Ondersteuning om een toegankelijk aanbod te creëren

Een man en een jongere met het syndroom van Down wandelen samen tussen groene planten. Ze lachen naar elkaar terwijl de man zijn arm rond de schouders van de jongere legt.

Jouw contactpersoon

Met een toegankelijk aanbod laat je iedereen meegenieten van wat je te bieden hebt. Met coaching, vorming en praktische hulpmiddelen ondersteunen we je stap voor stap. Zo groeit je aanbod uit tot een beleving waar elke bezoeker zich welkom voelt.
Mensen volgen een lezing in een zaal tijdens het congres Rap op Stap van het initiatief Iedereen Verdient Vakantie.

Coaching

Jeuken je handen om je vakantieaanbod of je infrastructuur toegankelijk te maken? Weet dan dat je er niet alleen voor staat. Er zijn in Vlaanderen heel wat gespecialiseerde organisaties en bedrijven die kunnen helpen bij de praktische realisatie van je aanpassingen.

Toerisme Vlaanderen

Vraag je je af hoe je begint aan het ontwikkelen van een toegankelijk aanbod? Of twijfel je of je plannen wel toegankelijk genoeg zijn? Ons toegankelijkheidsteam luistert graag mee. We leggen helder uit welke criteria belangrijk zijn, en verwijzen je door naar de juiste partners die je ondersteunen bij de realisatie. Zo weet je meteen waar je staat en hoe je verder kan bouwen aan een aanbod dat iedereen bereikt. 

Wij staan voor je klaar:

 

Groepsfoto van het team Kwaliteit bij Toerisme Vlaanderen: Katrien, Anja, Sandrina, Charlotte en Greet

Vragen? 

Laat het ons weten via:

Inter, Vlaams expertisecentrum voor toegankelijkheid

Inter is een expertisecentrum in toegankelijkheid en Universal Design. Hier kan je o.a. terecht voor een toegankelijkheidsonderzoek of bouwkundig advies voor het toegankelijk maken van gebouwen, terreinen en evenementen.  

In opdracht van Toerisme Vlaanderen controleert Inter ter plekke of logies, infokantoren of bezoekerscentra in aanmerking komen voor het Vlaams toegankelijkheidslabel. Het screent ook musea, attracties, wandel- en fietsroutes en buitenomgevingen. Zo brengen ze zoveel mogelijk toegankelijkheidsinfo in kaart en stellen die publiek beschikbaar.  

Tot slot begeleidt Inter ook subsidiëringsprojecten waarbij toegankelijkheid een voorwaarde is. Daarnaast bieden ze ook tal van vormingen aan. 

Iedereen Verdient Vakantie

Wil je zorgen wegnemen van vakantiegangers die met drempels geconfronteerd worden en een sociale korting geven aan wie dat nodig heeft? Word dan partner van Iedereen Verdient Vakantie

Dit netwerk bestaat uit meer dan 2.300 sociale en toeristische partners die zich ervoor inzetten om  vakantie écht een basisrecht te maken voor iedereen. Bovendien kan je deelnemen aan Lerende Netwerken en Straffe Koffie-bijeenkomsten, waar partners ideeën en ervaringen met elkaar delen. 

Doelgroeporganisaties

Naast algemene ondersteuning zijn er ook organisaties die zich richten op een specifieke doelgroep. Hun expertise helpt je om je aanbod af te stemmen op bezoekers met uiteenlopende noden. Hieronder vind je een overzicht van organisaties en ervaringsdeskundigen die hun kennis graag met je delen. 

