Openings- en uitbatingsvoorwaarden voor hotels

Je officiële erkenning aanvragen als hotel? Ontdek de openings- en uitbatingsvoorwaarden voor de erkenning met een beschermd label.

Jouw contactpersoon

Bied je toeristische logies aan in Vlaanderen en wil je de beschermde benaming van hotel voeren in je communicatie? Dan moet je bovenop de algemene uitbatingsnormen voor kamergebonden logies ook voldoen aan enkele bijkomende voorwaarden. Die geven je toegang tot de erkenning als hotel. De vereisten tellen ook voor verwante termen, zoals die van hotellerie, motel of pension.

Kwaliteitsgarantie en comfortclassificatie

Als je voldoet aan de minimumvereisten voor het erkende hotellabel, bied je je gasten een kwaliteitsgarantie. Tegelijkertijd zorgt de erkenning voor een gelijk speelveld voor iedereen in de sector. Voldoe je met je hotel aan de volledige openings- en uitbatingsvoorwaarden en laat je dat bevestigen door één van de logiesadviseurs van Toerisme Vlaanderen? Dan heb je automatisch ook recht op een comfortclassificatie met één ster. Bijkomende faciliteiten en diensten leveren je meer sterren op. Hieronder vind je de belangrijkste minimumvereisten voor erkende hotels op een rij.

Bereikbaarheid

Jij en je medewerkers zijn bereikbaar, zowel online en aan de telefoon als in het hotel:

  • Je hotel heeft een website met correcte informatie en realistische foto’s.
  • Je beschikt over een herkenbare receptieruimte of balie met voldoende privacy.
  • Je receptieservice is permanent telefonisch bereikbaar voor iedereen.
  • Je bent als uitbater permanent aanspreekbaar voor je gasten.
  • Je gasten herkennen de hotelmedewerkers, bijvoorbeeld aan hun kleding of badge.

Hotelkamers

Je gasten krijgen doorlopend toegang tot hun hotelkamer. Die kamer beschikt over deze basisvoorzieningen:

  • aparte, afsluitbare ingang
  • bed per aangeboden slaapplaats
  • natuurlijke én elektrische verlichting
  • verduistering (bijv. overgordijnen)
  • verwarming
  • televisie met afstandsbediening
  • wekker of wekdienst
  • kleerkast, tafel, stoel en prullenmand

Badkamer en toilet

Minstens 85% van je hotelkamers beschikt over een badkamer en toilet in de kamer. De badkamer ziet er zo uit:

  • bad of douche met koud en warm water
  • wastafel met spiegel en koud en warm water
  • zeep, een vrij stopcontact en een badhanddoek per gast
  • raam, rooster of luchtverversingssysteem

Voor de toiletvoorzieningen gelden deze voorwaarden:

  • toilet met toiletpapier
  • raam, rooster of luchtverversingssysteem
  • minstens een visuele afscheiding van de slaapruimte

De badkamer en het toilet mogen zich in dezelfde ruimte bevinden.

Heb je hotelkamers zonder bad en toilet in de kamer? Dan laat je dat aan je gast weten vóór hij een verblijfsovereenkomst tekent. En je zorgt voor minstens één gemeenschappelijke badgelegenheid en wc per 10 hotelkamers zonder eigen bad en toilet. Voor die gedeelde ruimtes gelden dezelfde kwaliteitsstandaarden als voor private badkamers.

Dienstverlening

Een hotel in Vlaanderen biedt minstens deze service aan:

  • dagelijkse schoonmaakbeurt voor alle hotelkamers en sanitaire ruimtes
  • dagelijks ontbijt in een gemeenschappelijke eetruimte
  • informatie over het toeristische aanbod in de streek én over de hoteldiensten (bijv. de tijdstippen van het ontbijt)
  • plaats of kluisje waar gasten waardevolle spullen veilig kunnen achterlaten
  • telefoon in het hotel

Erkenning en comfortclassificatie

Voldoe je aan de voorwaarden van het hotellabel? Dan ben je klaar om je hotel te laten erkennen door Toerisme Vlaanderen. Eén van onze logiesadviseurs komt dan bij je langs voor een plaatsbezoek en adviserend gesprek. De adviseur zal meteen ook het comfortniveau van je hotel bepalen.  Een hotel dat voldoet aan de bijkomende openings- en uitbatingsvoorwaarden voor hotels krijgt alvast één ster, op een maximum van 5.

Hotelsterren uitgelegd

Alle hotels in Vlaanderen volgen de comfortnormen van de Hotelstars Union (HSU), de koepelvereniging van nationale hotelbonden in 15 Europese lidstaten. Dat zorgt ervoor dat het kwaliteitsniveau van je hotel eenvoudig te vergelijken is met dat van hotels in andere regio’s. De classificatie gaat van 1 tot 5 sterren. Voor elk sterrenniveau bestaat er ook een ‘superior’-classificatie. Daarmee worden hotels aangeduid die in hun categorie aanzienlijk meer punten halen dan noodzakelijk voor het aantal sterren dat ze hebben, maar die niet voldoen aan de normen van een hoger comfortniveau.

Goed om weten

De minimumvoorwaarden voor hotels vormen een aanvulling op de basisnormen voor logies en de algemene openings- en uitbatingsvoorwaarden voor kamergebonden logies. Daar moet je altijd aan voldoen, ook als je geen officiële erkenning met het label voor hotels aanvraagt. Je kunt trouwens een erkenning aanvragen voor meerdere beschermde labels, zolang je aan de relevante voorwaarden voldoet.

Regelgeving

Openings- en uitbatingsvoorwaarden voor hotels (Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 5 februari 2016 houdende het toeristische logies)
Classificatienormen voor hotels (Ministerieel Besluit tot bepaling van de classificatienormen voor comfort in een erkend toeristisch logies)