘customer journey’? Denk daarbij aan de werving, de reservering, aankomst, het onthaal, het gebruik van de vestiaire en sanitair, het bezoek zelf aan de  tentoonstelling of attractie  uiteraard, en ook bezoek aan de cateringpunt(en), de shop, tot en met het afscheid, maar ook ervaringen delen achteraf en feedback van bezoekers over o.a. tevredenheid. De focus ligt hierbij vanzelfsprekend op de vraag ‘Waar zitten de verschillen met de manier waarop je omgaat met individuele bezoekers?’.

Tot slot komen ook onderwerpen aan bod als ‘Hoe vermijden dat individuele bezoekers en groepen in elkaars vaarwater komen?’ en ‘Is maatwerk nuttig of nodig? Zo ja, hoever ga je daarin?’ en ‘Wat zijn kritische succesfactoren om een boeiend en belevingsvol groepsbezoek te kunnen garanderen?’

Deelnemers rondetafel

  • Heidi De Smedt (Pasar)
  • Veerle De Boeck (FBAA)
  • Melissa Melsens (MSK Gent)
  • Wendy Claeys (BOEkjeBEZOEK)
  • Stefaan Lemey (Bellewaerde Park)

Moderator: Björn Crul

Herbekijk het webinar

Key take-aways

  • Customer Journey: Zorg voor duidelijke communicatie via websites en brochures, maar vooral mond-tot-mondreclame blijft krachtig. Begrijp de specifieke noden van groepsbezoekers.
  • Onthaal en organisatie: Een warm welkom en flexibiliteit in ticketbeheer zijn heel belangrijk. Het gebruik van tijdssloten en aparte ingangen kan groepen beter verspreiden en individuele bezoekers niet hinderen.
  • Inclusie: Denk aan prikkelarme rondleidingen, mogelijkheden voor slechtzienden en flexibele ticketprijzen voor minder toegankelijke attracties.
  • Groepsgidsen: Goede gidsen passen zich aan de doelgroep aan, gebruiken storytelling en zorgen voor een prettige sfeer.
  • Restaurants: Bied menuopties die rekening houden met intoleranties of voorkeuren en zet streekproducten in de kijker. Reserveer indien mogelijk aparte ruimtes voor groepen.
  • Evaluatie: Gebruik korte bevragingen, tevredenheidsenquêtes en feedback van buschauffeurs of reisleiders om ervaringen te verbeteren.