Jouw contactpersoon
Tafeltjes vliegen de deur uit
In maart stelde het smakelijkste collectief van Vlaanderen - al enkele jaren gekend onder de naam ‘Jong Keukengeweld’ - voor het eerst sinds de coronacrisis terug hun deuren open voor jonge foodies. Die jongeren hadden het gastronomisch tafelen toen duidelijk gemist. Dat Jong Keukengeweld nog steeds duizenden jongeren aan tafel brengt toont aan dat de Vlaamse jeugd nog steeds fan is van de Vlaamse gastronomie.
"Het unieke aan Jong Keukengeweld is dat je nieuwe chefs kan ontdekken, die dankzij het initiatief ook de kans krijgen om hun kwaliteiten te tonen aan mensen van hun eigen leeftijdscategorie en zo vernieuwende ideeën doorgeven aan de toekomstige generatie", luidt de conclusie van jongeren die deelnamen aan de editie in het voorjaar van 2023.
Lekker eten en drinken zit in het DNA van de Vlaming, en Vlaanderen is internationaal gekend voor haar Bourgondische eet- en drinkcultuur. Daar kan je als Vlaming alleen maar fier op zijn, en onze jongeren dragen die fierheid mee uit. Door ze op een laagdrempelige manier te laten kennismaken met onze topgastronomie maken we van hen de ideale ambassadeurs om de culinaire troeven van onze cultuur in het binnen- en buitenland te promoten.
Stilzitten is niet aan de orde
Na de actiemaand in maart valt traditiegetrouw voor de buitenwereld het Jong Keukengeweldverhaal even stil, maar voor de chefs van het collectief is dat allesbehalve waar. Zij gebruiken die pauze net om te innoveren en ondernemen, zodat ze steeds opnieuw hun gasten een onvergetelijke culinaire ervaring kunnen bezorgen. Deels nemen ze daar eigen initiatieven voor, maar ook Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen doen steeds hun best om de chefs te blijven inspireren.
Zo bezochten de chefs brouwerij De Koninck en kregen ze daar een masterclass over marketing in het restaurantwezen van JKG-partner Formitable. Daarnaast werden ze ook uitgenodigd aan de Chocolate Academy van Callebaut waar ze een hele dag ondergedompeld werden in de wereld van chocolade. De desserts tijdens de tweede actiemaand zullen dus om duimen en vingers bij af te likken zijn. Tot slot gingen de chefs een week geleden naar Berlijn om kennis te maken met hun Duitse tegenhanger, Junge Wilden. Ze ontdekten de lekkerste hoekjes van de Duitse hoofdstad en staan nu boordevol inspiratie aan de startstreep van de tweede jongerenactie van het jaar 2023.
“We dompelden onze Jong Keukengeweld chefs de voorbije maanden onder in een bad van inspiratie,” vertelt CEO van Horeca Vlaanderen, Mathias De Caluwe. “Zo zijn ze helemaal klaar om weer vele jongeren te verwelkomen en laten proeven van culinaire meesterwerkjes. Laat het smaken!”