Tips voor musea, bezienswaardigheden, attracties, infokantoren, bezoekerscentra en activiteiten

Op deze pagina vind je tips om de toegankelijkheid van jouw museum, attractie, infokantoor, bezoekerscentrum of toeristische activiteit in de kijker te zetten. Onderstaande vragen helpen je op weg om alle informatie rond de toegankelijkheid van jouw logies te verzamelen. En om ze vervolgens een plaats te geven op je website. Tussendoor geven we je ook enkele goede voorbeelden uit de praktijk mee.

Jouw contactpersoon

Bereikbaarheid

Openbaar vervoer

Welk treinstation of welke bus-, tram-, of metrohalte ligt in de buurt?
Hoe geraken jouw gasten van daar tot bij jou? Geef aan met een plannetje en beschrijf ook in woorden. Neem informatie over diensten en toegankelijkheid van het dichtstbijzijnde station of halte over van de NMBS-website, De Lijn of MIVB.

Vervoer vanaf de luchthaven of station

Bied je zelf vervoer aan?
Is de wagen geschikt om een rolstoel mee te nemen? Geef zeker aan of de auto een lift of een hellend vlak heeft en of de rolstoel opgevouwen in de koffer kan.

Kan je vervoer voor jouw klanten regelen?
Ken je een bedrijf met aangepaste taxi’s in de buurt? Hier vind je een overzicht van taximaatschappijen met aangepaste voertuigen.

Parking

Beschikt jouw verblijf over eigen parkeerruimte voor bezoekers?
Geef aan hoeveel voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap er zijn. Beschrijf de weg van daar naar de ingang. Is de ondergrond van het parkeerterrein onverhard, geef dat dan zeker mee. Voeg een foto van de parking toe.

Heb je geen eigen parking?
Zeg waar men kan parkeren, of er voorbehouden parkeerplaatsen zijn en hoe jouw gasten van daar tot aan de ingang geraken. Heb je een voorrijdmogelijkheid dicht bij de ingang, vermeld dat dan ook.

Toegankelijkheid van het gebouw of domein

Kreeg je een toegankelijkheidsdoorlichting van Inter in de afgelopen 5 jaar?
Zoek jouw gebouw, site of initiatief op toevla.vlaanderen.be (enkel in het Nederlands) en link door naar de specifieke pagina. Vul aan met onderstaande bondige info op jouw eigen website.

Kreeg je geen toegankelijkheidsdoorlichting?
Of gebeurde die te lang geleden? Een vragenlijst helpt ons om in te schatten of jouw gebouw al dan niet in aanmerking komt voor een screening. De lijst mag je aanvragen bij toegankelijk@toerismevlaanderen.be.

Voedselallergieën

Hou je voor eventuele maaltijden rekening met voedselallergieën?
Vermeld het indien dit vooraf moet worden aangevraagd.

Visuele beperking (blinden en slechtzienden)

Heb je voorzieningen voor blinden of slechtzienden?
Neem een kijkje naar de aanbevelingen voor toegankelijkheidscriteria. Enkele voorbeelden:

  • menukaart in braille en/of op de website in een leesbaar formaat
  • lift met braille/reliëfknoppen en geluidssignaal
  • kleurcontrasten tussen vloer, muren en deuren en toestellen in het sanitair
  • geleidelijnen
  • noppen bovenaan trappen
  • contrastmarkeringen op trappen en glazen deuren
  • informatie in aangepast formaat (digitaal, grootletterdruk, braille, gesproken taal, …),
  • voelplaten
  • voorwerpen die betast mogen worden
  • een meer beschrijvende audioguide of andere auditieve informatie
  • specifieke rondleidingen of workshops, …

Peter Slosse van het Flanders Fields Museum

Het Flanders Fields museum heeft een webpagina ‘toegankelijkheid’, waar de nodige info voor rolstoelgebruikers en personen met een auditieve of visuele handicap aan bod komt. Peter Slosse: “We streven ernaar om zo toegankelijk mogelijk te zijn voor onze bezoekers en hen daarover goed op voorhand te informeren. De website van het museum is daarvoor de meest aangewezen plaats. Op de nieuwe versie van onze website in 2020 zal belangrijke praktische info nog beter vindbaar zijn."

