Inspiratiemoment voor toeristische relanceprojecten, Vlaamse meesters op hun plek en de Vlaamse parken

Antwerpen

Toerisme Vlaanderen brengt de projecthouders van de vijf relance-oproepen, de sites van Vlaamse meesters op hun plek en Vlaamse Parken samen voor een inspirerende dag vol boeiende workshops en netwerkgelegenheid.

Datum?

maandag 26 februari 2024 van 9u00 tot 16u30

Locatie?

Vestar
Van Diepenbeeckstraat 12
2018Antwerpen
België
Bekijk routebeschrijving

Voor wie?

Dit evenement staat alleen open voor de geselecteerde projecthouders van de relancesteun, de deelnemende sites van Vlaamse Meesters op hun plek en de partners van de Vlaamse Parken.

Programma

9u00 – 9u25: Onthaal
9u30 – 9u55: Verwelkoming, kennismaking en praktische afspraken
10u00 – 10u50: Keuze tussen verschillende sessies:
                      Storytelling voor de Vlaamse Parken
                      Trends
                      Storytelling: Hoe bouw je een goed verhaal?
11u00 – 11u50: Keuze tussen verschillende sessies:
                     Strategie Natuur Toerisme Vlaanderen: next steps
                     Pure bewondering of ware beleving?
                     Digital First = Human First
12u00 – 12u30: Woord Peter De Wilde
12u30 – 13u50: Lunch en netwerkmoment
14u00 – 14u50: Keuze tussen verschillende workshops:
                      Wayfinding: Laat je bezoekers BUITEN niet verloren lopen
                      Sociale media – What’s in a name? 
                      Inclusieve communicatie: wat en hoe?
                      Alles wat je altijd al wou weten over fietstoerisme in Vlaanderen
15u00 – 15u50: Keuze tussen verschillende sessies:
                      Toeristische data & onderzoek
                      Wayfinding: Laat je bezoekers BINNEN niet verloren lopen
                      Over ambassadeurs en gastheren
                      ‘We are not the public’: Plantin Moretus als voorbeeld van inclusieve publiekswerking
16u00 – 16u30: Slot

Keuzesessies

Klik de titels open om de korte inhoud van elke sessie te lezen.

Storytelling voor de Vlaamse Parken

Nu de USP's en verhaallijnen duidelijk gedefinieerd zijn, gaan we een stap verder. Hoe vertel je dit verhaal nu aan de bezoeker op een aantrekkelijke manier? Hoe inspireer je je bezoeker op de juiste manier? Deze workshop storytelling is specifiek voor de aanwezigen van de Vlaamse Parken. Samen zoeken we naar originele en unieke manieren om het verhaal van jouw park verder te vertellen en uit te dragen.

Trends

Als we willen werken aan het toerisme van morgen, is het belangrijk te weten welke maatschappelijke veranderingen er nu spelen en welke ontwikkelingen op ons afkomen. We bekijken welke grote trends er zijn, wat deze betekenen voor toerisme en hoe belevingen en producten hierop kunnen inspelen.

Storytelling: Hoe bouw je een goed verhaal?

Weet jij je bezoeker al te boeien met een bijzonder verhaal achter jouw project of site? Rudy Pieters (Verhalenmakers) vertelt over de kracht van storytelling, over hoe jij jouw unieke verhaal vindt en daarmee je bezoekers kan transformeren tot ambassadeurs van je project of site.

Strategie Natuur Toerisme Vlaanderen: next steps

De strategie van Toerisme Vlaanderen werd reeds toegelicht. In deze sessie gaan we daar dieper op in. Specifiek gaan we samen bekijken hoe we bepaalde verwachtingen van de bezoeker kunnen inlossen, hoe een beleving eruit ziet en hoe we deze samen vorm kunnen geven. De workshop is zeker bedoeld voor leden van de Vlaamse Parken maar alle projecten die belevingen in de natuur beogen zijn van harte welkom om deel te nemen aan deze sessie.

Pure verwondering of ware beleving?

Bezoekers komen naar jouw plek om een meesterwerk te bewonderen. Door een creatieve ingreep of een originele toevoeging kan je hun beleving van het werk of je site naar een hoger niveau tillen. In deze workshop krijg je inspirerende voorbeelden voorgeschoteld over hoe kleine aanpassingen een wereld van verschil kunnen maken.

Digital First = Human First

Met digitaal kan alles! Maar hoe komt het dan dat niemand die AR app gebruikt of dat die Instagram ads niet werken? In deze sessie geven we een paar ‘human-centric’ basisprincipes en handvaten om je digitale keuzes te onderbouwen.

