Je toegankelijk aanbod promoten

Je hebt geïnvesteerd in een toegankelijk aanbod? Pak er dan zeker mee uit in je communicatie. Het toegankelijkheidslabel is daarbij een handige tool.
Toegankelijkheidslabel HEADER

Jouw contactpersoon

Kwaliteit in één oogopslag met een toegankelijkheidslabel

Logies, info- en bezoekerscentra, meeting- en congresinfrastructuur kunnen in Vlaanderen een beschermd toegankelijkheidslabel behalen. Het voordeel hiervan is dat je in één oogopslag kunt tonen waaraan de klant zich mag verwachten. Voor veel toeristen, zowel vakantiegangers als professionele bezoekers, is zulke informatie belangrijk om met een gerust hart een vakantie te boeken of aan een congres deel te nemen. Maar ook andere bezoekers (en je eigen medewerkers) kunnen zich comfortabeler bewegen in een toegankelijk gebouw.

Belangrijk is wel dat het label een zekere garantie biedt. Daarom wordt het enkel toegekend na opmetingen ter plaatse. De resultaten verschijnen op de website van Toegankelijk Vlaanderen. Een speciaal hiervoor opgerichte labelcommissie, met vertegenwoordigers van de handicapbeweging en van de toeristische sector, beslist uiteindelijk welk label aan een gebouw wordt toegekend of welke voorwaarden eerst nog vervuld moeten worden.

A-label voor logies, toeristische infokantoren, bezoekerscentra

Het A-label bestaat in 2 niveaus: A en A+. Vakantieverblijven, toeristische infokantoren en bezoekerscentra in Vlaanderen kunnen een beschermd toegankelijkheidslabel behalen en daarover communiceren naar de buitenwereld. 

M-label voor meeting- en congresinfrastructuur

Het M-label, dat in 3 niveaus bestaat, garandeert organisatoren van meetings en congressen dat je gebouw en dienstverlening toegankelijk is voor iedereen. Het bevat niet alleen criteria voor rolstoelgebruikers, maar ook voor mensen met een auditieve of visuele beperking. 

De toegankelijkheid van je vakantieaanbod promoten

Tot 20% meer bezoeken op je website

Investeer jij in de toegankelijkheid van jouw toeristisch aanbod? Dan mag je dit natuurlijk extra in de verf zetten. Het is iets waar je trots op mag zijn en daarenboven is deze informatie voor heel wat reizigers van groot belang.

  • Communiceren over toegankelijkheid verhoogt de algemene kwaliteit en tevredenheid van de bezoeker over jouw gebouw of site.
  • 95% van de bezoekers met toegankelijkheidsnoden zoekt naar gerichte info voorafgaand aan hun bezoek.

58% van de bezoekers met een beperking (bevraging REVA 2019) ziet de website van de vakantieaanbieder (logies, museum, vervoersmaatschappij…) namelijk als belangrijkste informatiebron. Om hem of haar te overtuigen om voor jouw aanbod te kiezen is het dus zeer belangrijk dat zij hier ook al de onmisbare toegankelijkheidsinfo vinden.

Geef de toegankelijkheidsinfo dus een zichtbare plaats op je website. Maak bijvoorbeeld een makkelijk herkenbare knop naar de toegankelijkheidsinfo. Onze Engelse collega’s zagen een toename van 20% (!) in hun internetverkeer en boekingen na deze eenvoudige ingreep.
 

Welke informatie is belangrijk om te vermelden?

  • De vraag “Is jouw aanbod toegankelijk?” is zelden met een eenvoudige ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden. Want wie kan het best inschatten of je gebouw aan de persoonlijke noden van een klant, gast of bezoeker voldoet? De klant zelf, toch? Daarom is het verstandig om in jouw communicatie een beschrijving te voorzien. Schets op een realistische, informatieve manier wat klanten bij jou mogen verwachten op het vlak van toegankelijkheid. Jouw klant schat dan zelf de mogelijkheden in. Lees welke info belangrijk is om te vermelden in je communicatie
  • Plan je een nieuwe website, bezorg dan de Anysurfer-richtlijnen voor toegankelijke websites aan jouw webbouwer. Zorg ervoor dat jouw website een helder taalgebruik heeft, met voldoende contrasterende letters. Met een duidelijke structuur vinden ook zoekmachines (zoals Google) makkelijker jouw website.
  • Benut elke mogelijkheid om het ook in jouw promotie (in woord en beeld) over toegankelijkheid te hebben. Vraag bijvoorbeeld ook bezoekers met een beperking om reviews te schrijven, specifiek over de toegankelijkheid van jouw gebouw of domein. En zet eens een bezoeker met een beperking in de kijker.
  • Ook boekingsplatformen nemen meer en meer toegankelijkheidsinformatie op. Sta je op een boekingsplatform zoals Booking.com en Airbnb? Vul dan ook daar de voorziene rubrieken over toegankelijkheid in.
  • Daarnaast is het ook interessant om aanwezig te zijn op de toegankelijkheidspagina’s van algemene publiekswebsites, zoals VISITFLANDERS en andere toeristische infokantoren. Ook gespecialiseerde toegankelijkheidspublicaties zijn een infobron voor mensen met een beperking...
  • Om de 2 jaar vind in Flanders Expo Gent de Revabeurs plaats. Het is een 3-daagse informatiebeurs voor mensen met een beperking, ouderen, mantelzorgers, dienstverleners en andere professionelen. Een interessante plek om je doelpubliek te ontmoeten.

Nieuw voor musea en attracties: de Toegankelijkheidswijzer

Dit is een vast informatieblok (ook wel 'widget' genoemd) dat je kan tonen op je website. Dit blok bevat toegankelijkheidinformatie, die van verschillende publieke locaties op dezelfde uniforme manier wordt ontsloten. Dit zet niet alleen toegankelijkheidsinfo in de verf, maar zorgt ook voor herkenbaarheid bij de gebruiker. 

"De info laat zich prachtig integreren in de websites. De structuur zit goed. De verduidelijkende foto’s trekken de aandacht." - persoon met mobiliteitsbeperking, slecht te been en rolstoelgebruiker