Auditieve beperking (dove en slechthorende personen)

Heb je voorzieningen voor doven of slechthorenden?
Neem een kijkje naar de aanbevelingen voor toegankelijkheidscriteria. Enkele voorbeelden:

  • ringleiding (voor mensen met een hoorapparaat) aan de balie of in vergaderzalen
  • een visueel brandalarm
  • een medewerker die gebarentaal kent

Thibault Bekaert van The Beer Experience

Thibault Bekaert van The Beer Experience: “Het is essentieel om duidelijk en vooral om eerlijk te zijn. Om je bezoekers te informeren over wat ze kunnen verwachten, maar ook om te durven zeggen wat er niet is. Zo kan iedereen, en dus vooral ook mensen met een bepaalde beperking, hun bezoek het beste plannen en inschatten." The Beer Experience geeft de verschillende facetten van haar toegankelijkheid een duidelijke plaats op de website. Bekijk hier hoe ze niet alleen voor blinden en slechtzienden een rubriek voorziet, maar ook voor doven en slechthorenden. En hoe ze ook openlijk vermeldt dat het gebouw helaas niet rolstoeltoegankelijk is.

Verstandelijke beperking, autismespectrumstoornis, dementie, …

Bied je aangepaste rondleidingen of workshops aan?

Dat kan voor personen met dementie of met een verstandelijke beperking een grote meerwaarde zijn. Het is ook een goede aanleiding om met (ervarings)deskundigen te bekijken wat je nog meer kunt doen voor mensen met een verstandelijke beperking, autismespectrumstoornis, dementie, …

Veiligheid

Heb je naast een geluidsalarm ook een visueel brandalarm, bijvoorbeeld in de verlichting?
Dat vernemen dove en slechthorende bezoekers graag.
Niet voor op jouw website, maar wel belangrijk: onderzoek hoe mensen met een beperking zich in veiligheid kunnen brengen in het geval van brand of ander onheil. Dit is een aspect waar vaak onvoldoende aan gedacht wordt, maar dat van levensbelang kan zijn.

Extra informatie

Is er wifi?
Een vlot werkend, stabiel en duidelijk aangegeven wifinetwerk is een meerwaarde voor iedereen. Zeker voor wie zelf moeilijk of niet mondeling informatie kan vragen of lezen.

Toegankelijke website

Heb je onze bovenstaande vragen goed opgevolgd en alle informatie verzameld?
Mooi zo! Deze info moet vlot vindbaar zijn op jouw website. Dat doe je zo:

  • Plaats alle informatie op een duidelijke plek op je website. Maak bijvoorbeeld een aparte pagina ‘toegankelijkheid’ aan.
  • Zet op de homepagina van jouw website een makkelijk herkenbare knop naar de toegankelijkheidsinformatie. Onze Engelse collega’s zagen een toename van 20% (!) in hun internetverkeer en boekingen na deze eenvoudige ingreep.
  • Plan je een nieuwe website, bezorg dan de AnySurfer-aanbevelingen voor toegankelijke websites aan jouw webbouwer. Zorg er voor dat jouw website een helder taalgebruik heeft, met voldoende contrasterende letters. Deze aandachtspunten geven bovendien een duidelijke structuur zodat ook zoekmachines (zoals Google) makkelijker jouw website vinden.

Sarah Bouwens van Musea Brugge

Ook het Gruuthusemuseum te Brugge geeft op haar website heldere informatie voor mensen met een fysieke, visuele of auditieve beperking. Die website maakte trouwens al een hele evolutie door. Sarah Bauwens van Musea Brugge: “Onze vorige website was een ingewikkeld zoekkluwen geworden. We waren met de groepering ‘Musea Brugge’ slechts onderdeel van de stedelijke website. Nu hebben we eindelijk onze eigen onafhankelijke website, waarmee we communiceren naar een lokaal, nationaal én internationaal publiek. De bedoeling is dat mensen zo snel mogelijk hun informatie terugvinden, en dat alles zo eenvoudig mogelijk voorgesteld wordt.”

Benut elke mogelijkheid om het ook in jouw promotie (in woord en beeld) over toegankelijkheid te hebben. Vraag bijvoorbeeld ook bezoekers met een beperking om reviews te schrijven, specifiek over de toegankelijkheid van jouw gebouw of domein. En zet eens een bezoeker met een beperking in de kijker.