Personen met een beperking

Deze organisaties zetten zich in voor mensen met een beperking of chronische ziekte, ongeacht de aard van de beperking:

Kannet (vroegere KVG)

Goemaerelei 66
2018 Antwerpen
Tel.: 03 216 29 90
Website: https://kannet.be/
E-mail: info@kando.be
 

Dito (vroegere VFG)

Sint-Jansstraat 32-38
1000 Brussel
Tel.: 02 515 02 61
Website : https://www.ditovzw.be/
E-mail : info@dito.be

Personen met verstandelijke beperking

Stan - Trefpunt verstandelijke handicap

Vooruitgangstraat 323
1030 Brussel 
Tel.: 02 897 33 96
Website: www.trefpuntstan.be
E-mail: hallo@trefpuntstan.be

Pasform vzw

Frederik de Merodestraat 18 
2800 Mechelen
Tel.: +32 16 80 60 46 
Website: www.pasform.be 
E-mail: communicatie@pasform.be

Personen met een auditieve beperking

Doof Vlaanderen

Stropkaai 38 9000 Gent
Tel.: 09 224 46 76
Website: www.doof.vlaanderen
E-mail: info@doof.vlaanderen

AHOSA vzw

Keizervest 17 
9000 Gent
Tel.: 0489 14 43 00, 0489 14 43 12
Website: https://ahosa.be/
E-mail: info@ahosa.be
 

Personen met visuele beperking

Blindenzorg Licht en Liefde

Oudenburgweg 40
8490 Varsenare
Tel.: 050-40 60 50
Website: www.blindenzorglichtenliefde.be
E-mail: alg.dir@lichtenliefde.be
Project Xinix: inleefsessies  

Brailleliga

Engelandstraat 57 
1060 Brussel
Tel.: 02 533 32 11
Website: www.braille.be
E-mail: info@braille.be

Symfoon

Rerum Novarumplein 25
9000 Gent
Tel.: +32 487 51 88 64
E-mail: info@symfoon.be

Personen met autisme

Toerisme voor Autisme
Oude Burggrave 4
9940 Kluizen (Evergem)
Website: www.toerismevoorautisme.be 
E-mail: sien@toerismevoorautisme.be

Vlaamse Vereniging voor Autisme
Groot Begijnhof 73
9040 Gent
Tel.: +32 9 218 83 83
Website: www.autismevlaanderen.be 
E-mail: contact@autismevlaanderen.be

Personen met dementie

Expertisecentrum Dementie Vlaanderen vzw 
Pastoor Van de Wouwerstraat 2 
2600 Berchem 
Tel.: +32 3 609 56 14 
Website: www.dementie.be

Alzheimer Liga Vlaanderen vzw 
Rubensstraat 104/4
2300 Turnhout
Tel.: +32 14 43 50 60
Website: www.alzheimerliga.be
E-mail: info@alzheimerligavlaanderen.be

Personen met chronische aandoeningen

Vlaams Patiëntenplatform (VPP) (koepelorganisatie van patiëntenverenigingen) 
Naamsesteenweg 65 
3001 Heverlee 
Tel.: +32 16 23 05 26 
Website: www.vlaamspatientenplatform.be 
E-mail: info@vlaamspatientenplatform.be 

Lokale klankbordgroepen en adviesraden

Heel wat gemeenten en steden hebben een klankbordgroep of adviesraad van mensen met een beperking. Ook daar kan je aankloppen voor advies van ervaringsdeskundigen.

Sectororganisaties

Ook sectororganisaties hebben de voorbije jaren heel wat kennis opgebouwd rond doelgroepgerichte beleving en toegankelijkheid. 

Diax (digitale toegankelijkheid)

Diax onderzoekt en verbetert de toegankelijkheid van digitale toepassingen en media, waaronder websites, apps, documenten en video’s. Diax is een samenwerkingsverband van

Productiecentra voor gesproken en braillelectuur

Hier kan je terecht om Nederlandstalige informatie in gesproken materiaal of in braille om te laten zetten:

Productdatabanken

Ontdek welke hulpmiddelen en aanpassingen er op de markt zijn en vind de juiste leverancier op Vlibank (Vlaanderen) of raadpleeg de Europese databank: www.eastin.eu

Iedereen Verdient Vakantie - Rap op Stap Congres 2025

Opleidingen

Een toegankelijk aanbod vraagt om een warm en bewust onthaal, oog voor drempels in de beleving en de infrastructuur, en een team dat weet hoe het kan inspelen op de noden van personen met een beperking. Daarom is vorming zo belangrijk: het vergroot de kennis, versterkt de attitude én verhoogt de kwaliteit van je dienstverlening.

