Inspiratiemoment voor toeristische relanceprojecten, Vlaamse meesters op hun plek en de Vlaamse parken

Antwerpen

Op 26 februari 2024 brachten we de projecthouders van de 5 relance-oproepen, de sites van Vlaamse meesters op hun plek en Vlaamse Parken samen voor een inspirerende dag vol boeiende workshops en netwerkgelegenheid.

Datum?

maandag 26 februari 2024 van 9u00 tot 16u30

Locatie?

Vestar
Lamorinierestraat 53
2018Antwerpen
België
Bekijk routebeschrijving

Download hier de presentaties

Klik op de titel van de sessie om de presentatie te downloaden.

Storytelling voor de Vlaamse Parken

9 Vlaamse Parken zijn erkend sinds oktober 2023, elk met hun USP en verhaallijn. Hoe vertel je dit verhaal nu op een aantrekkelijke manier aan de bezoeker? Een goed verhaal wordt immers beter onthouden, roept emotie op, maakt je beleving uniek en authentiek en roept op tot actie. Het is als park dus belangrijk om je eigen unieke verhaal te vinden. Tijdens de workshop storytelling Vlaamse Parken ging Johan Verest, copywriter en marketing executive bij Toerisme Vlaanderen, hier dieper op in en illustreerde hij de theorie met praktische voorbeelden uit Vlaanderen en Nederland.   

Je start met het vastleggen van je Unique Simple Story (USS). Dit eenvoudig overkoepelend verhaal is gebaseerd op je sterkste USP. Maak een keuze en ga daar vol voor. Zo versterken inspanningen op vlak van communicatie elkaar. Zorg ervoor dat je USS op je website duidelijk maakt waar je als park voor staat én wat de voordelen voor de bezoeker zijn. Waarom zou die bezoeker langskomen? Wat kan hij zien, beleven, proeven?  Op die manier mobiliseer je de bezoeker.  Johan nodigde de aanwezigen uit om een basistekst uit te werken en naar hem te mailen voor feedback. 

Het verhaal dat je over je gebied vertelt, is een inspiratiebron voor content. Bij het uitwerken van die content spreek je de bezoeker rechtstreeks aan door in de je-vorm te schrijven. Content kan je vorm geven door een persoon met autoriteit over het onderwerp aan het woord te laten, door te werken met een specifiek tijdstip of een specifieke plaats, door te onderbouwen met cijfers, door te linken aan actualiteit of geschiedenis.

Download hier de presentatie

Trends

Steven Valcke, onderzoeker bij Toerisme Vlaanderen, bracht enkele boeiende trends naar voren die de toekomst van de toerisme-industrie mee zullen tekenen. Zijn presentatie was gebaseerd op het trendrapport van 2019. Hiervoor werkten we samen met trendanalist Herman Konings. Hoewel de gepresenteerde inzichten nog steeds relevant zijn op de lange termijn, is de dynamische aard van onze wereld een feit. We zijn dan ook druk bezig met een update om recente gebeurtenissen in kaart te brengen en hun impact op de trends te evalueren.

Een opvallende trend die aan bod kwam, is de nadruk op diversiteit en inclusie binnen het concept van vloeibare identiteit. Emancipatiebewegingen zoals Black Lives Matter en LGBTQ+ dragen bij aan een grotere acceptatie van diversiteit in onze samenleving. Dit vertaalt zich naar de nood aan een reisaanbod dat niet per se aangepast moet worden voor deze ondervertegenwoordigde groepen, maar vooral toegankelijker moet worden, zoals geïllustreerd met het voorbeeld van de 'black birdwatcher'. 

Een andere prominente ontwikkeling is de opkomst van AI, robotica en het Internet of Things. Hoewel deze technologische disruptie vandaag al veel mogelijkheden biedt, is het nog steeds een uitdaging om de grenzen van deze technologieën te verkennen, wat Steven illustreerde met het voorbeeld van Lindsey de robot. Ook trends zoals de 'singleboom', 'edutainment', lage impact economie, etc. kwamen aan bod.

Deze presentatie biedt slechts een glimp van de trends die in het rapport zijn belicht. Voor meer gedetailleerde informatie kan je het volledige rapport downloaden via deze link.

