Jouw contactpersoon
"Mensen zijn meer en meer op zoek naar verdieping. Zo vormen authentieke ervaringen, verrassende belevingen en lokale ontmoetingen belangrijke ‘laadpalen’."
Limburg en gastvrijheid hand in hand
Koen: “De manier waarop we vandaag vakantie beleven, is fundamenteel veranderd. Mensen zijn meer en meer op zoek naar verdieping. Zo vormen authentieke ervaringen, verrassende belevingen en lokale ontmoetingen belangrijke ‘laadpalen’. En deze laatste ‘laadpaal’, onze gastvrijheid is één van de troeven waarom gasten kiezen voor een verblijf in Limburg. Dat zeggen we niet zelf maar dat blijkt onder meer uit marktonderzoek dat we gevoerd hebben bij aanvang van het gastenplan 2020-2025. Het marktonderzoek bestond onder meer uit bevragingen bij de toeristische sector, gesprekken met bewoners, inzichten van experten en feedback van gasten na een dagje ‘Limburgen’.
Geen beleidsplan, maar gastenplan
Koen: “Het Gastenplan is het strategische beleidsplan voor de periode 2020-2025. Aangezien zowel gasten als gastheren hierin vanaf het begin een sleutelrol speelden, vonden we dit een heel logische naam. In het gastenplan kiezen we voor een Limburg dat goed is voor gasten en goed voor Limburgers. We zetten in op het toerisme als een hefboom voor meer welvaart én betere levenskwaliteit voor iedereen in Limburg. We willen onze gasten goesting geven in Limburg en hen betekenisvolle ervaringen bezorgen om zo groei voor ondernemers en return voor de Limburgers te creëren. Deze missie en visie maken we vervolgens waar doorheen verschillende initiatieven en acties."
© Visit Limburg
Van gastheer tot gastmeester
Koen: “Dat het ‘Gastenplan 2020-2025’ geen dode letter is, bewijzen de talrijke initiatieven die er reeds uit voortvloeiden. Zo is er ons gloednieuwe magazine ‘Gast’ doorspekt van inspirerende verhalen en verrassende tips. Leesvoer recht uit de Limburgse terroir, in de voetsporen van Limburgse ambassadeurs en hun gasten.
Daarnaast inspireerden we onze toeristische partners om zelf aan de slag te gaan met gastmeesterschap. Tijdens een reeks van 5 workshops ontdekten de deelnemers 5 pijlers:
- Professionele ontvangst in alle touchpoints van de klantenreis
- Persoonlijke ontvangst: van empathie tot interactie met de gast
- Connectie met de streek: de inrichting en uitbating van een zaak als een verlengstuk van de Limburgse terroir
- Lokaal vakmanschap beleefbaar maken: een unieke manier om gasten onvergetelijke momenten te bezorgen
- Element van verrassing: ‘how to wow’
Bij dit laatste haal ik zelf graag onze unieke fietsbelevingen als voorbeeld aan. Met ‘Fietsen door het Water’, ‘Fietsen door de Bomen’ en ‘Fietsen door de Heide’ leggen we een extra laag bovenop het bestaande fietsroutenetwerk.”
Inspirerend partnerevenement voor de Limburgse toeristische sector
Koen: “Tijdens ons partnerevent op 27 september 2022 met als thema gastmeesterschap ontvingen we zelf meer dan 500 gasten met open armen.. Tevreden terugblikkend op het gastvrije parcours tot nu toe, maar tegelijk met een koffer boordevol nieuwe plannen. Samen voor meer en beter toerisme in Limburg. De perfecte setting om te netwerken en inspiratie bij te tanken. Verbondenheid troef!”
Winnaar in de categorie Gastvrijheid: Buitengewoon Veurs (c) Visit Limburg
3 tips voor toeristische partners en ondernemers
Koen: “Mijn gastvrije top 3 om te komen tot een win-win-win-situatie voor zowel gasten, als ondernemers en bewoners, luidt als volgt:
- Blijf trouw aan jezelf en je bestemming: vertrek vanuit het lokale DNA.
- Ga op zoek naar verbinding met andere ondernemers en met je streek
- Blijf vooruitdenken en neem voorsprong door te voelen wat er leeft en in te spelen op actuele trends. Grijp uitdagingen en crisissen aan om jezelf als ondernemer heruit te vinden."
Ook Limburg heeft in het verleden helaas met behoorlijk wat tegenslagen te kampen gehad: de sluiting van onze steenkoolmijnen en recenter de stopzetting van Ford. Maar het is net de daaruit voortvloeiende samenhorigheid die het karakter van de Limburgers vormt. En… waarmee we vandaag het verschil maken.“