In deze module vind je een overzicht van opleidingen en vormingsmogelijkheden over toegankelijkheid:

In de agenda vind je alle geplande opleidingen die doorgaan op vaste data in Vlaanderen. Ze worden georganiseerd door Toerisme Vlaanderen of andere deskundige organisaties. Daarnaast zijn er opleidingen op maat die je kan boeken voor je eigen organisatie of bedrijf, op een moment dat voor jullie past. Ook webinars maken deel uit van het aanbod — ideaal om je online te verdiepen in specifieke aspecten van toegankelijkheid.

De opleidingen behandelen uiteenlopende thema’s: van het toegankelijk maken van infrastructuur en beleving, over klantvriendelijk onthaal, tot gidsen en rondleiden op maat van verschillende doelgroepen. Ook de diverse vormen van beperking komen aan bod.

Op de agenda

17 november 2025

Wil jij als toerismemaker werk maken van een inclusiever aanbod, maar weet je niet goed waar te beginnen? Tijdens deze infosessie op 17 november ontdek je hoe jouw organisatie via een gratis screening – mogelijk gemaakt door Toerisme Vlaanderen – toegankelijker kan worden. Vier organisaties – Toerisme voor Autisme, Pasform, Symfoon en Inter - stellen hun expertise voor en geven praktische tips waarmee je meteen aan de slag kan. Na afloop ontvang je een mail met alle info om je kandidaat te stellen voor een van de 10 gratis screenings.  

Organisatie: Toerisme Oost-Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen 

Opleidingen op aanvraag

Hospitality + : Hoe bouw je een zorgnetwerk voor je logies?

Zes gele cirkels met zwarte lijniconen die verschillende vormen van toegankelijkheid voorstellen: rolstoeltoegankelijkheid, visuele beperking, verstandelijke beperking, auditieve beperking, beperkte mobiliteit en autisme.

Als logiesuitbater wil je dat elke gast zich welkom voelt, ook als ze extra zorg nodig hebben. In deze workshop leer je hoe je een netwerk van zorgverleners opzet, zodat je gasten met speciale behoeften een comfortabel verblijf hebben.  

Georganiseerd door: Toerisme Provincie Antwerpen en vzw Bielebaele

Klantvriendelijk onthaal van blinde en slechtziende bezoekers

Pictogram van een persoon met een blindenstok, symbool voor toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking.

Wil je weten hoe mensen met een visuele beperking vrije tijd en cultuur beleven? In deze workshop ervaar je zelf hun wereld en leer je hoe je jouw museum, activiteit of onthaal toegankelijker maakt.  

Georganiseerd door: Symfoon

Verstandelijke beperking ervaren en begrijpen

Pictogram van twee gestileerde gezichten die elkaar aankijken, symbool voor toegankelijkheid voor mensen met een verstandelijke beperking.

Wil je weten hoe toegankelijk jouw locatie is voor mensen met een verstandelijke beperking? In deze screening bekijken ervaringsdeskundigen samen met een expert jouw museum, theater of evenement en geven ze praktische tips. Zo maak je de beleving voor iedereen duidelijker en makkelijker 

Georganiseerd door: Pasform vzw

Toegankelijkheidscheck door mensen met een verstandelijke beperking

Pictogram van twee gestileerde gezichten die elkaar aankijken, symbool voor toegankelijkheid voor mensen met een verstandelijke beperking.

Wil je weten hoe toegankelijk jouw locatie is voor mensen met een verstandelijke beperking? In deze screening bekijken ervaringsdeskundigen samen met een expert jouw museum, theater of evenement en geven ze praktische tips. Zo maak je de beleving voor iedereen duidelijker en makkelijker 

Georganiseerd door: Pasform vzw

Toegankelijkheid voor mensen met ernstige meervoudige beperkingen 

Zes gele cirkels met zwarte lijniconen die verschillende vormen van toegankelijkheid voorstellen: rolstoeltoegankelijkheid, visuele beperking, verstandelijke beperking, auditieve beperking, beperkte mobiliteit en autisme.

