Culinair Vlaanderen

Bij zowat 40% van de Europeanen is gastronomie één van de belangrijkste motivatoren bij de keuze voor hun reisbestemming. Culinaire belevingen zijn een manier om Vlaanderen beter te leren kennen. Daarom is ‘Culinair Vlaanderen’ ook een belangrijk thema binnen onze visie van Reizen naar Morgen.

Navigeer snel naar de verschillende verhaallijnen of onderliggende projecten:

 


 
 

 

Culinair Vlaanderen

Binnen dit thema identificeren, ontwikkelen en promoten we sterke culinaire verhaallijnen. Uitgangspunt? Bijdragen tot de internationale reputatie van Vlaanderen als culinaire reisbestemming en meerwaarde creëren voor zowel bewoners, ondernemers als bezoekers. 

 

Dat doen we op twee manieren: 

  • Het versterken van de reeds opgebouwde culinaire reputatie.
  • Onze reputatie gebruiken om andere Vlaanderenbrede inhoudelijke thema’s te ondersteunen en versterken. 

 

VERHAALLIJNEN BINNEN HET THEMA 'CULINAIR VLAANDEREN' 

We kiezen voor twee sterke verhaallijnen die de culinaire reputatie van traditie en innovatie onderlijnen: Vlaamse producten en Belgische biercultuur. Verschillende ambassadeurs en blikvangers zullen deze verhaallijnen uitdragen en concreet maken. Ook zetten we participatieve processen op met partners. 


 verhaallijn1

 

1. Vlaamse producten

Onze hoogstaande kwalitatieve producten vormen de basis voor Vlaamse gerechten, lekkernijen van bij ons en unieke verhalen. Vakmannen produceren en verwerken deze producten. 

 

* Projecten binnen de verhaallijn 'Vlaamse Producten'

Belevingen rond Vlaamse producten 
Binnen het project "Belevingen rond Vlaamse producten" gaan we sterke culinaire belevingen rond Vlaamse producten identificeren, ontwikkelen en promoten. We brengen alle noodzakelijke spelers (ondernemers, bewoners, organisaties, overheden) samen om nieuwe ontwikkelingen vorm te geven of niet ontsloten sites toeristisch te ontwikkelen.

Contactpersoon 'Belevingen rond Vlaamse producten': Hanne.pluim@toerismevlaanderen.be

 

 

 verhaallijn2

 


 

 

2. Belgische biercultuur

We bezitten een unieke, bijzonder rijke biercultuur met zowel traditionele als innovatieve bieren uit Vlaanderen. 


* Projecten binnen de verhaallijn 'Belgische biercultuur'

Belgische bierbelevingen
Binnen de verhaallijn van de Belgische biercultuur gaan we sterke bierbelevingen identificeren, ontwikkelen en promoten. Een participatief project wordt met partners en stakeholders opgestart in het najaar van 2021. Een oproep voor de ontwikkeling van sterke bierbelevingen zal worden georganiseerd in 2022 en zal via e-mail gecommuniceerd worden aan de sector.

Contactpersoon 'Belgische bierbelevingen: nicole.grootzevert@toerismevlaanderen.be
 

3. Overkoepelende projecten

Culinair Strategisch Plan
De uitwerking van het thema Culinair Vlaanderen start met de verfijning van de strategie die we de komende jaren zullen gebruiken voor het culinair toerisme en de versterking van de culinaire reputatie van Vlaanderen. Een projectgroep werd samengesteld uit 'food tourism' experts en experten vanuit de hub Strategie en beleid, Kennis, Marketing Tactics en Netwerkverbinding. Overeenkomstig de 'Reizen naar Morgen'-principes worden stakeholders en partners betrokken in dit proces. We streven ernaar dit project af te ronden in het najaar van 2022.  
Contactpersoon 'Culinair Strategisch Plan': greet.gosseye@toerismevlaanderen.be
 
Het Vlaams Culinair Centrum  
Met het pilootproject 'Vlaams Culinair Centrum' creëren we in een betekenisvolle erfgoedcontext een tastbaar concept dat een referentieplek wordt voor al wie gepassioneerd met de Vlaamse keuken bezig is en deze passie wil delen met bezoekers. Lees hier meer over het project.
Contactpersoon 'Vlaams Culinair Centrum': sofie.vandenbossche@toerismevlaanderen.be
Voedseltop 2022
Toerisme Vlaanderen maakt deel uit van de Vlaamse Voedselcoalitie (Departement Landbouw en Visserij). Daar werken we mee aan de strategie en de doelstellingen van het Voedselbeleid en zullen we mee instaan voor de Voedseltop in 2022. De Voedselstrategie past in onze ‘Reizen naar Morgen’-filosofie waarbij we van rendement op de investering gaan naar maatschappelijk rendement op de investering. Levenskwaliteit en respect voor de natuur komen in de Voedselstrategie duidelijk aan bod. Daarom willen wij mee bouwen aan deze strategie.
Contactpersoon 'Voedeseltop 2022': hanne.pluim@toerismevlaanderen.be 
 

Benieuwd naar meer?

Wil je meer weten over het thema ‘Culinair Vlaanderen’ en onze plannen? Bekijk dan zeker de themasessie van de Week van het Toerisme.


 

Ben je een gepassioneerde toeristische ondernemer of organisatie en wil je graag met ons samenwerken rond dit thema?

Contacteer de themaverantwoordelijke ‘Culinair Vlaanderen’ via Greet.Gosseye@toerismevlaanderen.be