Download hier de presentatie

Storytelling: Hoe bouw je een sterk verhaal?

"Stories are how we remember." Dit citaat maakt meteen het belang duidelijk van storytelling. Verhalen zijn als communicatieformat als het ware verankerd in ons dna, verhalen blijven hangen en met verhalen kunnen we connecteren.

Maar hoe bouw je nu een beklijvend verhaal op? Rudy Pieters noemt de 4 ingrediënten (hoofdpersoon, obstakel, actie en doel), onthult het achterliggende geheim (met een goed verhaal raak je jouw publiek emotioneel én rationeel) en deelt 7 kostbare tips. Eén van die tips: download het Story Design Canvas en leg op 20 minuten tijd de basis van een sterk verhaal.

Download hier de presentatie

Strategie Natuur Toerisme Vlaanderen: next steps

In 2024 krijgt de strategie 2030 voor het thema Vlaanderen Natuurlijk een update. We introduceren het concept van ‘micro-avonturen’, gebaseerd op de ideeën van Alastair Humphreys. “Een micro-avonturier is groots in klein genieten en verlangt naar een leven vol avontuur, wil inzoomen, wil vertragen, weet dat je overal avonturen vindt, en creëert als kleine avonturier grootse herinneringen.” Micro-avonturen vormen de perfecte bouwstenen voor een verblijf in Vlaanderen. Bij ons stap je van het ene avontuur in het andere. Je beleeft de natuur en het landschap op een unieke manier. Je geniet met alle zintuigen, je wordt verrast en bent verwonderd, zonder zorgen. Ook onze unieke logies bieden een micro-avontuur op zich.

Toerisme Vlaanderen zet dit concept van micro-avonturen in voor de internationale promotie van de bestemming Vlaanderen via het thema Vlaanderen Natuurlijk. We willen de sector en onze toeristische partners inspireren en ondersteunen bij het ontwikkelen van echte micro-avonturen, geheel volgens de principes van 'Reizen naar Morgen'. We verbinden de micro-avonturen tot een totaalpakket voor een verblijf. We houden rekening met onder meer draagkracht en de kwetsbaarheid van de plek en streven naar een return voor natuur en landschap via ‘nature positive tourism’. 

Tijdens deze sessie lichtten we het concept van micro-avonturen toe. We deden samen een brainstormoefening over mogelijke micro-avonturen in Vlaanderen en gingen in gesprek over enkele bezorgdheden en randvoorwaarden.

Download hier de presentatie

Pure verwondering of ware beleving?

Hoe trekken we de aandacht van (potentiële) bezoekers? Hoe zorgen we ervoor dat ze getriggerd worden, meer willen weten, een bezoek boeken, en bovenal, nadien hun ervaring doorvertellen?

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de bezoeker geraakt wordt door het authentieke verhaal, door een detail, ....  Een extra ervaring toevoegen op een interactieve manier is een échte meerwaarde. Denk bijvoorbeeld aan werken met contrast, het inspelen op confrontaties, het voorzien van een replica dat niet enkel interessant is voor blinden en slechtzienden, maar ook leuk voor kinderen of bezoekers die nog alles meer in detail willen bekijken. 

Tijdens deze sessie werden 3 concrete voorbeelden toegelicht als illustratie bij bovenstaande grondgedachte:

  • De expo Koers is religie in Koers, Museum van de wielersport (Roeselare) 
  • Huis Beaucarne (Ename)
  • AnyMedia & DiAX 

Download hier de presentatie

Digital First = Human First

Gerrie Smits, een nieuwsgierige digital strategy consultant, deelde een heldere boodschap met ons: "Digitale toepassingen zijn niet hetzelfde als toepassingen voor mensen in een digitale wereld." De nuance is subtiel maar werd duidelijk tijdens zijn boeiende presentatie.

In een maatschappij waar digitale toepassingen en processen een essentiële rol spelen, ervaren bedrijven en organisaties soms de druk om te snel te willen digitaliseren. Dit kan leiden tot frustraties bij gebruikers en onnodige investeringen. Het is vooral van belang om empathisch te werk te gaan en de menselijke aspecten van de gebruiker centraal te stellen. Gerrie deelde enkele handige tips om dit op de juiste manier aan te pakken, zodat we vanuit een menselijk perspectief werken en streven naar een doel in plaats van louter een digitaal product.