Iedereen verdient het om mee te doen aan het leven, ook mensen met ernstige meervoudige beperkingen. Zij ervaren vaak meer drempels. In deze training leer je meer over hun behoeften en krijg je praktische tips om toeristische plekken voor hen toegankelijker te maken.  

Georganiseerd door: Multiplus

Gidsen en rondleiden van mensen met een beperking 

Zes gele cirkels met zwarte lijniconen die verschillende vormen van toegankelijkheid voorstellen: rolstoeltoegankelijkheid, visuele beperking, verstandelijke beperking, auditieve beperking, beperkte mobiliteit en autisme.

Wil je weten hoe toegankelijk jouw locatie is voor mensen met een verstandelijke beperking? In deze screening bekijken ervaringsdeskundigen samen met een expert jouw museum, theater of evenement en geven ze praktische tips. Zo maak je de beleving voor iedereen duidelijker en makkelijker 

Georganiseerd door: Inter

Communiceren over je toegankelijk aanbod 

Zes gele cirkels met zwarte lijniconen die verschillende vormen van toegankelijkheid voorstellen: rolstoeltoegankelijkheid, visuele beperking, verstandelijke beperking, auditieve beperking, beperkte mobiliteit en autisme.

Toegankelijkheid begint met duidelijke en eerlijke communicatie over wat je aanbiedt. In deze workshop leer je hoe je op een respectvolle manier online en offline vertelt over de toegankelijkheid van je locatie en service, zodat je ook bezoekers met een beperking bereikt. Zo vergroot je hun vertrouwen en laat je zien dat je inclusief en klantgericht bent. 

Georganiseerd door: Inter

Hoe je activiteiten en evenementen toegankelijk maken 

Zes gele cirkels met zwarte lijniconen die verschillende vormen van toegankelijkheid voorstellen: rolstoeltoegankelijkheid, visuele beperking, verstandelijke beperking, auditieve beperking, beperkte mobiliteit en autisme.

Organiseer je een evenement? Zorg dan dat iedereen, ook mensen met een beperking, zonder problemen kan meedoen en genieten. In deze workshop leer je hoe je jouw evenement bereikbaar en toegankelijk maakt, met een evenwaardige beleving voor al je bezoekers. 

Georganiseerd door: Inter

Digitale toegankelijkheid: bereik alle bezoekers online

Zes gele cirkels met zwarte lijniconen die verschillende vormen van toegankelijkheid voorstellen: rolstoeltoegankelijkheid, visuele beperking, verstandelijke beperking, auditieve beperking, beperkte mobiliteit en autisme.

In de toeristische sector is een toegankelijke website cruciaal. Je bezoekers zoeken immers online naar informatie om hun plannen voor te bereiden en te boeken.  In deze workshop leer je wat digitale toegankelijkheid betekent en hoe je jouw online aanbod toegankelijk maakt voor mensen met een beperking. 

Georganiseerd door: Inter

Klantvriendelijk onthaal van bezoekers met een beperking 

Zes gele cirkels met zwarte lijniconen die verschillende vormen van toegankelijkheid voorstellen: rolstoeltoegankelijkheid, visuele beperking, verstandelijke beperking, auditieve beperking, beperkte mobiliteit en autisme.

Wil je leren hoe je mensen met een beperking vriendelijk en respectvol ontvangt? In deze opleiding krijg je praktische tips en maak je kennis met verschillende beperkingen. Je hoort ook rechtstreeks verhalen van mensen met een beperking, zodat je leert om écht met hen in gesprek te gaan over hun noden en wensen. 

Georganiseerd door: Inter

Gastvrij en inclusief logeren

 

Zes gele cirkels met zwarte lijniconen die verschillende vormen van toegankelijkheid voorstellen: rolstoeltoegankelijkheid, visuele beperking, verstandelijke beperking, auditieve beperking, beperkte mobiliteit en autisme.

Hoe gastvrij zijn we echt voor al onze gasten? In deze praktijkgerichte opleiding onderzoeken we samen hoe je jouw aanbod en communicatie inclusiever maakt. Aan de hand van concrete cases en de customer journey leer de verschillende behoeften van je gasten kennen en zoekt oplossingen voor een warm welkom van iedereen. 