Laat je bezoekers buiten niet verloren lopen

Wayfinding omvat alle manieren waarop mensen zich in een ruimte oriënteren. Het is meer dan enkel een goede signalisatie en essentieel voor een goede bezoekerservaring. Ontwerpadviesbureau Mijksenaar geeft je inzicht in wat wayfinding is en zal inzoomen op de aanpak bij een buitensetting. Aan de hand van een voorbeeldproject leer je meer over alle belangrijke aspecten. Hierbij wordt ook de koppeling gemaakt met AI, data en andere innovatieve toepassingen.

Sociale media – What’s in a name?

We hebben allemaal de mond vol van Facebook, Instagram, YouTube,... maar wat doe je ermee? Hoeveel inspanning vraagt het? Én wat levert het op? In deze sessie nemen we een kijkje in de wereld van sociale media en de do's en de don't van deze platformen. Je hebt voor deze sessie nog geen kennis van deze tools nodig. De workshop zal basisprincipes uitleggen en dieper ingaan op enkele praktische voorbeelden.

Inclusieve Communicatie: wat en hoe?

Communiceren naar je publiek op een manier die een brede waaier aan doelgroepen met diverse behoeften aanspreekt, vormt een uitdaging in onze superdiverse maatschappij. Wanneer je rekening houdt met de combinatie van verschillende identiteitsaspecten (zoals leeftijd, taal, gender, etniciteit, sociale klasse, seksuele oriëntatie,…) ben je al een eind op weg naar een inclusieve communicatie. De mensen van Allyens, bureau voor inclusieve communicatie geven een kader en tips en tricks om meteen mee aan de slag te gaan.

Alles wat je altijd al wou weten over fietstoerisme in Vlaanderen

Welke strategie hanteert Toerisme Vlaanderen rond het thema fietsen? Wat heeft Vlaanderen te bieden voor de fietsende toerist? Wat staat er dit jaar op de planning? En wat verwacht die fietser als hij afstapt bij één van onze POI's? Ontdek er alles over in deze workshop.

Toeristische data en onderzoek

In het toeristisch werkveld is er heel wat data en onderzoek beschikbaar. Hoeveel bezoekers ontvang ik, en is dit veel in vergelijking met de andere attracties in mijn omgeving? Hoeveel buitenlandse toeristen komen naar Vlaanderen of naar een specifieke regio? Wat is het profiel van de bezoeker die naar Vlaanderen komt? In deze workshop geven we een overzicht van relevante toeristische data en onderzoek.

Laat je bezoekers binnen niet verloren lopen

Wayfinding omvat alle manieren waarop mensen zich in een ruimte oriënteren. Het is meer dan enkel een goede signalisatie en essentieel voor een goede bezoekerservaring. Ontwerpadviesbureau Mijksenaar geeft je inzicht in wat wayfinding is en zal inzoomen op de aanpak bij een binnensetting. Aan de hand van een voorbeeldproject leer je meer over alle belangrijke aspecten. Hierbij wordt ook de koppeling gemaakt met AI, data en andere innovatieve toepassingen.

Over ambassadeurs en gastheren

Wist je dat authentieke ontmoetingen met lokale bewoners of ondernemers door bezoekers ervaren worden als een absolute meerwaarde? Dat betekent dat er in de omgeving van jouw project, site, park,… een enorm potentieel aanwezig is om de beleving van je bezoeker positief te beïnvloeden. Hoe je op een eenvoudige manier de buurt kan betrekken en ambassadeurs en gastheren kan tevoorschijn toveren, ontdek je in de getuigenissen in deze workshop.

‘We are not the public’ – Platin Moretus als voorbeeld van een inclusieve publiekswerking

Waarom is het belangrijk om te zorgen voor een gevarieerd en gelaagd aanbod? Medewerkers van Plantin Moretus Museum vertellen waarom en hoe zij werk maken van een inclusieve beleving. Van ‘ makkelijke maandagen’, voelplaten, vrijwilligerswerking tot het scholenproject ‘cultuurvrienden’: inspiratie verzekerd om meerstemmigheid ook in jouw aanbod te implementeren.

Praktisch

  • Uiterste inschrijvingsdatum is 9 februari. 
  • Deelname aan dit evenement is gratis.
  • Je kan je inschrijving tot 24u voor het event annuleren door een mail te sturen naar relance@toerismevlaanderen.be. In het geval je te laat of niet annuleert, rekenen wij je een no-show fee van 50 euro aan. 
  • Het opzet van het event is modulair. Je kan ervoor kiezen om een hele dag, enkel in de voormiddag of enkel in de namiddag deel te nemen. Geef zeker aan of je deel wilt nemen aan de netwerklunch!
  • Bereikbaarheid: Vestar bevindt zich op wandelafstand van zowel Antwerpen Centraal als station Antwerpen Berchem. https://vestar.be/bereikbaarheid-parking/ 
  • Toegankelijkheid: Heb je vragen over de toegankelijkheid van dit evenement? Contacteer dan relance@toerismevlaanderen.be en we beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.

Inschrijven

Inschrijven voor dit evenement is niet meer mogelijk.

Contact

Jouw contactpersoon