Download hier de presentatie

Wayfinding: Laat je bezoekers buiten niet verloren lopen

In deze presentatie vind je meer info over de aanpak van Mijksenaar en het belang van Wayfinding voor een natuurproject, zoals Dunea Meijendel. Dankzij Wayfinding kunnen bepaalde routes duidelijk en aantrekkelijk gemaakt worden voor wandelaars en paden verborgen worden die niet gebruikt mogen worden.

De presentatie focust op transversaal werken en het tijdig betrekken van alle belanghebbenden in het project, enkele cruciale do's and don'ts, zoals het bekijken van de site door de ogen van nieuwkomers, en het consequent gebruik van kleur en beeld. 

Download hier de presentatie

Sociale media – What’s in a name?

We hebben allemaal de mond vol van Facebook, Instagram, YouTube,... maar wat doe je ermee? Hoeveel inspanning vraagt het? En wat levert het op? In deze sessie neemt Laura Terlaeken, Digital marketing & Social media manager bij Toerisme Vlaanderen, je mee in de wereld van sociale media en de do's en de don't van deze platformen. 

In het eerste deel van de presentatie lag de focus op het nut van inzetten op sociale media, waarbij elementen aan bod kwamen zoals bereik en zichtbaarheid, invloed op reisgedrag, interactie en betrokkenheid, authenticiteit en vertrouwen, en marketing en branding. Vervolgens werden de belangrijkste sociale mediakanalen gesitueerd, met aandacht voor de doelgroep die je hier het best mee bereikt, de pros en contra's van het kanaal in kwestie, en hoe jouw organisatie dit kanaal het best kan gebruiken. Volgende sociale media kwamen aan bod: Facebook, Instagram, Youtube, Pinterest, LinkedIn, TikTok en X.  De presentatie eindigde met een aantal basisprincipes voor het gebruik van sociale media, waarbij de focus vooral lag op elementen zoals de werking van het algoritme, goals, storytelling, community management en meten is weten. 

Download hier de presentatie

Inclusieve Communicatie: wat en hoe?

Enkele cijfers: 37,3% van de Belgen heeft een migratieachtergrond, 15% van de wereldbevolking heeft een beperking en 9% behoort tot de LGBTQI+ gemeenschap. Er is de noodzaak om te werken aan inclusieve communicatie. Communiceren naar je publiek op een manier die een brede waaier aan doelgroepen met diverse behoeften aanspreekt, vormt een uitdaging in onze superdiverse maatschappij. Het Inclusieve Communicatie Kader van Allyens, dat tijdens deze presentatie door Lien Vandael en Rosalie Bas werd toegelicht, is hierbij alvast een houvast waarmee je aan de slag kunt. Het is opgebouwd uit de aspecten verantwoordelijkheid, betrokkenheid, meerstemmigheid, authenticiteit en toegankelijkheid. 

Download hier de presentatie

Alles wat je altijd al wou weten over fietstoerisme in Vlaanderen

Ewoud Lagring en Johan Vanswijgenhoven, medewerkers van Toerisme Vlaanderen, gaven tijdens deze sessie een overzicht van alles wat je moet weten over fietstoerisme in Vlaanderen. We leerden dat er lovers en fanatics zijn, sportieve en vakantiefietsers, en nog bezoekers op de fiets. Voor elk van deze doelgroepen heeft Toerisme Vlaanderen samen met onze partners aparte producten ontwikkeld. 

Cycling in Flanders is de brand die zich richt naar de sportieve fietser en biedt een overzicht van producten waar challenge centraal staat. De Flandrien Challenge is daarbij ons paradepaardje. Voor de vakantiefietsers hebben we met de icoonfietsroutes een sterk product. 9 langeafstandsfietsroutes met elk hun eigen identiteit en die samen 2500 km fietsplezier bieden en het beste van Vlaanderen weerspiegelen. Ideaal dus voor een meerdaagse fietsvakantie voor zowel de beginnende als de geoefende fietser. Maar ook voor bezoekers die naar Vlaanderen komen om allerlei facetten te ontdekken, lanceren we binnen kort onze ‘Flanders Finest’-routes. Dit is een selectie van 25 bestaande fietsroutes gelinkt aan internationaal sterke thema’s binnen natuur, erfgoed in combinatie met eet- en drinkstops. 