Georganiseerd door: Hospitality creators

Inleefworkshop zorg en omgang met fysieke handicap 

Pictogram van persoon in rolstoel , symbool voor toegankelijkheid voor mensen met een motorische beperking.

Wil je zorg geven met meer begrip en empathie? In deze inleefsessie met ervaringsdeskundige Dorien ervaar je zelf hoe het is om een fysieke beperking te hebben en leer je over de uitdagingen die daarbij horen. Zo kun je beter stilstaan bij de zorg die je geeft en mensen met een beperking echt ondersteunen. 

Georganiseerd door: FixAbility

Inleefworkshop toegankelijke evenementen

Pictogram van persoon in rolstoel , symbool voor toegankelijkheid voor mensen met een motorische beperking.

In deze inleefworkshop met ervaringsdeskundige Dorien leer je hoe je evenementen echt toegankelijk maakt voor mensen met een handicap. Je krijgt uitleg over inclusie en praktische tips om iedereen zich welkom te laten voelen. Met een simulatiepak ervaar je zelf hoe het is om met een fysieke beperking te leven. 

Georganiseerd door: FixAbility

Inclusief bouwen en wonen

 

Pictogram van persoon in rolstoel , symbool voor toegankelijkheid voor mensen met een motorische beperking.

In deze infosessie krijg je een kijkje in de stadswoning van rolstoelgebruiker Dorien, die speciaal is ontworpen voor haar behoeften. Je ontdekt wat echt toegankelijke en inclusieve woonruimte betekent, krijgt uitleg over ontwerpen en subsidies, en kunt vragen stellen. Een inspirerende sessie voor iedereen die wil bouwen of verbouwen met oog voor inclusie. 

Georganiseerd door: FixAbility

De inclusieve werkvloer

 

Pictogram van persoon in rolstoel , symbool voor toegankelijkheid voor mensen met een motorische beperking.

In deze workshop leer je hoe je een werkplek creëert waar mensen met een beperking zich echt thuis voelen. Dorien Meulenijzer deelt haar ervaringen en geeft praktische tips over inclusie, van sollicitatie tot duurzame loopbaan en aanpassingen.  

Georganiseerd door: FixAbility

Webinars

Webinar toegankelijk toerisme

Dit webinar van 24 november 2020 is interessant voor elke toeristische ondernemer die wil werken rond toegankelijk toerisme. Je verwerft inzichten over algemene toegankelijkheidsprincipes en over welke concrete stappen je kan zetten om de toegankelijkheid van je aanbod te vergroten en hoe je hierover communiceert voert.

Sprekers:

  • Kathleen Smolders (kinesitherapeute, vormingsmedewerker en adviseur wonen bij Inter Vlaanderen)
  • Kristof Steegmans (Wetravel2 en Kristof Steegmans On the move)
  • Geneviève Deleforterie, Sara Lefèvre en Pieter Ghijsels (kwaliteitscoachen toegankelijkheid bij Toerisme Vlaanderen)

Webinar ‘Een toegankelijke totaalbeleving’

Dit webinar van 4 maart 2021 kadert in het opleidingstraject ‘Door de bril van de bezoeker’ en richt zich in eerste instantie naar musea en attracties, die de toegankelijkheid van hun dienstverlening en belevingsaanbod willen optimaliseren. Er wordt ingezoomd op het belang van een toegankelijke totaalbeleving. Ook worden er een aantal algemene principes zoals de toegankelijkheidsketen en ‘universal design’ toegelicht.

Sprekers:

  • Kathleen Smolders (kinesitherapeute, vormingsmedewerker en adviseur wonen bij Inter Vlaanderen)
  • Geneviève Deleforterie ((kwaliteitscoach toegankelijkheid bij Toerisme Vlaanderen)
Photo-of-Accessibility-label

Toegankelijkheidslabel

Om ondernemers die inzetten op toegankelijkheid te ondersteunen, reiken we ook toegankelijkheidslabels uit. Met een Toegankelijkheidslabel toon je in één oogopslag dat je oog hebt voor toegankelijkheid. Zo weten bezoekers meteen wat ze mogen verwachten, en straal je vertrouwen uit.

