Hotel O'mer biedt vakanties aan op maat

kamer met bed in zorgverblijf
O’Mer in Blankenberge is een bijzonder hotel. De helft van de kamers is aangepast voor mensen met een fysieke beperking en bovendien staat er een heel team klaar voor gasten die begeleiding nodig hebben. Coördinator Kim Giraldo legt uit.

“We hebben gemerkt dat onze mensen net zoals iedereen nood hebben aan vakantie. Af en toe willen ze er eens tussenuit, maar als je een fysieke of mentale beperking hebt is dat niet zo evident. Daarom hebben we beslist om een eigen hotel aan de kust op te starten: Hotel O’Mer.”

Hotel O’Mer is een initiatief van Oranje, een vzw die zich inzet voor een inclusieve maatschappij. We zijn heel bekend in het Brugse, en richten ons vooral op mensen met een beperking of een vermoeden van een beperking. We organiseren woongroepen voor hen en helpen hen hun dagen en hun vrije tijd in te vullen. 

Ontbijtbuffet

“Wij staan open voor alle vakantiegangers. Ook mensen die een dagje Blankenberge doen en denken: ‘Het is goed weer, we gaan hier nog een hapje eten en blijven slapen.’ We hebben 16 kamers en 4 appartementjes. De appartementen konden we vanwege de structuur van het gebouw niet toegankelijk maken, maar we verhuren ze via Iedereen Verdient Vakantie aan sociaal kwetsbare groepen.” 

“De helft van de kamers is aangepast voor mensen met een fysieke beperking en hebben een verstelbaar bed en een aangepaste badkamer. De inkomhal is voorzien van een trapliftsysteem en alle gemeenschappelijke ruimtes zijn rolstoeltoegankelijk. Wie thuis ondersteuning heeft voor aankleden of verzorging, kan dat aan ons doorgeven. Dan neemt de thuisverpleging hier over voor de duur van hun vakantie. Er is ook een nachtpermanentie. Wie dat wil kan een armbandje krijgen met een noodknop. Als je daarop druk, komt er meteen een begeleider langs.”

“We proberen constant de fysieke toegankelijkheid nog te verbeteren. De ontbijtruimte is bijvoorbeeld aan een facelift toe, en we zijn nu aan het onderzoeken wat je best mogelijke plaats is voor het buffet, hoe hoog de tafels moeten zijn… Dat soort dingen.”
 

Wandelen op de zeedijk

“Veel van onze gasten zijn mensen met een mentale beperking. Er zijn er die perfect zelfstandig de boel kunnen gaan verkennen met een plannetje van Blankenberge, maar je hebt er ook die meer op ons rekenen voor het invullen van hun vrije tijd. Voor hen hebben we een vast team van 5 begeleiders. Per dag organiseren die 3 activiteiten. Dingen die we allemaal graag doen als we aan de kust zijn: eens naar de markt gaan, een wandeling op de zeedijk met een warme chocomelk… Onze gasten kiezen zelf of ze willen aansluiten of niet. Het is hun vakantie. De begeleiders helpen hen ook waar dat nodig is, bijvoorbeeld ’s ochtends bij het ontbijtbuffet.“

“We hebben het grote geluk dat we een ploeg vrijwilligers hebben klaarstaan. Ze helpen in de keuken, zorgen ervoor dat de ontbijtruimte netjes is … Dankzij hen kan ons team zich concentreren op het runnen van het hotel en het organiseren van de activiteiten. Ook hier zetten we in op inclusie: de meeste van onze logistieke vrijwilligers zijn mensen met een beperking.”
 

Met een handdoek op het strand

“Die mix van klanten met en zonder beperking werkt eigenlijk heel goed. Overdag zien ze elkaar bijna niet, ook al omdat we geen hotel zijn waar je blijft rondhangen: een wellness, fitness of restaurant hebben we niet. Maar ’s avonds op het terras komen ze elkaar weleens tegen, en dan gaat het er altijd heel gemoedelijk aan toe. De meeste gasten vinden dat verrijkend. En het is zoals in elk ander hotel: je hebt contact met de andere mensen als je dat wilt, en anders niet.”
 

‘Wanneer past het?’

“Een kamer met ontbijt kost voor iedereen evenveel. Gasten met een beperking betalen hun begeleiding en ondersteuning uit hun persoonsvolgend budget. Zijzelf merken daar niets van, maar voor ons kruipt daar redelijk wat administratief werk in: we rekenen uit om hoeveel centen het gaat en indien nodig nemen we contact op met hun zorginstelling zodat die dat budget vrij kunnen geven.”

 “We voelen dat er heel hard nood is aan een hotel als het onze. We bieden iets wat je op weinig plekken vindt, zowel qua fysieke toegankelijkheid als qua invulling van vakantie. En ons cliënteel is best wel flexibel. Ze moeten niet per se op vakantie die ene week tussen kerstmis en nieuwjaar, ze kunnen zich aanpassen. Deze ochtend hebben we nog 2 telefoontjes gehad: we zouden graag in de loop van volgende maand op vakantie komen. Wanneer past dat voor jullie? Dat is een voordeel dat andere hotels niet hebben.” 

“Tegen mensen zonder beperking zeggen we altijd dat Hotel O’Mer inclusief is. Dan krijg je 2 soorten reacties: ‘oh, maar dat geeft niet’, of ‘ja dat weten we, daarom komen we naar hier. We vinden dat een tof concept en we willen dat steunen’. Zoiets horen, dat raakt ons altijd een beetje.”