Download hier de presentatie

Toeristische data en onderzoek

Binnen Toerisme Vlaanderen voorziet het kenniscentrum tal van onderzoeken en data ter ondersteuning van de toeristische sector in Vlaanderen. Jos Pyck en v, onderzoekers bij Toerisme Vlaanderen, gaven tijdens deze sessie een overzicht van relevante toeristische data en onderzoek.

De basisdata in kader van toerisme zijn ‘Aankomsten en overnachtingen’. Hierbij worden aantallen gegeven op basis van het doel van het verblijf (ontspanning & vakantie/conferentie, congres & seminarie/andere beroepsdoeleinden). Ook krijgen we een zicht op het herkomstland van de bezoekers en de toeristische regio waar ze verblijven. Jos toonde ons de vele functies en voordelen die aan het invullen van de bezoekersbarometer van Toerisme Vlaanderen verbonden zijn.

Naast de bespreking van toeristische data kwamen er tijdens deze sessie ook enkele onderzoeken en de resultaten daarvan aan bod. Zo werd onder andere het Ambassadeursonderzoek van Toerisme Vlaanderen uitgelicht. Dit is een jaarlijkse bevraging onder 1500 Vlamingen, onder andere wordt gepolst naar de kennis over de verhaallijnen van Toerisme Vlaanderen. Verder kwam ook het bewonersonderzoek, kunststedenonderzoek, kustonderzoek, het Vlaams Regio-onderzoek, ... aan bod. 

Download hier de presentatie

Wayfinding: Laat je bezoekers binnen niet verloren lopen

In deze presentatie vind je meer info over de aanpak van Mijksenaar en het belang van Wayfinding voor een project als 'Vlaamse Meesters op hun plek'. Dankzij Wayfinding kunnen locaties makkelijk gevonden worden door bezoekers, of kunnen alternatieve thematische routes aangeboden worden als een site gesloten is.

De presentatie focust op transversaal werken en het tijdig betrekken van alle belanghebbenden in het project, enkele cruciale do's and don'ts, zoals het bekijken van de site door de ogen van nieuwkomers, en het consequent gebruik van kleur en beeld. 

Download hier de presentatie

Over ambassadeurs en gastheren

Ingrid Van Wateghem, kwaliteitscoach gidsenwerking bij Toerisme Vlaanderen, schetste kort het kader van wat lokaal ambassadeurschap is om vervolgens de fakkel door te geven aan Luc Feusels van het Plattelandscentrum Huysmanhoeve. Hij gaf een inkijk in hun werking en in de manier waarop de oorspronkelijke idee om aan de regionale branding te werken spontaan en natuurlijk uitgroeide tot lokaal ambassadeurschap.  

Download hier de presentatie

‘We are not the public’ – Plantin Moretus als voorbeeld van een inclusieve publiekswerking

De publiekswerking van het Plantin Moretusmuseum wil rekening houden met zo veel mogelijk bezoekers. Het kiest dus voor een ‘inclusief’ museumbezoek en werkt hiervoor o.a. met Universal Design. Daarbij wordt ook rekening gehouden met het DNA van het museum.

Met Universal Design wordt iets ontwikkeld voor een bepaalde groep mensen, maar toch zo dat het voor meerdere personen bruikbaar is zoals QR-borden, tekstborden in klare taal, bladerboek als replica, voelplaten, etc. Ervaringsdeskundigen (slechtzienden, anderstaligen,…) die zelf werkzaam zijn in het museum helpen daarbij. Via een informele publieksbevraging wordt de publiekswerking verder geoptimaliseerd. 

Niet alles werkt even goed. En ook daar gaat de presentatie dieper op in. Conclusie is dat je nooit iedereen gelukkig kan maken, maar de focus op de grootste gemene deler moet leggen. 

Download hier de presentatie

Contact

Jouw contactpersoon