Jongeren

Jongeren zijn de toeristen van de toekomst. Hen laten proeven van het toeristische gebeuren kan van grote invloed zijn op hun wereldbeeld. Dat is exact wat Toerisme Vlaanderen in samenwerking met de Vlaamse Overheid wil bereiken.

In de beleidsnota Toerisme 2019-2024 belooft minister Demir dan ook om van Vlaanderen een aantrekkelijke vakantiebestemming te maken voor binnen- en buitenlandse jongeren. Daartoe zal Toerisme Vlaanderen samen met partners de drempels en noden van jongeren doorheen de volledige bezoekerscyclus in kaart brengen. Er zal een specifiek aanbod worden uitgewerkt, gericht op jongeren en binnen de vooropgestelde themalijnen NatuurErfgoedCulinair Erfgoed en FietsenVanuit de Reizen naar Morgen-strategie streeft dit aanbod ernaar om de jongeren maximaal te laten connecteren met de plek en de mensen die er wonen en werken. 


Van adolescent tot student 

Toerisme Vlaanderen legt de focus op jongeren tussen 15 en 25 jaarOp de leeftijd van 15 neemt de invloed van de ouders op de vrijetijdsbesteding van hun kinderen af. Vanaf deze leeftijd krijgen jongeren meer autonomie en beslissen ze bijgevolg zelf hoe ze hun schaarse vrije tijd besteden. Een aanbod afstemmen voor jongere kinderen en tieners vergt een andere aanpak die wordt opgenomen binnen de kwaliteitslijn ‘familievriendelijkheid’.  

Tegen de leeftijd van 25 jaar worden studies over het algemeen afgerond en komen werk en een eigen inkomen, huisvesting, relaties en eventueel een gezin in het vizier.  

  



Jongeren, erfgoed en musea 

Weg met jongeren _musea


Livestream “Weg met jongeren! Huh?” 

Op 1 april zond Toerisme Vlaanderen de eigenzinnige livestream “Weg met jongeren! Huh?” uit vanuit het gloednieuwe GUM – Gents Universiteitsmuseum, met aansluitend een virtueel netwerkmoment. 

Bekijk hier de aftermovie van het evenement.
Liever de volledige versie? Bekijk hier dan de
 volledige opname van de livestream ‘Weg met jongeren! Huh?’. 

Tijdens deze livestream gaf gastvrouw Michèle Cuvelier de museum- en erfgoedsector inkijk in de leefwereld van jongeren, onderzochten we waarom de match tussen jongeren en musea en erfgoed zo moeilijk lijkt, en lieten we enkele jongeren en experten uit het werkveld aan het woord over hun ervaringen. En om het interessante spanningsveld tussen jongeren, kunsten en erfgoed in woord en beeld te vatten, gaven we ook het podium aan de Leuvense slamdichter Petit Jean en de street artist Lobster Robin van het Gentse kunstcollectief Wallin’ vzw.  

  • Lode Vermeersch, Onderzoeksexpert aan het HIVA – KU Leuven en auteur van het onderzoeksrapport ‘Van jongerenpanel tot escape room. Hoe kunnen musea en erfgoedsites tieners bereiken?’ 

  • Michaël Mariën, Verantwoordelijke Marketing, Communicatie & Interactie GUM, en Klaartje Leemans van het MuST, studente Biologie en enthousiaste vrijwilliger (Het Museum Student Team van het GUM) 

  • Liene Conard, Publiekswerker en coördinator van MAS in Jonge Handen 

  • Caroline Van Meerbeek, Verantwoordelijke Nederlandstalige en Internationale Publiekswerking – KANAL - Centre Pompidou 

  • Bernadette Baele, Kwaliteit Toerisme Vlaanderen – families en jongeren 


Interessante publicaties en onderzoeken 

De publicatie ‘Weg met jongeren! Hoe maak je je museum of erfgoedsite aantrekkelijk voor jongeren?’ van Toerisme Vlaanderen kan je downloaden op ISSUU of in brochurevorm bestellen via kwaliteit@toerismevlaanderen.be. 

Klik hier voor deel 1 "De basis"


Klik hier voor deel 2 "De voorgangers"


Klik hier voor deel 3 "Het plan"


Lees hier het onderzoeksrapportVan jongerenpanel tot escape room. Hoe kunnen musea en erfgoedsites tieners bereiken?.
Dit onderzoek werd uitgevoerd door het HIVA – KU Leuven in opdracht van Toerisme Vlaanderen.  



Lees hier de onderzoeksnota ‘Pukkelpop 2019’ door Onderzoeksgroep Cudos – Vakgroep Sociologie (UGent) in opdracht van ART United. 




 

Jeugdaccommodaties 

youth hostel de snuffel bruges


We hebben in Vlaanderen en Brussel een rijke jeugdwerktraditie die nood heeft aan groepsaccommodaties om op uitstap te gaan. Heel wat jeugdverblijven spelen hierop in en bieden ook faciliteiten aan voor bos-, zee- en stadsklassen voor scholen, of een goedkope vakantiemogelijkheid voor het bredere verenigingsleven of privaat verhuur. Voor heel wat jongeren betekent dit een eerste vakantie-ervaring.  

Naast deze jeugdverblijven, zijn er ook nog de (jeugd)hostels. Deze verblijfplekken focussen zich meer op (jonge) buitenlandse, individuele bezoekers of kleine groepjes. De ‘backpackers’ zijn hun voornaamste publiek.  


Vlaanderen heeft de afgelopen beleidsperioden fors geïnvesteerd in jeugdherbergen en andere jeugdaccommodatie. Toerisme Vlaanderen onderzoekt, in opdracht van de ministers van Toerisme en van Jeugd en Cultuur, welke initiatieven genomen moeten worden inzake normering en ondersteuning van jeugdverblijven en hostels. 


Lees meer over de steunmaatregelen voor jeugdverblijven



Terug naar boven