Jouw contactpersoon
Toegankelijkheid, een kwaliteitsaspect van inclusief toerisme
De toegankelijkheidswerking is een onderdeel van de dienst Kwaliteit, die verder ook inzet op familievriendelijkheid, jongeren, duurzaamheid, gastvrijheid, onderwijs en mobiliteit. Toerisme Vlaanderen is ervan overtuigd dat toegankelijkheid ten goede komt aan de kwaliteit van de bestemming en het product voor élke bezoeker. Want wij geloven dat wanneer ons toeristisch aanbod makkelijk bruikbaar is voor personen met een beperking, het ook comfortabeler wordt voor veel anderen. Bezoekers voelen zich meer welkom, vinden vlotter hun weg en genieten onbekommerd van het aanbod. Toeristische medewerkers moeten zich niet voortdurend in bochten wringen. Leveranciers, de poetsploeg,… iedereen kan efficiënter aan de slag.
Toerisme Vlaanderen ondersteunt de Vlaamse en Brusselse toeristische sector hierbij op verschillende manieren: via publicaties, subsidies, vorming, promotie en communicatie en vakantie met zorg.
Publicaties
Ontdek goede voorbeelden, verzamel nieuwe ideeën of steek iets op over toegankelijkheid. Van "10 snelle tips" voor beginners tot dieper gravende uitleg voor gevorderden: je vindt het allemaal in dit overzicht van publicaties rond toegankelijk toerisme. Nuttig voor wie les volgt of werkt in het toerisme, in de bouw of in andere verwante sectoren.
Subsidies
Als vakantiemaker kun je in aanmerking komen voor subsidies. Voorwaarde is dat je plannen in één van deze categorieën passen:
De subsidies zijn verbonden aan criteria die enigszins verder gaan dan wat de wet voorschrijft. Logisch: het is de bedoeling dat je investeringen in toegankelijkheid ook echt renderen.
Vorming
Een goede kennis van zaken is nodig om juiste beslissingen te nemen. Je hebt concrete gegevens nodig, knowhow en deskundige contacten. Toerisme Vlaanderen biedt de vakantiemaker kennis op deze niveaus:
- Onderzoek: marktonderzoek, bevraging van de sector, internationale tendensen, innovatie, …
- Opleiding: workshops en cursussen overal in Vlaanderen
- Nuttige adressen: gespecialiseerde diensten en bedrijven.
- Webinar: herbekijk het webinar over toegankelijk toerisme en het webinar over het belang van een toegankelijke totaalbeleving
Promotie en communicatie
Is jouw toeristisch aanbod toegankelijk? Dan moet ook je doelpubliek daarvan op de hoogte zijn.
Eric Goubin presenteerde tijdens de sessies Slim sociaal ondernemen; Inclusieve communicatie of hoe gericht je doelgroepen bereiken.
Vakantie met zorg
Een bijkomend aandachtspunt is 'Vakantie met zorg'. Wellicht krijg je als vakantiemaker wel eens een vraag over hulpmiddelen, medische zorg of persoonlijke assistentie. Toerisme Vlaanderen werkt samen met verschillende partners hierrond oplossingen uit. De reizigersmarkt wordt almaar ouder en diverser. In zowat elk gezelschap reist wel iemand mee met een (tijdelijke of permanente) beperking of specifieke noden.
Met de nodige voorbereiding en een open ingesteldheid kan je daar als professioneel reisorganisator passend mee omgaan. Hoe verbeter je de toegankelijkheid van je gebouw en van je communicatie, hoe breng je de noden van je klant in kaart, waar vind je een oplossing voor deze vragen, hoe anticipeer je op mogelijke obstakels,…