Logies, info- en bezoekerscentra, meetings en congresinfrastructuur kunnen in Vlaanderen een beschermd toegankelijkheidslabel behalen. Dit label is niet vrijblijvend. De uitreiking gebeurt door Toerisme Vlaanderen, na een uitgebreide doorlichting ter plaatse door Inter, het Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid.

Het label is ook een handige promotietool die je kan gebruiken via verschillende kanalen.

Alle verblijven of locaties met een toegankelijkheidslabel krijgen ook een plek op de website van Visit Flanders die dient ter promotie van de regio Vlaanderen bij een internationaal publiek

 

SVG

Wist je dat?

Het label bestaat sinds 2008. Sindsdien behaalden 334 logiesaanbieders een A- of A+ label, 83 infokantoren en bezoekerscentra, en 4 congrescentra (cijfers 1/1/2025) een M-label.

Ben jij de volgende?

Karen van Goethem - rolstoelgebruiker

Een fijne reis begint voor mij bij een goeie voorbereiding, zodat ik niet voor onaangename verrrassingen kom te staan. Betrouwbare informatie is dan ook essentieel. De toegankelijkheidslabels van Toerisme Vlaanderen zijn een handig hulpmiddel.

Bezoek hopbedrijf Poperinge (c) Marijn Fotografie

Bezoekerscyclus en persona's

De bezoekerscyclus en persona’s zijn handige technieken uit service design om de ervaring van je gasten beter te begrijpen.

De bezoekerscyclusbrengt alle contactpunten in beeld: van de eerste informatie online, de reis en het onthaal, tot het verblijf, de terugreis en de herinnering achteraf. Elke fase toont mogelijke drempels én kansen. Zo leer je kijken door de ogen van je bezoeker, in plaats van enkel vanuit je organisatie.

Een personais een fictief maar realistisch portret van een bezoeker, met kenmerken zoals leeftijd, interesses, beperking, behoeften, frustraties en hulpmiddelen. Ze helpen je om je echt in de huid van je bezoeker te verplaatsen en stereotypen te vermijden. Met een reeks persona’s ontdek je waar je aanbod sterker kan en hoe je het toegankelijker maakt.

Aan de slag:  

  • Breng de verschillende contactpunten die een gast heeft met jouw aanbod in kaart  
  • Werk een aantal persona’s uit  
  • Doorloop met deze personae je bezoekerscyclus  
  • Noteer per contactpunt de zwaktes en werkpunten, daarnaast ook de kansen die je ziet  
  • Werk op basis hiervan concrete acties uit om de kwaliteit van je aanbod te optimaliseren. 
Antwerpen - ontdekkingstocht Herentals (79)

Toegankelijkheidswijzer musea en attracties

De Toegankelijkheidswijzer (ook wel widget genoemd) zorgt ervoor dat musea en attracties toegankelijkheidsinformatie over hun locatie en hun tentoonstellingen helder en herkenbaar kunnen presenteren op hun eigen website.

De toegankelijkheidswijzer is een vast informatieblok dat je kan tonen op je website. Het bevat toegankelijkheidsinfo, die van verschillende publieke locaties op dezelfde uniforme manier wordt ontsloten. Dat zet niet alleen de toegankelijkheidinfo in de verf, die bezoekers met een beperking erg nodig hebben,  maar zorgt ook voor herkenbaarheid.

Als museum en of attractie verzamel je zelf alle toegankelijkheidsinfo via een handige invoerapp, deze info komt in de Toegankelijkheidswijzer, die je vervolgens zelf als widget binnen je eigen website kan integreren.

Persoon met een mobiliteitsbeperking

De info laat zich prachtig integreren in websites. De structuur zit goed. De verduidelijkende foto’s trekken de aandacht.

Exploring Accessible Bruges © Kris Jacobs

Checklists en publicaties

Praktische tips nodig? Onze checklists en publicaties helpen je stap voor stap vooruit.

Checklists

Toegankelijke meetings en congressen. Een checklist (NL)