Jouw contactpersoon
Families zijn wereldwijd het grootste segment van de vrijetijdsreismarkt en reizen in familieverband groeit wereldwijd. Families kiezen ook steeds meer voor citytrips. Onze Vlaamse kunststeden zijn dan ook populair bij gezinnen. Bijna 50% van de families in de Vlaamse kunststeden komt uit het buitenland en er komen meer bezoekers mét dan zonder kinderen voor wat de Belgische, Chinese, Japanse, Spaanse en Duitse markt betreft. Uit cijfers blijkt bovendien dat in de kunststeden de prijs-kwaliteit, de kwaliteit van het logies en het aanbod aan activiteiten iets positiever ingeschat worden door families dan door andere doelgroepen.
Families en kinderen liggen ons nauw aan het hart. Kinderen zijn onze toekomst. Hoe meer we hen laten kennis maken met onze fantastische kunststeden en ons gevarieerd aanbod zoals boeiende musea, leuke parken waar je stoom kan aflaten, onze heerlijke keuken en gezellige logies, hoe liever ze als tiener of volwassene met veel plezier zullen terugkomen.
Allemaal argumenten om ons familievriendelijk aanbod zo goed mogelijk in de kijker te zetten. Daarom lanceert Toerisme Vlaanderen een nieuwe inspiratiebrochure gericht op de professionele reissector. In de brochure staat een selectie uit het zeer ruim en aantrekkelijke familieaanbod in Vlaanderen. De brochure zoomt zeer uitgebreid in op de kunststeden.
“We zien dat onze kunststeden almaar populairder worden bij gezinnen,” zegt Vlaams minister van toerisme Zuhal Demir. “Dat komt onder meer omdat ze een verrassend groot aantal indoor- en outdoorbelevingen aanbieden. Bovendien beschikken de kunststeden naast tal van hotels, B&B’s en appartementen ook over hedendaagse hostels met familiekamers die betaalbaar én gezellig zijn. Families geven in onze kunststeden per persoon per nacht minder geld uit dan anderen, maar het gezelschap is wel groter én de verblijfsduur is langer. Families zijn dus ook vanuit economische overwegingen een belangrijke doelgroep.”
Naast de kunststeden komen ook de Kust, Limburg en de Kempen aan bod in de nieuwe inspiratiebrochure met eet- en logeeradresjes, meertalig aanbod in musea, attracties, streetartwandelingen, natuuruitstappen, fietstochten, boeiende terugkerende evenementen en andere leuke activiteiten die expliciet geschikt zijn voor families.
De brochure bevat 88 pagina’s en wordt aangeboden in 4 taalversies: Nederlands, Frans, Engels, Duits. Ons buitenlandkantoor in Spanje zal ook een Spaanse versie aanbieden.